سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران:

کنعانی: منتظر اقدامات عملی عراق برای تامین امنیت مرزها هستیم/در برابر هرگونه فشار و باج خواهی می‌ایستیم

۱۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۱ کد : ۲۰۱۵۱۱۱ اخبار اصلی اخبار داخلی
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران ضمن حفظ آمادگی خودش برای دفاع از امنیت خود و امنیت مرزها و شهروندانش و حفظ آمادگی برای برخورد با هرگونه اقدام غیرقانونی در عین حال در انتظار اقدامات دولت عراق است که به مسؤولیت‌های خود عمل و امنیت را به صورت کامل در مرزهای دو کشور برقرار کند.
کنعانی: منتظر اقدامات عملی عراق برای تامین امنیت مرزها هستیم/در برابر هرگونه فشار و باج خواهی می‌ایستیم

دیپلماسی ایرانی: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در برابر هرگونه تلاش از سوی غرب و آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و فشار به منظور امتیازخواهی و باج خواهی و هر اقدام محدود کننده علیه ملت و دولت ایران، با جدیت و قاطعیت ایستادگی کرده و به موقع پاسخ می‌دهیم.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۸ مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره موضع گیری غیرمتعارف کشورهای اروپایی در خصوص اغتشاشات اخیر در ایران و حمله به سفارت ایران در دانمارک و اقدامات وزارت امور خارجه در این خصوص بیان کرد: متاسفانه شاهد رفتار دوگانه این کشورها در مبحث حقوق بشر هستیم. بسیار جالب است همزمان از مخالفت خودشان با خشونت صحبت می‌کنند و همزمان به دولت ایران توصیه می‌کنند در برابر کسانی که امنیت عمومی را بر هم زدند، خویشتنداری کرده و از دست زدن به اقدامات خشونت آمیز پرهیز کند. جمهوری اسلامی ایران بارها گفته شنونده اعتراض و انتقاد است و به گفت‌وگو اعتقاد دارد و حرف شنودگان را خواهد شنید، ولی جمهوری اسلامی ایران به عنوان حافظ امنیت شهروندانش در مقابل آشوب و اغتشاش نمی‌تواند دست بسته باشد. اعتراض و اغتشاش دو رویکرد متفاوتند و دو نتیجه متفاوت دارد. آنهایی که ایران را به عدم خشونت توصیه می‌کنند در کشورهای خودشان به خشونت طلبان اجازه می‌دهند هم علیه سفارتخانه‌های ایران دست به اقدام خشونت آمیز بزنند، متعرض سفارتخانه‌های ایران شوند که بر مبنای کنوانسیون وین دارای مصونیت دیپلماتیک هستند و به خشونت طلبان اجازه می‌دهند متعرض دیپلمات‌های ایران شوند. در کشوری که مدعی دموکراسی است و به ما درس‌های دموکراسی یاد می‌دهند و توصیه‌های اخلاقی راجع به نحوه تعامل شهروندان مطرح می‌کنند اجازه می‌دهند فرد مهاجمی با سلاح سرد وارد سفارت شده و سفیر ایران که خانم است را مورد تهدید و هجوم قرار دهد و کارمند ایران را مضروب کند و بعد صحبت از توصیه‌های اخلاقی درباره نحوه تعامل با معترضان می‌کند.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با اعتراض و انتقاد مشکلی ندارد، ولی در مورد خشونت موظف به تامین امنیت برای شهروندانش است.

وی این رفتار را دوگانه‌‌ای خواند و افزود: در کشورهایی به گروه‌هایی اجازه فعالیت می‌دهند که سابقه اقدام تروریستی دارند که دست به اقدام علیه سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های ایران بزنند. در عمل چیزی می‌بینیم و در کلام چیزی. توصیه می‌کنیم دورویی و نفاق را کنار گذاشته و به وظایف قانونی خود عمل کرده و امنیت دیپلمات‌های ما را تامین کنند و به مبانی و اصولی که به ما توصیه می‌کنند هم در قبال شهروندان خودشان پایبند باشند و هم در ارتباط با شهروندان دیگر کشورها.

