لجاجت یا حماقت؟!

تهدیدهای ناتمام باکو؛ گویا علی اف سر جنگ با ایران دارد

۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۶۰۷۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
در چنین شرایطی بدیهی است که الهام علی اف عملا در مسیری گام برمی دارد که اتخاذ برخی تصمیمات از سوی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر منافع و امنیت ملی را به امری اجتناب ناپذیر بدل می کند. زمانی که زبان علی اف بر تهدید تهران می چرخد و پای تل آوبو را هم به پشت مرزهای ایران باز کرده است بدیهی که تکرار رزمایش های نظامی چون رزمایش اقتدار در حوزه ارس یک واکنش متناسب و درخو خواهد بود.
تهدیدهای ناتمام باکو؛ گویا علی اف سر جنگ با ایران دارد

دیپلماسی ایرانی: جمعه گذشته سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با معاون نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، آقای مهر گریگوریان، معاون نخست‌وزیر ارمنستان، با اشاره به سفیر اخیر نخست‌وزیر کشور متبوعش به تهران و توافقات به دست آمده، ابراز اطمینان کرد که اجرای این توافقات به ویژه در زمینه مسائل زیربنایی از جمله تبادل انرژی به ارتقای روابط دو کشور به سطحی جدید کمک مؤثری کند.

دو طرف در این دیدار همچنین درباره آخرین تحولات منطقه رایزنی و بر ادامه مشورت‌های لازم برای تأمین منافع مشترک در موضوعات منطقه‌ای تأکید کردند. با توجه به مسئولیت گریگوریان به عنوان رئیس هیأت ارمنستانی در کارگروه سه‌جانبه رفع انسداد از محورهای مواصلاتی در منطقه، وضعیت مسیرهای حمل و نقلی در منطقه از جمله اتصال راه‌آهن ایران و ارمنستان از مسیر نخجوان در صورت حصول توافق درباره رفع انسداد از محورهای مواصلاتی مورد اشاره قرار گرفت.

گریگوریان و ظهوری همچنین وضعیت اجرای توافقات مندرج در یادداشت تفاهم هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان به ویژه در حوزه مسائل زیربنایی از جمله اتمام پروژه خط سوم انتقال برق ایران و ارمنستان، پروژه جاده شمال به جنوب ارمنستان و تسهیل تجارت بین دو کشور را مرور کردند و مقرر شد با تشکیل کمیته پیگیری دوجانبه، پیش از پایان سال جاری میلادی، روند اجرای توافقات تسریع و برای رفع موانع احتمالی تلاش شود.

این در حالی است که در آن سو باکو کماکان ساز تهدید تهران را کوک می کند. در همبن رابطه اخیرا رییس‌جمهور جمهوری آذربایجان طی یک سخنرانی، ادعاهایی را درباره روابط کشورش با ایران مطرح کرد. به گزارش خبرگزاری مدیامکس، رسانه‌های آذربایجانی امروز گزارش دادند که الهام علی‌اف، رییس جمهور جمهوری آذربایجان جمعه گذشته در اظهاراتی تحریک‌آمیز گفت که کشورش «از ایران هراسی ندارد.» علی‌اف که در کنفرانسی بین‌المللی سخنرانی می‌کرد، با بیان که من با سه رییس جمهور ایران، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی کار کرده‌ام، ادعا کرد: «سال‌هاست که وضعیت هیچ‌گاه مانند امروز نبوده است.» علی‌اف مدعی شد: «ایران هیچ‌گاه دو رزمایش نظامی متوالی در طی چند ماه در مرزهای ما انجام نداده است. هیچ گاه اظهاراتی پر از نفرت‌پراکنی و تهدید علیه آذربایجان مطرح نشده بود.»

او گفت: «ما همیشه به هرگونه اقدام ضدآذربایجانی پاسخ داده‌ایم و خواهیم داد، چه در کلام باشد چه در عمل. بنابراین، ما مجبور شدیم در مرزهایمان با ایران رزمایش نظامی دهیم تا نشان دهیم که از ایران نمی‌ترسیم.» رییس جمهور آذربایجان در ادامه بیان داشت: «ما نهایت تلاشمان را خواهیم کرد تا از شیوه زندگی‌مان، از مسیر سکولار توسعه و پیشرفت آذربایجان و آذربایجانی‌ها از جمله آذربایجانی‌هایی که در ایران زندگی‌ می‌کنند، صیانت کنیم. آن‌ها بخشی از ملت ما هستند.» 

