سیاستمداران جهان خواهان آتش بس دائم در غزه شدند

زمزمه های آتش بس دائمی

۰۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۳۳۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
به دنبال تمدید ۴۸ ساعته آتش‌بس اکنون تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در جهت تبدیل آن به یک آتش‌بس دائمی و پایان تجاوزات و کشتار رژیم صهیونیستی است. کما اینکه دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که آتش‌بس موقت در غزه باید به آتش‌بس دائمی تبدیل شود.
زمزمه های آتش بس دائمی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به دنبال تمدید ۴۸ ساعته آتش‌بس اکنون تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در جهت تبدیل آن به یک آتش‌بس دائمی و پایان تجاوزات و کشتار رژیم صهیونیستی است. کما اینکه دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که آتش‌بس موقت در غزه باید به آتش‌بس دائمی تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آنتونیو گوترش در بیانیه‌ای که از سوی استفان دوجاریک سخنگوی وی منتشر شد، ادعا کرد که توقفی که اسرائیل و حماس با آن موافقت کردند، اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه از جمله بخش شمالی آن را می‌دهد. وی گفت که این کمک‌ها نمی‌تواند در برابر نیازهای عظیم ۱.۷ میلیون آواره مناسب باشد و تنها به صورت لفظی هشدار داد که «فاجعه انسانی» روز به روز بدتر می‌شود. به گزارش مهر، در این بیانیه تأکید شده است: «گفت‌وگوهایی که منجر به توافق شد، باید ادامه یابد و منجر به آتش‌بس کامل بشردوستانه به نفع مردم غزه و کل منطقه شود. کشورها برای پایان دادن به این درگیری وحشتناک باید از نفوذ خود استفاده کنند.»

در همین ارتباط فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز گفت: «باید آتش‌بس دائمی در نوار غزه برقرار شود.» او که در نشست منطقه‌ای وزیران خارجی کشورهای اتحاد برای مدیترانه در اسپانیا سخن می‌گفت، افزود: «ما از توافق آتش‌بس موقت در غزه استقبال می‌کنیم که با تلاش‌های قطر و امریکا و مصر به دست آمد، باید این آتش‌بس موقت برای رسیدن به یک آتش‌بس دائم تمدید شود. بویژه که میزان کمک‌های وارد شده به نوار غزه و به تبع آن به شمال این منطقه کافی نیست.» وزارت خارجه قطر نیز بامداد سه‌شنبه بر افزایش تلاش‌های خود به منظور برقراری آتش‌بس دائمی در غزه تأکید کرد. ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین هم اعلام کرد، اوضاع در غزه فاجعه‌بار است و رژیم صهیونیستی برای ورود همه چیز محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند، راه‌حل دیگری جز پایان دادن به جنگ در غزه و تمدید آتش‌بس به صورت دائمی وجود ندارد و مصر برای آن سخت تلاش می‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه هم طی اظهارات جداگانه‌ای حمایت خود را از برقراری آتش‌بس دائمی و توقف جنگ در نوار غزه و پیشبرد تلاش‌ها در راستای راه‌حل دو کشوری و تشکیل کشور فلسطینی تأکید کردند. فرانس پرس نیز گزارش داد وزیر خارجه فرانسه دوشنبه گفته است پاریس از برقراری آتش‌بسی پایدار که به توقف دائمی جنگ در نوار غزه منجر شود، حمایت کرده و راه‌حل دو کشوری را برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها گزینه‌ای مناسب می‌داند. بورل هم دوشنبه  تمدید آتش‌بس چهار روزه میان اسرائیل و حماس که روز سه‌شنبه در نوار غزه منقضی می‌شود و برقراری آتش‌بس «دائمی» و فراهم کردن زمینه برای پیشرفت در «راه‌حل سیاسی» را خواستار شد.