کنعانی همچنین درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز بیان کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکره است به منظور دستیابی به توافق پایدار که متضمن منافع اساسی جمهوری اسلامی باشد و منافع ملت ایران را تامین کند و این توافق پایدار و ماندگار باشد. در گفت‌وگوی اخیر وزیر خارجه با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این موضع مجددا مورد تأکید قرار گرفته است که ایران همچنان پایبند به مسیر مذاکره است. دیدگاه‌هایی در طرف مقابل مطرح شده و برخی از صداها را در حوزه غرب و اروپا یا آمریکا شنیدیم که روند گفت‌وگوها را با مسائل اخیر داخلی در ایران ارتباط دادند و به اشاعه اخبار غلط و نادرست دامن می‌زنند. موضوع داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و اجازه نمی‌دهیم کشوری در امور داخلی ایران دخالت کند. موضوع مذاکرات چارچوب روشنی دارد و مواضع ایران بارها بیان شده و آماده‌ایم در همان مسیر کار را به پیش ببریم و به توافق جامعی برسیم که تامین کننده منافع همه طرف‌ها باشد. براساس احترام و منافع متقابل آماده تعامل دوسویه هستیم با همه طرف‌هایی که در مسیر مذاکره قرار داشتند که مذاکره به نتیجه برسد. در برابر هرگونه تلاش طرف‌ها مشخصا طرف‌های غربی و آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و فشار به منظور امتیازخواهی و باج خواهی و در برابر هر اقدام محدود کننده علیه ملت و دولت ایران با جدیت و قاطعیت ایستادگی کرده و به موقع پاسخ خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی گفت: متعهد هستیم شهروندان ایرانی را آزاد کنیم و در بحث آزادسازی اموال و پول‌های ایران در کره جنوبی و جای دیگر بدون ارتباط با هیچ موضوع دیگری بر ضرورت آزادسازی دارایی‌های ایران تأکید می‌کنیم و روند مذاکرات را دنبال می‌کنیم. پیشرفت‌هایی در بخش آزادسازی بخشی از اموال بلوکه شده ایران حاصل شده است و امیدواریم شاهد آزادسازی این اموال باشیم.

وی درباره اقدام برخی سفارتخانه‌های اروپایی مبنی بر عدم صدور روادید شینگن برای اتباع ایرانی گفت: هر اقدام محدود کننده‌ای که در این زمینه صورت گیرد، اگر صحت داشته باشد، اقدام قابل قبول نیست و ایجاد محدودیت برای سفر شهروندان ایرانی مغایر آن چیزی است که اعلام می‌کنند. این‌که از حقوق مردم ایران صحبت کنند و از سوی دیگر محدودیت‌هایی برای سفر آنها ایجاد کنند رویکرد متناقضی است و امیدواریم این خبر درست نباشد و شهروندان ایرانی متناسب با نیازهای خود سفر انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک نیز خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها درباره اسدالله اسدی ادامه دارد و همه تلاش‌هایی که نیاز بود هم در حوزه حقوقی، سیاسی و کنسولی انجام دهیم انجام داده و ادامه می‌دهیم و امیدواریم آزادی ایشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت بگیرد.

کنعانی درباره حمله به مقر گروهک‌های تروریستی در شمال عراق اظهار داشت: اقدامی که ایران انجام داد براساس اقدامات رسمی و شفافی بود که پیش از آن صورت گرفت. همان طور که به صورت رسمی اعلام کردیم اقدام ایران در ضربه زدن به مقرهای گروهک‌های معاند مسلح و تجزیه طلب در خاک اقلیم کردستان عراق متعاقب همه اقدام‌های رسمی بود که ایران پیشاپیش انجام داده بود. یعنی اطلاع رسمی به مقامات دولت مرکزی عراق که از بخش هایی از خاک اقلیم برای اقدامات ضد امنیتی علیه اراضی و شهروندن ایرانی صورت می‌گیرد و یادداشت‌های رسمی همراه با مستندات صورت گرفته بود و همین اقدام در خصوص مقامات اقلیم هم صورت گرفته بود. با توجه به عدم اتخاذ اقدامات بازدارنده ایران راسا در این زمینه اقدام کرد که امنیت ملی خود و امنیت شهروندان و امنیت مرزی را برقرار کند. اقدام ایران براساس مقررات بین‌المللی و منشور سازمان ملل قانونی بود و چنین اقدامی در عرف بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است. ایران به درخواست دولت عراق برای گفت‌وگو پاسخ مثبت داد و هفته گذشته نشستی بین مسؤولان ذیربط در بغداد برگزار و جزئیات بررسی و ایران دیدگا‌ه‌های خود را مطرح کرد و به رغم تاکید طرف ایرانی برای احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق انتظارات ایران به صورت صریح و واضح مبنی بر اینکه دولت عراق باید حاکمیت خود را بر تمام سرزمین خود اعمال و از تبدیل بخش‌هایی از خاک این کشور برای تعرض به مرزها و مرزبانان آن پیشگیری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران دیدگاه‌های خود را بیان کرد و دولت عراق دیدگاه‌ها را شنید و قول‌های لازم را به ایران داد. ایران ضمن حفظ آمادگی خودش برای دفاع از امنیت خود و امنیت مرزها و شهروندانش و حفظ آمادگی برای برخورد با هرگونه اقدام غیرقانونی در عین حال در انتظار اقدامات دولت عراق است که به مسؤولیت‌های خود عمل و امنیت را به صورت کامل در مرزهای دو کشور برقرار کند.