در همین حال رئیس جمهوری آذربایجان روز شنبه از تصمیم باکو برای افتتاح یک سفارت در اراضی اشغالی و یک دفتر نمایندگی در فلسطین خبر داد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان امروز در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: «جمهوری آذربایجان بر اساس منافع ملی خود تصمیم به افتتاح یک سفارت در اسرائیل و یک دفتر نمایندگی در فلسطین گرفت.» جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کرده بود که تصمیم دارد سفارت خود را در اراضی اشغالی افتتاح کند. تل‌آویو از این اقدام باکو استقبال کرده و آن را نشان‌دهنده عمق روابط میان دو طرف دانست.

طبق اعلام رسانه‌های عبری زبان از جمله روزنامه عبری «یسرائیل هیوم»، پارلمان جمهوری آذربایجان به افتتاح سفارت این کشور در تل‌آویو رای موافق داد. یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل که دوره مسؤولیتش رو به پایان است، در واکنش به این تصمیم باکو ضمن تشکر از علی‌اف گفت: «ما از تصمیم پارلمان جمهوری آذربایجان برای افتتاح سفارت در "اسرائیل" استقبال می‌کنیم، جمهوری آذربایجان شریک مهم اسرائیل و میهن یکی از بزرگترین اقلیت‌های یهود در جهان اسلام است.»

لاپید در ادامه افتتاح سفارت را نشان‌دهنده عمق روابط میان دو طرف دانست و عنوان کرد: «این اقدام نتیجه تلاش‌های دولت اسرائیل برای ایجاد پل‌های سیاسی مستحکمی با جهان اسلام است.» حال در چنین شرایطی بدیهی است که الهام علی اف عملا در مسیری گام برمی دارد که اتخاذ برخی تصمیمات از سوی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر منافع و امنیت ملی را به امری اجتناب ناپذیر بدل می کند. زمانی که زبان علی اف بر تهدید تهران می چرخد و پای تل آوبو را هم به پشت مرزهای ایران باز کرده است بدیهی که تکرار رزمایش های نظامی چون رزمایش اقتدار در حوزه ارس یک واکنش متناسب و درخور خواهد بود. 

البته ایران همواره بر حسن همجواری با کشورهای همسایه تاکید کرده است، مخصوصا در مورد آذربایجان این تاکید هنوز نیز وجود دارد و مسئولین کشور از ضرورت حسن همجواری با آذربایجان، همسایه دیرینه ایران سخن می‌گویند اما اکنون با اتفاقاتی که میان آذربایجان و صهیونیست‌ها در حال وقوع است به نظر می‌رسد آذربایجان لجاجتی مغایر با لزوم رعایت وجوه همسایگی از خود نشان می‌دهد.

این مسئله برای کشوری مثل ایران که قطعا حکم مادر را برای آن منطقه دارد تا حد زیادی تلخ است. به رغم همه این حرف‌ها امید است که باکو بفهمد که حسن همجواری چیست و آن چیزی که برای توسعه همه کشورهای منطقه ضرورت دارد در روابط دیپلماتیک میان همسایه‌ها قابل رخ‌دادن است. نشستن در زمین   اسرائیل که حضورش در منطقه کسب منفعت به هر روش و به هر شکل و با هر شیوه غیرمسالمت‌آمیز را می‌جوید و قطعا می‌تواند برای ایران نیز پیام خوبی به همراه نداشته باشد، شرایط همسایگی را سخت خواهد کرد.

بر همین اساس نوع دیپلماسی ایران نیز قطعا چرخش لازم را خواهد داشت؛ باشد تا از آرامش دیپلماتیک ما، در منطقه قفقاز و با استفاده از لجاجت قفقازی، سوءاستفاده نشود، این مسئله برای ایران حکم منافع و امنیت ملی دارد و بی‌شک پاسخ دیپلماتیک مشترک از سوی همه ایران را نیز خواهد داشت. جایی در مقابل دنیای ناخشنود بیرون از مرزهای ایران، همه ایران حضور خواهد داشت و مسئله به کلی فرق خواهد کرد. /شرق 

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران جمهوری آذربایجان الهام علی اف آقای رئیسی قفقاز رزمایش اقتدار اسرائیل ارمنستان


( ۵۱ )

نظر شما :

