اروپا به سلامت از تنش رد می شود؟

آزار سنگین بحران انرژی در منطقه یورو

۱۸ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۶۹۰۸ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
اکثر اقتصاد دانان معتقدند اروپا از بدترین بحران انرژی که به علت حمله روسیه به اوکراین ایجاد شده عبور کرده است و معتدل بودن نسبی هوا در فصل پاییز موجب شد مخازن گاز طبیعی نزدیک به حداکثر گنجایش خود باقی بماند. با این حال افراد زیادی نگران احتمال جیره بندی شدن انرژی هستند به خصوص اگر زمستان به شکلی غیرعادی سرد شود یا عرضه کاهش یابد یا جریان گاز روسیه به اروپا در سال ۲۰۲۳ به میزان بیشتری کاهش پیدا کند. همچنین مشکل کمبود گاز ممکن است تا زمستان سال آینده هم حل نشود. 
آزار سنگین بحران انرژی در منطقه یورو

نویسنده: کفایه اولیر

دیپلماسی ایرانی: نظرسنجی نشریه «فایننشال تایمز» از کارشناسان اقتصادی نشان داد، اقتصاد منطقه یورو سال آینده کوچکتر خواهد شد چرا که نرخ بالای تورم و کمبود احتمالی منابع انرژی، به کاهش تولید خواهد انجامید و بازار کار را تحت تاثیر قرار خواهد داد. حدود 90 درصد از 37 اقتصاددانی که در این نظرسنجی شرکت کردند معتقد بودند اقتصاد منطقه یورو عملا در رکود به سر می برد و اکثر آنها پیش بینی کردند تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سال آینده کاهش خواهد یافت. 

کیارا زنگارلی، کارشناس اقتصادی موسسه «مورگان استنلی» گفت، بازار گاز در اروپا همچنان خطر اصلی محسوب می شود و ممکن است نابسامانی در عرضه بیشتر گاز یا سرمای شدید زمستان موجب تکرار تنش‌ها و افزایش مجدد قیمت ها شود که بر میزان تقاضا تاثیر خواهد گذاشت. 

اکثر اقتصاد دانان معتقدند اروپا از بدترین بحران انرژی که به علت حمله روسیه به اوکراین ایجاد شده عبور کرده است و معتدل بودن نسبی هوا در فصل پاییز موجب شد مخازن گاز طبیعی نزدیک به حداکثر گنجایش خود باقی بماند. با این حال افراد زیادی نگران احتمال جیره بندی شدن انرژی هستند به خصوص اگر زمستان به شکلی غیرعادی سرد شود یا عرضه کاهش یابد یا جریان گاز روسیه به اروپا در سال 2023 به میزان بیشتری کاهش پیدا کند. همچنین مشکل کمبود گاز ممکن است تا زمستان سال آینده هم حل نشود. 

کشورهای اروپایی توانستند با افزایش واردات گاز از نروژ و ایالات متحده آمریکا و خاورمیانه در کنار استفاده از منابع جایگزین انرژی، از میزان وابستگی به واردات گاز روسیه بکاهند ولی اقتصاد دانان هشدار می دهند بدون دریافت گاز از روسیه، پر کردن مجدد مخازن گاز قبل از فرا رسیدن زمستان آینده، بسیار دشوار خواهد بود در حالی که خطر وقوع بحران انرژی در زمستان امسال هم همچنان وجود دارد. 

پیش از این پیش بینی می شد رکود اقتصادی در کنار افزایش هزینه دریافت وام مسکن در سراسر اروپا، تاثیر شدیدی بر بازار مسکن در منطقه یورو بگذارد. بانک مرکزی اروپا در سال 2022 نرخ بهره را 2.5 درصد افزایش داد و پیش بینی می شود هزینه دریافت وام در سال 2023 بازهم بیشتر شود. اقتصاد دانان پیش بینی می کنند قیمت منازل مسکونی در منطقه یورو به طور متوسط 4.7 درصد در سال آینده کاهش پیدا کند. 

اقتصاد دانان شرکت کننده در نظرسنجی فایننشال تایمز پیش بینی کردند اقتصاد منطقه یورو در سال آینده حدود یک صدم درصد (0.01 درصد) کوچکتر شود در حالی که کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا قبلا به ترتیب پیش بینی کرده بودند اقتصاد منطقه یورو در سال آینده 0.3 درصد و 0.5 درسد رشد کند. به گفته یک اقتصاد دان دانشگاه لوئیس در رم، افزایش مجدد نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا برای کنترل تورم ناشی از شوک انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین، رکود شدید در منطقه یورو را موجب خواهد شد. 

همچنین پیش بینی می شود تورم در منطقه یورو بالاتر از هدف بانک مرکزی اروپا (یعنی 2 درصد به مدت دست کم دو سال) باقی بماند. اقتصاد دانان پیش بینی کردند قیمت ها در سال آینده حدود 6 درصد و در سال 2024 حدود 2.7 درصد افزایش خواهد یافت. این پیش بینی ها کمتر از ارقام بانک مرکزی اروپاست که در ماه دسامبر جاری تورم را برای سال آینده حدود 6.3 درصد و برای سال 2024 حدود 3.4 درصد پیش بینی کرده بود. همچنین پیش بینی می شود دستمزدها در منطقه یورو در سال آینده 4.4 درصد افزایش یابد که کمتر از پیش بینی 5.2 درصدی بانک مرکزی اروپاست.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا اروپا اقتصاد اروپا روسیه و اروپا تحریم انرژی روسیه حمله روسیه به اوکراین تحریم اقتصادی روسیه و اتحادیه اروپا


( ۳ )

نظر شما :