رد پای پان ترکیست های نزدیک به آنکارا مشاهده می شود

آماده باش جامعه کرد پس از کشتار پاریس

۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۶۶۹۹ اخبار اصلی اروپا
شنبه بیست و چهارم دسامبر، در پاریس، درمراسم ادای احترام به قربانیان خودروها واژگون شدند و یکی از آنها به آتش کشیده شد. به گفته رئیس پلیس، به نظر می رسد این حوادث به یک اقدام تحریک آمیز مرتبط باشد. مسافر یک ون نشانه گرگ های خاکستری، یک سازمان افراطی ملی گرای نزدیک به قدرت در ترکیه که در سال ۲۰۲۰ در فرانسه منحل شد، را علامتگذاری کرد.
آماده باش جامعه کرد پس از کشتار پاریس

نویسنده ها: ناتالی بیرشم و دنیس پیرون

دیپلماسی ایرانی: روز جمعه بیست و سوم دسامبر ویلیام ام، فرانسوی 69 ساله، سه نفر از ملیت کرد را کشت. روز شنبه اقدامات افراطی در حاشیه تجمعی برای ادای احترام به قربانیان روی داد.

شورای دموکراتیک کرد در فرانسه می‌گوید که در بین قربانیان، امین کارا، رئیس جنبش زنان کرد در فرانسه بود. دو نفر دیگر یک «شهروند عادی کرد» بودند که به طور مرتب به مرکز فرهنگی رفت و آمد می کردند، و همچنین میر پرور، خواننده کرد، پناهنده سیاسی، که به علت هنرش در ترکیه تحت پیگرد قانونی بود. مجروحان هم اکنون از خطر خارج شده اند.

ویلیام ام، 69 ساله با ملیت فرانسوی، عضو سابق یک باشگاه تیراندازی است. به گفته دادستان پاریس  او در برابر بازرسان به «نفرت بیمارگونه» نسبت به خارجی ها اذعان کرد.

این تیرانداز به بازرسان گفت که از کردها به علت این که « در جریان مبارزه با داعش، به جای کشتن اسیران، آنها را زندانی کرده اند» خشمگین است.

دادستان تصریح کرد: تفتیش منزل وی و بهره برداری از تلفن و رایانه وی امکان برقراری «هرگونه ارتباط با ایدئولوژی افراطی» را فراهم نکرده است. وی از جناح راست افراطی نبود.

او چندین سابقه کیفری دارد. ماه ژوئن به جرم مجروح کردن سارقان با چاقو به یک سال زندان محکوم شد. این اتفاق در سال 2016 روی داد که به گفته نزدیکان وی به «تغییر اساسی در رفتار وی» منجر شد. در پایان سال 2021، به جرم زخمی کردن دو مهاجر با شمشیر در اردوگاهی در پاریس به زندان افتاد. این فاجعه در خیابان انگین کمتر از دو هفته پس از آزادی وی در پایان حداکثر یک سال بازداشت موقت پیش بینی شده توسط  قانون روی داد.

بین 300 تا 800 هزار کرد در فرانسه ساکن هستند که اکثریت آنها ترک تبار هستند. عادل باکاوان، مدیر کل مرکز جامعه شناسی کردستان، توضیح می دهد: «نسل اول کردهای فرانسه که در دهه 1960 برای کار در کارخانه ها وارد شدند، کارگران کم مهارت را تشکیل می دادند. سپس فرزندان آنها در فرانسه متولد شدند. نسل دوم در مدل جمهوری خواه بزرگ شد و به خوبی جای گرفتند. از طبقه اجتماعی کرد جدید بازرگانان، صاحبان مشاغل کوچک و همچنین روشنفکران پدید آمد.»

تونی روبلون، رئیس دوستی فرانسه و کردها می گوید: «از پایان دهه 1970 و بیشتر از زمان کودتای نافرجام 2016، مخالفان سیاسی قدرت ترکیه از اقشار مختلف وارد فرانسه شدند. این جامعه بسیار درگیر سیاست است. در اطراف خیابان انگین، نیروهای چپی که دارای ارزش‌های سکولار هستند و برخی از آنها به پ ک ک نزدیک هستند، حضور دارند اما برخی دیگر مانند حزب دمکراتیک خلق، قانون‌گرا هستند.»

شنبه بیست و چهارم دسامبر، در پاریس، درمراسم ادای احترام به قربانیان خودروها واژگون شدند و یکی از آنها به آتش کشیده شد. به گفته رئیس پلیس، به نظر می رسد این حوادث به یک اقدام تحریک آمیز مرتبط باشد. مسافر یک ون نشانه گرگ های خاکستری، یک سازمان افراطی ملی گرای نزدیک به قدرت در ترکیه که در سال 2020 در فرانسه منحل شد، را علامتگذاری کرد.

این حمله در شرایط بسیار پرتنشی روی می دهد. تونی روبلون می گوید: «در همان روز در مرکز فرهنگی که ضارب تیراندازی کرد، جلسه ای برای برگزاری دهمین سالگرد ترور سه فعال کرد برنامه ریزی شده بود. اگر مظنون اصلی در سال 2016 بر اثر سرطان جان خود را از دست داد، قبل از محاکمه وی، تحقیقات برای بررسی احتمال دخالت سرویس های اطلاعاتی ترکیه دوباره آغاز شده بود.»

تونی روبلون می گوید: «در این شرایط  و در حالی که تحقیقات در مورد آدم ربایی مخالفان ترک و حملات منظم به مغازه های کرد در فرانسه وجود دارد، بسیاری از کردها بر این باورند که مهاجم ممکن است مزدور سرویس های مخفی ترکیه باشد.»

سخنگوی شورای دمکراتیک کرد در فرانسه گفت: «این واقعیت که انجمن های ما هدف قرار می گیرند ماهیت تروریستی و سیاسی دارد.»

دادستان پاریس گفت که دفتر دادستانی ملی ضد تروریسم به آنجا رفت، اما هیچ عنصری وجود ندارد که به ارجاع آنها به دادگاه کمک کند. انگیزه های نژادپرستانه بخشی از تحقیقات خواهد بود.

منبع: لاکروا / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: فرانسه کردهای ترکیه آشوب در پاریس تظاهرات در فرانسه کردها ترکیه و فرانسه پان ترکیسم حمله به مرکز فرهنگی کردها در فرانسه تظاهرات کردها در پاریس


( ۱۲ )

نظر شما :

آتیلا ۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۲۴
تروریستهای پ ک ک با وحشیگری تمام کلی خودرو و مغازه و اماکن را آتش زدند فیلمش موجود است آنوقت در اینجا ادعا می کنند فقط یک خودرو آتش زده شده خود طرف اعتراف کرده از خارجی ها نفرت داره و سابقه اش هم همین را می گوید پلیس و دادستانی هم همین حرف ایشان را نایید می کنند بعد اینها با وقاحت ادعا می کنند یک مسافر علامت گرگ خاکستری نشان داده این آبرو ریزی و وحشیگری تان با هیچ آبی نمی توانید پاک کنید دولت و ملت فرانسه تاوان حمایت از پ ک ک را با این اتفاقات گرفتند و باید متوجه شده باشند با چه مارهایی در حال نرد عشق بازی بودند
ایرانی ۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۹
بیشترین کشتار نژادی قومیتی و مذهبی بعد جنگ جهانی دوم در خاورمیانه به نام ترکیه ثبت شده است که بانیان ان پانترکهای گرگ خاکستری و حزب حرکت ملی دولت باغچه لی امروزه