حسینی ۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۰۷:۴۱
تنفس مصنوعی به اغتشاشات و ناامنی در ایران.این حرف ها و برآورد ایشان از ماجرا مصداق دو مثل زیر است: 1- آب که سربالا می رود قورباغه ابوعطا می خواند. 2- طرف بوی کباب احساس کرده ، نمی داند که خر داغ می کنند.
آتیلا ۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۶
چرا سخنان آفای علیف را ناقص آوردی؟ ایشان سخنان دیگری هم در دفاع از حق تحصیل میلیونها آذربایجانی بیان کردند و گفتند ارامنه با وجود اقلیت اندک ۱۵۰ هزار نفری در ایران از بسیاری از حقوق انسانی و اتنیکی خود بر خوردار است و مدارس و تحصیل به زبان خودشان و از آزادی مذهبی برخوردارند ولی میلیونها ترک و آدربایجانی حتی یک مدرسه و کلاس هم به زبان خودشان ندارند در گرجستان با وجود بالای ۲۰۰ هزار آدربایجانی حدود ۱۶۰ مدرسه به زبان ترکی آدربایجانی بر قرار هست و بلعکس در خود آذربایجان برای روستباران بالای ۳۰۰ مدرسه روسی و همچنین برای گرجیها هم نزدیک ۲۰۰ مدرسه به زبان گرجی دایر هست.
میرزا علی عریضه نویس ۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۷
جناب فتح الهی. اتفاقا علی اف هم تعجب میکند که چرا طی ۳۰ سال اشغال سرزمینهای آذربایجان توسط ارمنستان دولت ایران هیچ واکنشی و رزمایشی در مرز انجام نداد ولی به محض آزادی سرزمینهای اشغالی رزمایشات آغاز شد. و ارتباط ارمنستان با اسراییل و آمریکا و فرانسه و دیگر دشمنان ایران بیشتر از بقیه همسایهاست، چنانکه آذربایجان بعد از کدورت‌های اخیر تصمیم به گشایش سفارت در اسراییل کرده. اشاره به توافق با ارمنستان برای رفع انسداد مسیر نخجوان به ایروان و اتصال راه راهن ایران از نخجوان به ارمنستان نموده اید،ایا بدون بازگشایی دالان زنگزور چنین کاری امکان پذیر است ؟
رفیع الله خیر اندیش ۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۱:۱۶
مصاحبه علی اف در سایتها موجود است و هیچ گونه تهدیدی بر علیه ایران نکرده فقط گلایه کرده که بعد از آزادی اراضی از اشغال ارامنه ایران اقدام به تجمیع قوا در مرز و رزمایشات پی در پی و خط قرمز بودن خطوط مرزی ارمنستان برای ایران ،و مخالفت با بازگشایی دالان زنگزور علی رغم توافق ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ با ارامنه به وساطت پوتین، و اینکه دولت ایران هر گونه آزادی دینی فرهنگی زبانی را به ارامنه داخل ایران قایل شده ولی در مقابل آذربایجانی‌های ایران حق استفاده از زبان مادری خود را ندارند،. همچنین در پاسخ خبرنگاری که در باره مخالفت ارامنه با بازگشایی دالان زنگزور پرسید گفت ارمنستان در اصل کشور مستقلی نیست و تمام راه ها و مرزهایش در دست روسهاست ، و روس‌ها هم موافق بازگشایی دالان زنگزور هستند و این کار به زودی انجام خواهد شد. پس تهدیدی در سخنان علی اف نیست !
فرزاد ۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۹
رزمایش های اخیر ایران در مرزهای شمالی ؛بعد از رزمایش مشترک باکو با پاکستان و ترکیه در دریای کاسپین وپس از تهدید آشکار باکو به قطع مرزهای ژیوپلتیک ومسیرهای تجاری هزاران ساله ایران و پس از ورود تروریست‌های تکفیری در جوار مرزهای شمالی ایران انجام شده.علیف به جای فرافکنی باید توضیح بدهد که مخاطب رزمایش کشورش در دریای کاسپین به جز ایران چه کشوری میتواند باشد؟ارمنستان که با باکو هیچ مرز دریایی ندارد و بقیه کشورهای ساحلی کاسپین هم که یا مانند قزاقستان و ترکمنستان ؛به اصطلاح برادران ترک آنها هستند و روسیه هم که پیمانهای امنیتی و اقتصادی با باکو دارد و بسیاری از تسلیحات باکو از روسیه خریداری می‌شود.
مجید ۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۱
جناب فتح الهی لطفا بفرمایید بر طبق کدام قانون دولت باکو حق داشتن رابطه سیاسی با اسراییل را ندارد . ضمنا همین چندی پیش ، چین که مثلا دوست و متحد ایران است قرارداد خرید گاز 27 ساله با قطر که رقیب ایران است امضا کرد در حالیکه می توانست از ایران خرید کند لطفا یک مقاله درباره این بی معرفتی چین هم بنویسید منظورم حمایت از الهام علیزاده ( علی اوف ) نیست اما لطفا دست از باکو ستیزی بیهوده بردارید
آذربایجانلی ۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۶