آناتولی ویکتوروف، سفیر فدراسیون روسیه در فلسطین اشغالی نیز ضمن اشاره به حمایت روسیه از وقفه بشردوستانه‌ای که در نوار غزه برقرار شده، اما گفت که مسکو خواستار دائمی ‌شدن این آتش‌بس است. ویکتوروف روز دوشنبه در مصاحبه با شبکه روسیا۲۴ بار دیگر موضع مسکو در حمایت از آتش‌بس دائمی در نوار غزه را تکرار کرد و توضیح داد: «درمورد آتش‌بس [موقت]، ما از آن استقبال می‌کنیم. البته این چیزی نیست که در این شرایط لازم است. ما طبیعتاً طرفدار توقف کامل خصومت‌ها، ایجاد وقفه‌های بشردوستانه، حل فوری همه مسائل بشردوستانه و ایجاد شرایط برای یک گفت‌وگوی سیاسی تمام عیار هستیم.» این دیپلمات روس در ادامه این مصاحبه ابراز امیدواری کرد که دیگر اتباع روسی حاضر در نوار غزه نیز بتوانند سریع‌تر این منطقه را ترک کنند.
 
حمایت افکار عمومی جهان از برقراری آتش‌بس دائمی

اما فقط سیاستمداران جهان نیستند که در حال فشار وارد کردن بر بنیامین نتانیاهو برای حرکت به سمت آتش‌بس دائم هستند، مردم جهان نیز که از مشاهده مرگ کودکان غزه خشمگین هستند، آتش‌بس دائم را لازم می‌دانند. در همین ارتباط اوایل این هفته روز شنبه ده‌ها هزار نفر در مرکز لندن راهپیمایی کرده و خواستار برقراری آتش‌بس دائمی در نوار غزه شدند. دیروز همچنین شورای شهر اوکلند به ده‌ها شهر دیگر امریکا از جمله میشیگان و جورجیا پیوست و با صدور قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس دائمی و فراگیر در غزه شد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بحث و بررسی بر سر این قطعنامه در شورای شهر اوکلند باعث شد که صدها نفر برای سخنرانی در جلسه روز دوشنبه ثبت نام کرده و بسیاری از آنها روسری‌های سیاه و سفید فلسطینی به سر کنند.

قطعنامه‌های مشابهی در سه شهر در میشیگان و همچنین در آتلانتا، آکرون، اوهایو، ویلمینگتون، دلاوِر، پراویدنس و رود آیلند تصویب شده است. در شهر ریچموند قطعنامه‌ای تصویب شده که خواستار آتش‌بس و متهم کردن اسرائیل به پاکسازی قومی شده است. شهر یپسیلانتی در نزدیکی دیترویت نیز قطعنامه‌ای تصویب کرد و خواستار صلح در غزه شد، اما در میان واکنش‌ طرفداران اسرائیل آن را لغو کرد.

گفتنی است شوراهای شهر ایالات متحده تازه‌ترین عرصه‌ای هستند که در آن بحث‌های شدید بر سر حمایت دولت بایدن از جنگ اسرائیل علیه غزه در جریان است. علاوه بر امریکا، بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر از شهروندان کانادایی از گروه‌های مختلف از جمله نهادهای فلسطینی، عربی، مسلمان، یهودی، ضد جنگ، کارگری و سازمان عدالت اجتماعی در شهر اتاوا تظاهراتی برگزار کردند و خواستار برقراری آتش‌بس دائمی و توقف جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه شدند. مضافاً دیروز سه‌شنبه، صد‌ها هزار تظاهرکننده اندونزیایی در حمایت از مردم غزه از جاکارتا، بکاسی، پورواکارتا و چند شهر دیگر در غرب جزیره بزرگ جاوه گردهم آمدند تا ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بر برقراری آتش‌بس دائمی در نوار غزه تأکید کنند.

