معضل کمک رسانان

فاجعه در افغانستان در حال افزایش است

۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۶۷۶۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
طالبان در ۲۴ دسامبر اعلام کرد که کار زنان افغان در سازمان های غیر دولتی ممنوع است، همان طور که آنها قبلا دانشجویان دختر را از رفتن به دانشگاه منع کرده بودند این بار از کار آنها در اداره جات غیردولتی ممانعت به عمل آورده اند.
فاجعه در افغانستان در حال افزایش است

نویسنده: پروین صدیق

دیپلماسی ایرانی: افغانستان به لحاظ انسانی در وضعیت بسیار سختی به سر می برد. سازمان های غیردولتی کمک کننده به گرسنگان و بیماران در افغانستان با یک انتخاب دشوار روبه رو هستند: اگر به نشانه اعتراض دست از کار بکشند، خطر مرگ مردم به دلیل دریافت نکردن غذا و مراقبت های پزشکی وجود دارد؛ اگر آنها بدون کارمندان زن خود به کار ادامه دهند، نه تنها در برابر تحقیر طالبان نسبت به زنان سر تعظیم فرود آورده اند، بلکه کمتر می توانند به دختران و زنان نیازمند دسترسی داشته باشند.

طالبان در 24 دسامبر اعلام کرد که کار زنان افغان در سازمان های غیر دولتی ممنوع است، همان طور که آنها قبلا دانشجویان دختر را از رفتن به دانشگاه منع کرده بودند این بار از کار آنها در اداره جات غیردولتی ممانعت به عمل آورده اند. وزارت اقتصاد طالبان دستور ممنوعیت فعالیت زنان در همه سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی را صادر کرده و سازمان‌ها را تهدید کرده است که در صورت عدم تمکین به این دستور، مجوز آنها را لغو خواهند کرد. در پاسخ، بسیاری از این 183 سازمان اکنون اعلام کرده اند که به طور موقت کار خود را در کشور متوقف می کنند یا حداقل آن را به شدت کاهش می دهند. آنها از طالبان می خواهند که این ممنوعیت را پس بگیرند.

سیمون پات، سخنگوی سازمان کمک جهانی برای گرسنگی، می گوید که 44 کارمند سازمان او در محل، همه شوکه شده اند. او ادامه داد کارمندانش به قوانین مذهبی، فرهنگی و سنتی کشورها پایبند هستند، اما این سازمان نمی تواند تبعیض علیه نیمی از جمعیت را بپذیرد.

اداره هماهنگی کمک های بشری و انکشافی برای افغانستانی ها که حامی و هماهنگ کننده سازمان‌های غیردولتی فعال در افغانستان است (ACBAR)، هم‌زمان با اعلام تعلیق کار خود از دولت افغانستان خواسته است که این دستور خود را پس بگیرد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی این اداره، 183 سازمان داخلی و بین المللی این بیانیه را امضا کرده اند. به گفته این سازمان ها، آنها با بیش از 55هزار نفر کارمند در افغانستان کار می کنند که 28 درصد آنها را زنان تشکیل می دهند.

اگر سازمان های غیردولتی اکنون عقب نشینی کنند، عواقب چشمگیری خواهد داشت. به گزارش سازمان ملل متحد، بیش از نیمی از 38 میلیون نفر در افغانستان به کمک وابسته هستند. بحران اقتصادی در این کشور از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت سال گذشته بدتر شده است. تخمین زده می شود که سه میلیون کودک زیر پنج سال دچار سوء تغذیه هستند. به گزارش سازمان کمک جهانی برای گرسنگی، این سازمان در سال جاری به حدود 500 هزار نفر در افغانستان کمک کرده است.

منبع: دی سایت (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: افغانستان طالبان ممنوعیت کار زنان ممنوعیت کار زنان در افغانستان سازمان های غیردولتی طالبان و افغانستان طالبان و زنان


( ۳ )

نظر شما :

سیاوش ۱۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۳
چه عکس غمناکی این همه انسان داخل این پارچه های سیاه کردن. خدا ازتون نگزره جانی ها