آیا انتخابات کنست برنده ای دارد؟

موج سواری نتانیاهو بر ناامنی در اسرائیل

۰۹ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۵۳۵ اخبار اصلی خاورمیانه
فضای امنیتی در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام کنست عملا با موج سواری برخی چهره ها و احزاب رادیکال با محوریت نتانیاهو همراه بود. چرا که رقابت اصلی میان دو ائتلاف به رهبری یائیر لاپید (نخست وزیر فعلی و فعال سیاسی میانه رو)  و بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر سابق و راست رادیکال) است.
موج سواری نتانیاهو بر ناامنی در اسرائیل

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام کنست شاهد موج ناامنی در سرزمین های اشغالی هستیم. در تازه ترین مورد یک مبارز فلسطینی به سمت نظامیان اشغالگر اسرائیلی در نزدیکی شهرک «کریات اربع» در شهر الخلیل تیراندازی کرد. این درگیری حداقل پنج دقیقه ادامه داشت.

برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند، منزل ایتمار بن غفیر، نماینده تندرو کنست در این شهرک هدف تیراندازی قرار گرفت. در این عملیات یک اسرائیلی کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

مجری عملیات که «محمد کمال الجعبری» نام دارد، به ضرب گلوله نظامیان به شهادت رسید. اکنون اسرائیلی ها به دنبال شخصی هستند که گفته می‌شود احتمالا با او در این عملیات همکاری کرده است. نظامیان اسرائیلی به سمت آمبولانسی که برای انتقال جسد مجری عملیات به شهرک کریات اربع اعزام شده بود، تیراندازی کردند که طی آن یک نیروی امدادگر فلسطینی هدف قرار گرفته و زخمی شده و اکنون در بیمارستان بستری است. در همین رابطه، سخگوی بیمارستان «هدسا» واقع در شهر قدس اشغالی اعلام کرد، یک شهروند اسرائیلی ۵۰ ساله بر اثر اصابت گلوله کشته شده است.

روزنامه عبری زبان یدیعوت احارونوت نیز مدعی شد که مجری عملیات کریات اربع از اعضای گردان‌های شهید عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بوده است. 

 واکنش گروه های مقاومت

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، جنبش مجاهدین و جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین، بیانیه‌های جداگانه‌ای در واکنش به عملیات استشهادی مبارز فلسطینی در شهرک «کریات أربع» واقع در الخلیل در جنوب کرانه باختری صادر کردند.

در همین راستا، حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس خاطرنشان کرد: «عملیات شهرک کریات أربع این موضوع را اثبات کرد که مقاومت قادر است با ضربات قوی اشغالگران را غافلگیر کند.»
وی در ادامه افزود: «گلوله‌های مقاومت، پاسخ عملی به شهرک‌سازی صهیونیست‌ها و جنایت‌های شهرک‌نشینان و تجاوزات آنها به مسجد الاقصی و حرم ابراهیمی است.»

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز با صدور بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد، عملیات الخلیل بر مقاومت مردم فلسطین که در حال افزایش است، تاکید دارد و خون شهدای فلسطینی طلوع انقلاب و مقاومت و آزادی است. در بیانیه مذکور همچنین آمده است، نیروهای مقاومت فلسطین می‌توانند تا به دشمن تاوان جنایات تروریستی‌شان را در هر مکان و زمانی بدهند.

جنبش مجاهدین نیز اعلام کرد، این عملیات قهرمانانه بر این موضوع تاکید دارد که راه درگیری و مقابله، مؤثرترین راه برای مقابله با قلدری اشغالگران و ظلم و ستم پیاپی آنها علیه مردم و سرزمین فلسطین است، زیرا دشمن جنایتکار تنها زبان زور و مقابله را می‌فهمد. این جنبش همچنین تاکید کرد، اقدام نیروهای مقاومت در کرانه باختری نقشه‌های دشمن را ناکام گذاشته و جنایت‌های آن را مهار کرد.

جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین نیز اعلام کرد، این عملیات قهرمانانه، به رغم تلاش‌های اشغالگران برای توقف تشدید مقاومت در کرانه باختری و شهر قدس اشغالی، شکست فاجعه‌بار نظام امنیتی اسرائیل به شمار می‌آید.