نقض مجدد آتش بس توسط صهیونیست‌ها

منابع رسانه‌ای دیروز (سه‌شنبه) از نقض مجدد توافق آتش‌بس موقت توسط رژیم صهیونیستی با حمله به مناطقی در شمال نوار غزه خبر دادند. به گزارش خبرنگار المیادین در غزه، رژیم صهیونیستی از زمان اجرایی شدن آتش‌بس تقریباً روزانه آتش‌بس را نقض می‌کند و دیروز حملاتی را در شمال این باریکه و بویژه منطقه «الشیخ رضوان» انجام داد. رسانه‌های فلسطینی نیز در این باره اعلام کردند که تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی سه شنبه حملاتی را به الشیخ رضوان و اردوگاه «الشاطی» در غرب شهر غزه انجام دادند. طبق گزارش المیادین، نظامیان رژیم اشغالگر به سمت خانه‌های شهروندان فلسطینی در اردوگاه الشاطی تیراندازی کردند. رژیم صهیونیستی درحالی آتش‌بس را نقض کرده است که شامگاه دوشنبه بر سر تمدید دو روزه آن با حماس به توافق رسید.

صهیونیست‌ها در شرایطی در حال نقض آتش بس هستند که روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی نوشت، حدود ۱۰۰۰ سرباز اسرائیلی در جریان عملیات طوفان الاقصی زخمی شده‌اند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد، وضعیت ۲۰۲ نفر از سربازان ارتش این رژیم وخیم است. پیشتر ارتش رژیم صهیونیستی به کشته شدن بیش از ۳۸۵ نفر از نظامیان صهیونیست اذعان کرده بود. در همین راستا «لیلاخ شوبیل»، خبرنگار نظامی روزنامه «یسرائیل هیوم» گفته بود، آمار اعلام شده از کشته‌های ارتش رژیم صهیونیستی قابل درک نیست. این آمار نزدیک به نیمی از کشته‌ها در جنگ شش روزه است و ارتش رژیم صهیونیستی طبق ارزیابی‌هایی که نشان می‌دهد با گسترش هرچه بیشتر عملیات زمینی ارتش، درگیری‌ها سخت‌تر و تعداد قربانیان بیشتر می‌شود، در انتظار شرایط دشوارتر است.

جنگ برای کودکان فلسطینی ادامه دارد

در حالی که با تمدید آتش بس موقت امیدها برای دائمی شدن آن پررنگ شده است مسئولان سازمان ملل می‌گویند با وجود آتش‌بس هنوز مردم غزه از کمبود آب آشامیدنی و مایحتاج اولیه زندگی رنج می‌برند و کودکان دچار سوءتغذیه هستند و در واقع جنگ برای آنها هنوز ادامه دارد.  به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از سی بی اس، مسئولان و مقام های سازمان ملل متحد تأکید دارند، با وجود آتش بس در نوار غزه هنوز مردم فلسطین ساکن این باریکه از امکانات اولیه معیشتی محروم هستند. یک مقام سازمان ملل حاضر در منطقه می‌گوید هنوز به طور کامل گروه‌های امدادی نتوانسته‌اند وارد شهر شوند.

پیشتر آژانس های سازمان ملل نسبت به شیوع بیماری‌ها و کمبود آب آشامیدنی هشدار داده بودند و حالا هنوز هم این مشکلات در غزه رفع نشده است. مسئولان آژانس‌های بین‌المللی امدادرسانی می‌گویند از تضمین ایمنی کارکنان خود به خاطر بمباران اسرائیل اطمینان ندارند و همچنان صلیب سرخ جهانی در منطقه غایب است. انجمن هلال احمر فلسطین نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از ارسال ۱۰۰ کامیون مواد غذایی و تجهیزات اولیه معیشتی مثل پتو و مکمل‌های غذایی کودکان خبر داده است ولی بر اساس این گزارش ظاهراً هنوز جنگ برای کودکان ادامه دارد. الدر در سخنانی تأکید کرده است، کودکان نوار غزه از سوءتغذیه رنج می‌برند و باید در کوتاه‌ترین زمان ویتامین و مکمل‌های غذایی به آنها برسد. وی گفت: «در بیمارستان‌ها زنان باردار در بدترین شرایط کودکان خود را به دنیا می‌آورند و معمولاً کودکان به بیماری‌های عفونی مبتلا هستند.»