وی همچنین گفت که مذاکرات رفع تحریم‌ها دایر است و بعد از نیویورک تبادل پیام‌ها از طریق واسطه ها ادامه یافت و مسیر مذاکره باز است و امکان دستیابی به توافق بر مبنای مذاکراتی که تا الآن انجام شد و متن پیشنهادی که مذاکره کننده ارشد اروپایی به طرف ها ارائه کرد امکان دستیابی به توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکانپذیر است. از نظر ما امکان دستیابی به توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجود دارد.

کنعانی درباره کودکان دارای مادر ایرانی و این‌که باید مسیر طولانی را طی کنند نیز بیان کرد: بیش از یک سال است این قانون وارد مرحله اجرایی شده و برخی از مادران ایرانی براساس این قانون و درخواست به نمایندگی‌های ایران موفق شدند برای فرزندان خود اسناد هویت ایرانی و گذرنامه ایرانی دریافت کنند. این قانون در مرحله اجرایی قرار دارد و در نمایندگی‌های ما کار صورت می‌گیرد. این‌که شکایت‌هایی درباره طولانی بودن روند وجود دارد این احتمال را رد نمی‌کنم و نمی‌توانم تایید کنم این روند عمومی است یا در یک نمایندگی خاص مورد گله و انتقاد بوده است. معاونت کنسولی وزارت امور خارجه جدیت دارد. روند کنسولی برای احراز هویت به صورت طبیعی در ذات خود می‌تواند یک روند نسبتا زمانبر هم باشد. چون ارائه هویت ایرانی مستلزم داشتن اسناد و مدارکی است و باید متناسب با جزییاتی که در قانون درج شده این اسناد و اوراق هویتی ارائه و در مراجع خود بررسی شود. روند مذاکرات رفع تحریم هیچ ارتباطی با تحولات داخلی ایران ندارد و مسیر خاص خود را دارد و در همان چارچوب باید پیش برود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش داشتن برخی از شهروندان خارجی در تحولات داخلی اخیر ایران بود و گفت: بررسی‌ها در حال انجام است. به سفارتخانه‌های این افراد اطلاع رسانی شده است. انتظار است شهروندان خارجی که در حال سفر به ایران هستند به قوانین و مقررات پایبند باشند. ایران برای سفر گردشگری و تجاری همه شهروندان خارجی کشور امنی است و کسی در این زمینه متعرض آنها نخواهد شد و انتظار است مسافرانی که با انگیزه تجاری و گردشگری به ایران می‌آیند به قوانین و مقررات ایران پایبند باشند.

وی درباره قفقاز جنوبی بیان کرد: موضع رسمی ما این است که در هر تحولی مرزهای بین‌المللی و ژئوپلتیک منطقه احترام گذاشته شود. این موضع رسمی و شفاف ماست. حتما از حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات دو کشور حمایت می‌کنیم و بهترین مسیر دیپلماسی و مذاکره است.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: درباره سرکنسولگری ایران در کاپان براساس توافق دو کشور و منافع مشترک این سرکنسولگری باز و سرکنسول ما مستقر و روانامه خود را تسلیم وزیر امور خارجه ارمنستان کرد.