 تشدید فضای امنیتی

در پی این واکنش ها رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند، نیروهای ارتش اسرائیل از بیم تکرار عملیات «کریات اربع» وضعیت آماده‌باش نیروهای خود را در محورها و راه‌های مختلف منطقه الخلیل افزایش دادند.

در همین راستا ارتش اسرائیل صدها تن از نیروهای خود را در منطقه الخلیل مستقر کرده و تدابیر امنیتی را تشدید کرده است. صهیونیست‌ها به شدت از عملیات شنبه شب گذشته در الخلیل شوکه شده و نگران تکرار چنین عملیات‌هایی هستند. ارتش اسرائیل پس از عملیات شب گذشته در شهرک کریات اربع در شهر الخلیل، این شهر را به طور کامل محاصره کرده است.

منابع محلی اعلام کردند که اسرائیل ورودی اردوگاه «الفوار»، واقع در جنوب الخلیل را مسدود کرده و ورودی‌های غربی و شمالی منطقه «فرش الهوا» نیز بسته شده‌اند. همچنین ورودی «دوار بیت عینون» و ورودی منطقه «الفحص»، «خربه قلقس» و منطقه «الحرایق» در نزدیکی شهرک «بیت حجای» را مسدود کرده است.

در همین حال شهرک نشینان یهودی خودروهای فلسطینیان را در نزدیکی روستای متروکه «قلقس» مورد حمله قرار داده و خساراتی به آنان وارد کردند. این حملات ساعاتی پس از عملیات استشهادی در شهرک کریات اربع انجام گرفت.

موج سواری انتخاباتی

این فضای امنیتی در آستانه برگزاری انتخابات زودهنگام کنست عملا با موج سواری برخی چهره ها و احزاب رادیکال با محوریت نتانیاهو همراه بود. چرا که رقابت اصلی میان دو ائتلاف به رهبری یائیر لاپید (نخست وزیر فعلی و فعال سیاسی میانه رو)  و بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر سابق و راست رادیکال) است.

یائیر لاپید هم اکنون در راس ائتلافی متشکل از 8 حزب متنوع است که مخالفت با نتانیاهو نقطه اشتراک آنهاست. در شرایط فعلی اسرائیل، احزاب کوچک از اهمیت بیشتری برخوردار می شوند چرا که ائتلاف با آنها برای تشکیل ائتلاف اکثریت مطلق، راحت تر است. خبرگزاری فرانسه درباره انتخابات اسرائیل می نویسد: «هر چقدر مشارکت در انتخابات اسرائیل کمتر باشد احتمال بازگشت نخست وزیری نتانیاهو هم افزایش می یابد.»

نظرسنجی ها می گویند حزب لیکود به رهبری  نتانیاهو شانس پیروزی و به دست آوردن بیشترین تعداد کرسی های پارلمان را دارد. با این حال کسب بیشترین تعداد کرسی ها، پیروزی را تضمین نمی کند چرا که ممکن است ائتلاف مقابل بتواند به 61 کرسی برسد.

نظرسنجی ها نشان می دهند حزب نخست وزیر فعلی در حال ریزش است. پیش بینی می شود «یش عتید» (سکولار میانه و حامی طبقه متوسط) در مقابل لیکود در حال عقب نشینی است. رهبری حزب یش عتید به عهده یائیر لاپید، نخست وزیر کنونی است. این حزب هم اکنون 11 کرسی از 120 کرسی پارلمان را دارد.

پیرو این شرایط «گایل تلشیر»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه عبری قدس معتقد است که لاپید تلاش می کند بگوید که او تنها فردی است که می تواند نمایندگان مخالف نتانیاهو در پارلمان را جمع کند. او باید مطمئن شود شرکای احتمالی اش می توانند حداقل رای را برای ورود به پارلمان به دست بیاورند.

کلید واژه ها: اسرائیل یائیر لاپید بنیامین نتانیاهو یش عتید انتخابات کنست کرانه باختری شهر الخلیل لیکود


( ۳ )

نظر شما :