شمار شهدای جنگ غزه از ۱۵ هزار نفر گذشت

در حالی تلاش‌ها برای تداوم آتش بس موقت ادامه دارد که وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، خسارت‌های وارد شده به بخش بهداشت این منطقه تحت‌محاصره در پی حملات رژیم صهیونیستی به میلیون‌ها دلار رسیده و در حال حاضر تنها سه بیمارستان در شمال غزه فعال هستند. به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه اعلام کرد: «جنگ غزه منجر به شهادت بیش از ۱۵ هزار فلسطینی از جمله بیش از ۶۱۵۰ کودک و چهار هزار زن و زخمی شدن بیش از ۳۶ هزار نفر شد. این نشان می‌دهد که ۷۵ درصد قربانیان زن و کودک هستند.» در بیانیه این نهاد آمده است: «همچنان ۷۰۰۰ نفر مفقود هستند و مشخص نیست آیا زیر آوار هستند یا اتفاقی دیگر برای آنها رخ داده است. از جمله آنها بیش از ۴۷۰۰ زن و کودک هستند. تعداد قربانیان کادر پزشکی به ۲۰۷ شهید، کادر دفاع مدنی به ۲۶ شهید و خبرنگاران به ۷۰ شهید رسیده است.» در ادامه این بیانیه آمده است: «ارتش اسرائیل ۱۰۳ مقر دولتی و ۲۶۶ مدرسه را تخریب کرد. ۸۸ مسجد به طور کامل تخریب و ۱۴۷ مسجد آسیب دیدند. سه کلیسا نیز هدف قرار گرفتند. ۵۰ هزار واحد مسکونی به طور کامل و ۲۴۰ هزار واحد به صورت جزئی آسیب دیدند. فعالیت ۲۶ بیمارستان و ۵۵ مرکز بهداشتی متوقف شده و ۵۶ آمبولانس منهدم شدند.»

کرانه باختری همچنان ملتهب

منابع فلسطینی از شهادت دو نفر به ضرب گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی در رام‌الله خبر دادند. به گزارش المیادین، منابع پزشکی فلسطینی اعلام کردند که صبح دیروز (سه‌شنبه) مالک البرغوثی، جوان فلسطینی به ضرب گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی در روستای کفرعین در غرب رام‌الله به شهادت رسید. شامگاه دوشنبه نیز وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که یاسین عبدالله الاسمر، جوان ۲۶ ساله فلسطینی به ضرب گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی در شهرک بیتونیا در غرب رام‌الله به شهادت رسید. همچنین صبح دیروز دو جوان فلسطینی در درگیری‌های اردوگاه دیرعمار در غرب رام‌الله زخمی شدند. همچنین رژیم صهیونیستی منزل خانواده شهید داوود عبدالرازق درس را که ۳۱ اوت به شهادت رسید منفجر کردند. نیروهای این رژیم اطراف منزل را نیز تخریب کردند و به منازل اطراف نیز یورش بردند و ساکنان را مجبور کردند که آن را تخلیه کنند.

عملیات انهدام منازل فلسطینی‌ها در راستای سیاست مجازات جمعی خانواده‌های شهدا و تلاشی ناکام برای توقف گسترش مقاومت در کرانه باختری است. نیروهای این رژیم همچنین به اردوگاه الدهیشه در بیت لحم یورش بردند. در این منطقه چهار فلسطینی زخمی شدند.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین حماس نوار غزه آمریکا بنیامین نتانیاهو لیکود آتش بس کرانه باختری


( ۱ )

نظر شما :