تحلیلی بر آنچه این روزها تجربه می کنیم

اغتشاش رباتیک

۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۵۸۶۹ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
جعفر قره قشلاقی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بوردیار در کتاب "جنگ خلیج فارس اتفاق نیفتاده" می گوید: آنچه ما از رسانه ها به عنوان جنگ دیدیم با چیزی که آنجا بود این قدر تفاوت داشت که می شود گفت اصلا رخ نداده، رابطه دریافت ما از واقعیت قطع شده و حتی دو چیز متفاوت است. بنابراین در این دوره از اغتشاشات و برخلاف همه نمونه‌های مشابه گذشته، رسانه تنها پس از رویداد نبوده و نیست؛ پیش از رخداد است و نقش طراحی دارد. نقش کلیدی و نهایی رسانه، ساخت تصویر در ذهن است و برای ساخت تصویر، فراتر از هشتگ‌سازی‌ نیازمند رویدادسازی‌ است و لذا رویداد را ساختند تا تصویر را بسازند. 
اغتشاش رباتیک

نویسنده: جعفر رجبی قره قشلاقی، کارشناس ارشد روابط بین الملل

دیپلماسی ایرانی: ژان بودریار، اندیشمند فرانسوی معروفترین و جنجالی‌ترین نظریه‌پرداز پسامدرنیته است. او استدلال می‌کند که جوامع پسامدرن از تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی اشباع شده و به عصر وانمایی (شبیه‌سازی) وارد شده‌اند. بوردیار برای درک جهان پست مدرن نظریه وانمودها را مطرح کرد، در واقع  او بیان می کند که باز تولیدها  به گونه ای  واقعی‌تر می شوند که تجربه امر فرا واقعی از تجربه امر واقعی رضایت بخش تر می شود. 

بوردیار در کتاب "جنگ خلیج فارس اتفاق نیفتاده" می گوید: آنچه ما از رسانه ها به عنوان جنگ دیدیم با چیزی که آنجا بود این قدر تفاوت داشت که می شود گفت اصلا رخ نداده، رابطه دریافت ما از واقعیت قطع شده و حتی دو چیز متفاوت است. 

بنابراین در این دوره از اغتشاشات و برخلاف همه نمونه‌های مشابه گذشته، رسانه تنها پس از رویداد نبوده و نیست؛ پیش از رخداد است و نقش طراحی دارد. نقش کلیدی و نهایی رسانه، ساخت تصویر در ذهن است و برای ساخت تصویر، فراتر از هشتگ‌سازی‌ نیازمند رویدادسازی‌ است و لذا رویداد را ساختند تا تصویر را بسازند. 

در واقع هر کس در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخید احساس می‌کرد شهر در کنترل تروریست‌های وطنی است و حال آنکه در واقع خبری نبود جز گروه‌های کوچک پراکنده و محلی که دانسته و ندانسته آمده بودند تا حلقه‌های تصویر ذهنی را تکمیل و نهایی کنند. 

اگر در روزهای آشوب به حجم توییت ها و پست ها و... نگاه کنید فکر می کنید کشور در اعتصاب و تعطیلی و غم فرو رفته در حالی که بازار حتی برای نیم ساعت هم تعطیل نشد فکر می کنید در خیابان ها خون جاری است اما مردم در حال زندگی و خرید و عروسی و عزا و کارهای روز مره خود هستند. فکر می کنید میلیون ها نفر مانند سال 57 به خیابان ها ریخته اند اما در واقع خبر خاصی نیست. بر این اساس امروز یک ایران مجازی ساخته شده که در این ایران مجازی خیابان ها مملو از جنازه، سپاهی در حال فرار، پولها را به بانک سویس برده اند و... خلاصه کار تمام است و انقلاب در لبه پیروزی است. به راستی چطور چنین فاصله ای ممکن است اتفاق بیفتد؟

در واقع این ماموریت از طریق شبکه های ماهواره ای اینترنشنال، بی بی سی و شبکه های اجتماعی مانند  توییتر، اینستاگرام، واتساپ و... که تمام قوانین بین‌المللی و قوانین رسمی خود را در مقطع اغتشاشات ایران زیر پا گذاشتند و با اقداماتی از قبیل دستکاری عمدی الگوریتم¬‌های هوش مصنوعی باعث شدند اخبار جعلی، موارد نفرت افکنی و اقدامات خشونت¬‌آمیز با شدت بسیار زیاد برای جامعه ایرانی به صورت هدفمند منتشر شود.

بر اساس پایش توییتر فقط در بازه زمانی 20 شهریور 1401 تا 20 مهر 1401 بیش از پنجاه هزار کاربر جدید فارسی زبان با هویت‌های جعلی در توییتر ساخته شده است تا علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند.

اینستاگرام با برانگیختن احساسات جامعه ایرانی خصوصاً جوانان و نوجوانان در ایجاد ناامیدی، بالا بردن سطح خشونت و ایجاد شکاف اجتماعی در لایه¬ های مختلف جامعه سعی داشت و با اجرای عملیات تأثیرگذاری سایبری بر افکار عمومی، کاربران ایرانی این فضا را مورد حملات شناختی قرار داد.

حتی جالب اینکه توسط شبکه های اجتماعی فوق الذکر برای آشوبگران و هنجارشکنان تجمعات اخیر آموزش ساخت و شیوه بکارگیری اداوات و مواد منفجره و تخریبی نظیر بمب دستی کوکتل مولوتف و ... را برای اعمال خشونت گرایانه را دستور کار قرار داده بودند.

طبق اطلاعات کاملاً موثق، سازمان CIA پس از آغاز آشوب ها در ایران، حدودا 53 میلیون دلار برای امور به اصطلاح رسانه ای و تقویت ابزارهای اینترنتی به منظور حفظ ارتباط با آشوبگران اختصاص داده است.

در پایان باید گفت که حوادث و اغتشاشات اخیر درکشور پرده از توطئه های دشمنان خارجی و داخلی برداشت و مردم را بیشتر نسبت به برخی حقایق آشنا ساخت و تا زمانی که به صورت ریشه ای به علل و عوامل اغتشاشات اخیر توجه نشود، همان چیزی که رهبر انقلاب فرمودند که "بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ جنبه ساختاری با این برمی گردد که شبکه های اجتماعی غربی بر ما حاکم هستند و این یک بستر ساختاری برای نفوذ و تنش ایجاد می کند، تا وقتی فضای مجازی غربی بر ما حاکم باشد یک مجرای گسترده برای نفوذ و دستکاری اجتماعی در اختیار غرب هست، تا وقتی این فضا رهاست و در اختیار دشمن است ما باید هر منتظر تکانه و تنش باشیم." اکنون بخشی از مصاحبه با جوانانی که اغتشاش کردند نشان می دهد که این افراد در واقع  اسرای اینستاگرام بودند آنجا افکارشان کارسازی می شد ارتباط یابی و شبکه سازی می کردندو تحریک و تشویق می شدند. این یعنی بخشی از نسل جوان ما توسط شبکه های اجتماعی غربی بلیعده می شود، البته این حاصل سوء مدیریت در این فضاست کما اینکه در بند هفتم بیانیه گام دوم انقلاب رهبر انقلاب فرمودند باید جلوی نفوذ سبک زندگی غربی را گرفت.

کلید واژه ها: سیا سی آی ای رسانه ها رسانه های خارجی رسانه های دیجیتال اینستاگرام اغتشاشات توئیتر اغتشاشات ایران ایران و امریکا تظاهرات ایران


( ۱۳ )

نظر شما :

k ۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۸
گام دوم انقلاب رهبر انقلاب