دو گزینه موجود

۲۰۲۳ سال بحران ها

۲۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۷۰۰۳ اخبار اصلی اروپا اقتصاد و انرژی
همه‌گیری کرونا و پیامدهای آن و نیز جنگ اوکراین و نتایج امنیتی و اقتصادی آن عامل تعیین کننده مهمی برای اوضاع جهانی در سال جدید خواهد بود. از این رو باور داریم پیش روی رهبران جهان تنها دو گزینه قرار دارد.
۲۰۲۳ سال بحران ها

نویسنده: کمال بالهادی

دیپلماسی ایرانی: سال 2022 درحالی تمام شد که تاریخ بشریت با جنگ منطقه‌ای رقم خورد که خطرناکی آن کمتر از همه‌گیری بیماری کووید 19 نیست. این امر باعث می‌شود جهان در سال جدید در برابر بحران‌هایی جدید و نیز دو گزینه قرار بگیرد.

به این ترتیب همه‌گیری کرونا و پیامدهای آن و نیز جنگ اوکراین و نتایج امنیتی و اقتصادی آن عامل تعیین کننده مهمی برای اوضاع جهانی در سال جدید خواهد بود. از این رو باور داریم پیش روی رهبران جهان تنها دو گزینه قرار دارد.

نخستین گزینه صلح و پایان دادن به جنگ اوکراین در کنار اعمال قواعد جدید مذاکراتی برای صلح پایدار است که باید ترتیباتی اتخاذ شود تا نگرانی های روسیه رفع شود و هم اوکراین امنیت لازم را به دست آورد که این اجازه می‌دهد عرضه انرژی به سطح طبیعی خود بازگردد و زنجیره تامین مواد غذایی تنظیم شود؛ زیرا موج‌های خشکسالی ادامه دار در مناطق متعددی در جهان به ویژه در حوزه مدیترانه پیامدهای خطرناکی برای ثبات جهانی دارد. خشکسالی که پیش بینی می شود در تابستان 2023 بدتر از سال گذشته باشد.

ادامه یافتن درگیری‌ها و شعله‌ور کردن فتیله جنگ در جهان، تعرض به حقوق ملت‌های دیگر و نقض اصول حقوق بشر است. از این رو گزینه جنگ اگر پابرجا بماند، نتایج تلخ و سختی برای تمام ملت‌ها خواهد داشت. در این جا هم گزینه خشکسالی پیش رو را باید مد نظر داشت.

سال جدید سال تعیین کننده‌ای خواهد بود. یا سال صلح، امنیت و راه حل برای بحران‌های متوالی از سال 2008 – بحران مسکن ایالات متحده امریکا – خواهد بود یا سال گرایش به درگیری‌های خونین‌تر و جنون‌آمیزتر.

جهان ما با سابقه طولانی چنین درگیری‌هایی ممکن است نتواند بیشتر از این تحمل کند؛ بنابراین امید است که سال 2023 سال صلح و سازش بشری باشد.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سال 2023 پیش بینی سال 2023 جنگ اوکراین آینده جنگ اوکراین سال 2022 بحران اقتصاد جهانی اقتصاد جهانی همه گیری کرونا خشکسالی


( ۶ )

نظر شما :

یاسر ۲۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۲
سال جدید سال تعیین کننده‌ای خواهد بود. یا سال صلح، یا سال جنگ"!!! واقعا خسته نباشید با قرار دادن این تحلیل ژرف و عمیق!