رییس جمهور جمهوری آذربایجان جمعه گذشته در اظهاراتی تحریک‌آمیز گفت که کشورش «از ایران هراسی ندارد.» یعنی اگر میگفتند از ایران هراس دارند این خوب بود و شما را تحریک نمی کرد؟؟؟!!!!
فرزاد ۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۳
الهام علیف در حالی ریاکارانه از دوستی و برادری با همزبانهای ایرانی خودش دم میزند و گستاخانه و خارج از حد وقواره خودش در امور داخلی ایران دخالت می‌کنه که حتی برخلاف حسن نیت ایران واقدام یکجانبه ایران در لغو روادید اتباع جمهوری باکو؛حاظر به لغو روادید اتباع ایرانی و همزبانهای ایرانی خودش نشده.
فرزاد ۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۸
اصولاً انتظار برقراری روابطی دوستانه و بادوام با کشوری که از اساس ماهیتی ضد ایرانی و تجاوزکارانه دارد ؛عین حماقت و ساده لوحیست وتقلیل تنش موجود در روابط فی‌مابین به برقراری روابط باکو با رژیم اسراییل (که مطابق قوانین بین المللیست) که قبلاً نیز وجود داشته؛ اشتباهی بزرگتر است.بذر فتنه و توطیه علیه ایران مشخصا در سال 1918 میلادی کاشته شده یعنی زمانی که هنوز نطفه رژیم اسراییل منعقد نشده بود.درحقیقت اشتیاق اسراییل به همکاری با باکو برمیگردد به ظرفیت‌های ایران ستیزانه بالایی که در خود باکو وجود دارد در واقع باکو و اسراییل در دشمنی با ایران به یک همکاری راهبردی رسیده اند که اتفاقا علیف هم قبلاً به این روابط اشاره و به کوه یخ تشبیه کرده بود.
فرزاد ۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۷
مشکلات ما با باکو و تنش موجود در روابط فی‌مابین دقیقا برمیگردد به اندیشه های پانترکی و آرمانها و اهداف و ایدیولوژی حاکم در نظام سیاسی و اجتماعی باکو ونوع برخورد و واکنش نظام سیاسی حاکم در تهران با آن.چطور از نظر نظام ج.ا .ایران آرمان از نیل تا فرات صهیونیستها میتواند تهدید تلقی شود ولی آرمان آذربایجان بزرگ به پایتختی تبریز که توسط رژیم باکو دنبال میشود؛تهدید نیست؟درحالی که نیل متعلق به مصر و فرات متعلق به عراق هست ولی تبریز از هزاران سال قبل وبا موجودیت ایران همواره جز جدایی ناپذیر ایران بوده و اکنون هم درون مرزهای جغرافیایی ما وبیخ گوش پایتخت کشور یعنی تهران هست.
خسرو ۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۷
دکتر ولایتی مشاور رهبری نظرات متینی در باره مناسبات ایران و آذربایجان، گفتند که باید در هر نوشته ای رعایت شود عبدالرحمن ظاهرا خبر ندارد و هنوز بر طبل دشمنی میکوبد نفاق افکنی بین ملت ایران در این شرایط -- سوخت منافع ملی ایران است تاکید می‌کنم الهام علیف موقتی است ولی مردم شیعه آذربایجان همیشگی و دائم هستند
کیان ۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۵۹
بازم این علیف نطق کرد وقتی حرفی میزنه فکر میکنم یه بچه دبستانی داره صحبت میکنه بابا یکم میگو بخور مغزت کار بیافته اینقدر آکبند نگهش ندار
کیان ۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۱۰
آفرین به نظرات آقای فرزاد ای کاش الهام کمی از درک شما را می داشت و ننگ به وطن فروشان الهام پرست صد حیف به وقتش چنان گوشمالی به علیف و اردغان بدیم که تاریخ جهان به خودش ندیده باشه
ناشناس ۰۷ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۵
برای سر جنگ داشتن ، باید پای جنگ هم داشته باشی . این یارو فقط دو تا پای دراز داره که پدر حاکمش فراموش کرده ، جمع کردنش را جلوی دوربین یادش بده .
به فرزاد ۰۷ آذر ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۳
از چیزی که اطلاعی از ان نداری اظهار نظر نکن ، بزرگتر از تو که نویسنده مقاله باشه نتونسته نوشته هاشو اثبات کنه و فقط جملات گستاخانه نوشته هاشه تو که جای خود داری .
محمد ۰۸ آذر ۱۴۰۱ | ۰۰:۳۳
تحلیل خوبی بود . در ضمن روسیه نقشه های جالبی برای قره باغ دارد کارهایی که در آنجا انجام داده ماند وارد کردن روس تبارها و اضافه کردن جمعیت ارمنی نوسازی ساختمان مجلس و وارد کردن واردانیان انتقال اسحه بیشتر کردن نیروهای حافظ صلح پاسپورت روسی دادن به غیر روسهای آنجا همه و همه بیانگر این است که روسیه از آرتساخ یا (قره باغ این هم برای این نوشتم تا یکسری عشق الهام خاله بهشون بر نخوره) بیرون برو نیست و حالا حالاها آنجاست و سناریو آبخازیا و اوستیا اعمال خواهد کرد.