وی درباره هشدار برخی کشورهای اروپایی به شهروندانشان برای ترک خاک ایران و عدم سفر به ایران گفت: این موضوع داخلی مربوط به ایران است و ایران در عالی‌ترین سطح دیدگاه خودش را اعلام کرده است. ایران در تعامل مستقیم و قانونی با این موضوع تعامل می‌کند. نتایج بررسی‌های فنی و پزشکی و تخصصی خود را اعلام کرده است. این‌که کشورهایی به بهانه یک رخداد در داخل ایران به خودشان حق مداخله در امور داخلی ایران را بدهند مردود و غیرقابل قبول است. در خصوص اظهاراتی که برخی از وزرای امور خارجه مطرح کردند جالب است کشورهایی در خصوص موضوع حقوق زنان و حقوق بشر در ایران اعلام موضع می‌کنند که نه در تاریخ دوردست بلکه در تاریخ معاصرشان و ماه‌ها و سال‌های اخیر صفحات مشمئز کننده‌ای در نوع رفتارهای حقوق بشری خودشان می‌بینیم هم در ارتباط با شهروندان خودشان هم شهروند ایرانی زن. یکی از کشورهایی که الآن مدعی است در بحث حقوق زن و حقوق زنان در ایران، شهروند ایرانی زن و مامور رسمی آن کشور در مقابل دیدگان فرزندش به شدیدترین شیوه غیراخلاقی برخورد می‌کند. به خشن‌ترین وجه با شهروند خانم برخورد می‌کند به گونه‌ای که حتی صدای برخی از نمایندگان پارلمان آن کشور هم درآمده است. چنین کشور یا کشورهایی به ما درس اخلاق می‌دهند و به ایران توصیه های اخلاقی راجع به رعایت حقوق زنان و عدم خشونت دارند. کشوری که الآن پرچمدار ایجاد اقدامات دسته جمعی علیه ایران است با پرچم حقوق زنان و حقوق بشر، همان کشور جزو متهمان اساسی و مجرمان اساسی براساس اسناد و مدارک موجود که تجهیز کننده رژیم بعث عراق به سلاح شیمیایی علیه شهروندان ایرانی وشهروندان کرد ایرانی بوده و بمباران سردشت اثبات شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: هنوز اسناد زنده این جنایات شهروندان مصدوم ما از همین دولت مدعی حقوق بشر هستند. عده‌ای به خودشان حق دهند فرزند دیپلمات ایران را در خیابان مورد ضرب و شتم قرار دهند. این‌که عده ای تلاش کنند از موضوعی ابزار سیاسی برای گرفتن امتیاز در میز مذاکره بسازند رفتارهای دوگانه‌ای است. خشونت اگر بد است همان کشورهایی که خشونت‌های اخلاقی می‌کنند لازم است ملتزم به عدم خشونت باشند. حفاظت از اماکن دیپلماتیک وظیفه قانونی است. مصونیت دیپلماتیک دیپلمات‌ها حفظ شود. این میزان از تعرض به یک نمایندگی دیپلماتیک در کشوری که خودش را مدعی حقوق بشر می‌داند در کجا اتفاق می‌افتد. هم اقدام غیرقانونی می‌کنند هم تامین امنیت نمی‌کنند و هم از خشونت طلبان حمایت می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره حملات اخیر در افغانستان و موضع ایران و نقش همسایگان در ثبات و امنیت افغانستان گفت: همچنان شاهد رخدادهای بسیار تلخی در افغانستان هستیم. همه حادثه بسیار تلخ اقدام تروریستی در موسسه آموزشی در غرب کابل را در کمتر از دو هفته قبل شاهد بودیم و چه تعداد دخترکان مظلوم و دانش آموزان در نتیجه اقدام تروریستی پرپر شده و ده‌ها نفر شهید و مجروح شدند. شاهد این اتفاقات در افغانستان است و مسئولیت هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان است که امنیت مردم افغانستان را تامین کنند و هم مسئولیت نهادهای حقوق بشری است. ما در این مسیر همواره تلاش کردیم و ارتباط ما با سرپرستی موقت افغانستان ادامه دارد. تأکید بر لزوم تشکیل دولت فراگیر و تلاش برای تامین نیازهای اقتصادی شهروندان افغانستان و گسترش همکاری‌های تجاری و تامین نیازهای اساسی در حوزه مواد غذایی و بهداشتی و کمک به مردم افغانستان در شرایط اقتصادی و ... ایران تعدادی از مجروحان بد حال این اتفاقات را با پرواز به ایران منتقل کرد و درمان آنها را تکفل کرد و در حوزه ارسال برخی کمک‌ها برای مناطقی که دچار سیل شده‌اند. ایران در مسیر سیاسی بر تشکیل دولت فراگیر و هم در حوزه مناسبات اقتصادی و توسعه مناسبات دوجانبه برای تامین نیازهای مردم و هم کمک به رویکردهای چندجانبه منطقه‌ای برای صلح و ثبات در این کشور تلاش کرده است.

وی گفت: ادعا در مورد اینکه ممکن است اتباع و شهروندان اروپایی و یا اتباع با تابعیت دوگانه با بازداشت مواجه شوند یک ادعای بی اساس است. هر شهروندی که تابعیت مضاعف داشته باشد شهروند ایرانی است و براساس قوانین ایران با آنها برخورد می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این‌که هشدار به عدم سفر به ایران شده فرافکنی و بر خلاف واقعیت‌های ایران است. اخباری به دست ما رسیده که تعدادی از کشورها این اعلان را دادند این اقدام کاملا سیاسی است. ایران برای سفر همه اتباع خارجی که علاقه‌مند هستند به ایران سفر کنند با اهداف گردشگری، تجاری و درمانی کشور امنی است و هیچ مشکلی وجود ندارد. برخی از شهروندان ما مورد بازداشت خودسرانه قرار گرفتند و نمونه آن آقای حمید نوری است. ما به شهروندان خود این توجه و اهتمام را داریم و تعدادی از نمایندگی های ما درگیر این گونه بازداشت‌ها هستند. به شهروندان خود توصیه می‌کنیم در خصوص سفر به برخی از این کشورها در انجام سفر هوشیاری و دقت لازم را داشته باشند و اگر دچار مشکل شدند به سفارتخانه‌های ایران اطلاع رسانی لازم را بکنند. وزارت امور خارجه هم از نزدیک اقدامات و توصیه‌های طرف‌های اروپایی را رصد می‌کند و در این زمینه اقدام لازم را خواهد داشت.

کنعانی درباره خبر منتشر شده مبنی بر اخراج دانشجویان ایرانی در اوکراین گفت: گزارش تایید شده‌ای از چنین اقدامی از سوی دولت اوکراین ندارم. بخش قابل توجهی از دانشجویان ایرانی زمانی که شرایط سخت کرونا بود و با وضعیتی که در همه کشورها وجود داشت و امکان حضور در جلسات حضوری نبود به ایران آمده بودند و بعد از عادی شدن شرایط برخی دانشجویان برگشتند. در خصوص اوکراین شاهد وقوع جنگ بودیم و شرایط سخت بود و یکی از تلاش‌های جدی وزارت خارجه و سفارت ایران در اوکراین در آن موقع این بود که امکان خروج امن شهروندان ایرانی و دانشجویان شاغل به تحصیل را به خارج از اوکراین فراهم کند و ایران توانست در این زمینه شهروندان را در سریع‌ترین زمان به خارج اوکراین منتقل کند. این‌که در شرایط کنونی تعدادی از دانشجویان در معرض فشار قرار گرفتند خبرهایی شنیدم ولی هنوز نمی‌توانم تایید کنم.

وی در پاسخ به پرسشی گفت: از جنگ استقبال نمی‌کنیم و از جنگ اوکراین همه متاثر هستیم ولی این جنگ تاثیرات گسترده‌ای در حوزه‌های بین‌المللی و در بحث تامین انرژی برای اروپا اتفاقاتی رخ داد و این ارتباطی به موضوع مذاکرات و هسته‌ای ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ایران صادر کننده نفت و انرژی است و می‌تواند تامین کننده بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز ایران باشد.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین آیا اوکراین مدارکی به ما داده است، نیز خاطرنشان کرد: موضع ایران در این زمینه روشن و واضح است و ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و مناسبات با دو طرف درگیر در چارچوب مصالح و منافع مشترک بوده است و همکاری‌های ما مبانی قانونی و رسمی داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حمله عصر دیروز به سفارت ایران در لندن گفت: اقداماتی همانند آنچه در لندن اتفاق افتاد به لحاظ ارزش اقدام بی ارزشی است اینکه تعدادی به یک نمایندگی دیپلماتیک حمله کرده و پرچم کشور را پایین بکشند فی نفسه بی ارزش است ولی مسئولیت دولت پذیرنده است. دولت‌ها موظف هستند به مقررات بین‌المللی و مشخصا کنوانسیون وین در حفاظت از امنیت اماکن. جای تاسف دارد در چنین کشوری نه فقط در این بازه زمانی بلکه در مقاطع طولانی سال های گذشته سفارت ایران بارها مورد تعرض قرار گرفته است. جای تاسف است کشورهای مدعی حتی در مورد تامین امنیت یک مکان دیپلماتیک بر وظیفه قانونی دولت انگلیس در این زمینه تأکید می‌کنیم و سفیر انگلیس چند بار احضار و مسئولیت دولت انگلیس در تامین امنیت اماکن دیپلماتیک مورد تأکید قرار گرفته اگر انگلیس نمی‌تواند امنیت را تامین کند به ایران اعلام کند. اگر مقابله با خشونت یک اصل است با خشونت  طلبان برخورد و اجازه برخورد به خشونت طلبان را ندهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات الکاظمی که گفته بغداد در حال تدارک میزبانی دور جدید مذاکرات ایران و عربستان است خاطرنشان کرد: از تلاش‌های صمیمانه و توام با حسن نیت دولت عراق استقبال و تشکر می‌کنیم و امیدواریم اتفاقات مثبت بیفتد.

کلید واژه ها: عراق ناصر کنعانی نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ایران و عراق ایران و اقلیم کردستان عراق ایران و امریکا ایران و اروپا ایران و انگلیس


نظر شما :