نامزدی که بیش از همه طرفدار دارد

شبح بازگشت ترامپ

۰۶ مهر ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۴۸۸۳ اخبار اصلی آمریکا
از ده نماینده جمهوری خواهی که رفتار ترامپ در ۶ ژانویه ۲۰۲۲ را محکوم کردند، هشت نفر یا کناره گیری کرده اند یا توسط رای دهندگان کنار گذاشته شدند، در عین حال نامزدهای این حزب افرادی هستند، که از ادعاهای خطرناک ترامپ مربوط به دزدیدن آرا در سال ۲۰۲۰ حمایت کرده اند. در سیستمی که یک نامزد می تواند با کسب ۳۰ درصد آرا سایر رقیبان را در انتخابات اولیه حذف کند، نظرسنجی میان جمهوری خواهان نشان می دهد که رای ۵۰ درصد آنها ترامپ است.
شبح بازگشت ترامپ

دیپلماسی ایرانی: سؤالات زیادی پیرامون اروپا و غرب به وجود آمده. آیا مردی که تلاش کرد تا نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ را سرنگون کند، بزرگترین قدرت نظامی جهان را تهدید به انحلال کرد و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه رابطه داشت تصمیم گرفته است دوباره نامزد شود؟ اگر چنین است، آیا می توان اورا متوقف کرد؟ شاید هنوز برای پرسش این سوال زود باشد، اما انتخابات مقدماتی ۲۰۲۴ از نظر زمانی نزدیکتر از انتخابات سراسری است. علی رغم سوابق ضعیفی که او در مقام ریاست جمهوری داشت و رفتار ناجوانمردانه ای که در هنگام شکست در انتخابات نشان داد جایگاه او در میان جمهوری‌خواهان تقویت شده است.

شکست کوبنده لیز چنی در انتخابات مقدماتی ایالت وایومینگ مهم است، زیرا کنگره را از وجود یک نماینده شجاع، پایبند به اصول و محافظه کار بی بهره کرد، و یک الگو را نشان می دهد، اگرچه همه نامزدهای مورد تایید ترامپ در انتخابات مقدماتی خود پیروز نشده اند. اما اکثر پیروزشدگان مورد تایید ترامپ بودند، شاید یکی از نشانه‌های تأثیرگذاری او آنست که بسیاری از بازندگان نیز به دنبال تایید او بودند، این رقابت ها بر سر جنبه های مختلف افراد و تفاوت ها نبوده، بلکه به خاطر ادعای بیشتر درباره ماگا (شعار دوباره به آمریکا عظمت دهیم) صورت گرفته است.

از ده نماینده جمهوری خواهی که رفتار ترامپ در ۶ ژانویه ۲۰۲۲ را محکوم کردند، هشت نفر یا کناره گیری کرده اند یا توسط رای دهندگان کنار گذاشته شدند، در عین حال نامزدهای این حزب افرادی هستند، که از ادعاهای خطرناک ترامپ مربوط به دزدیدن آرا در سال ۲۰۲۰ حمایت کرده اند.

در سیستمی که یک نامزد می تواند با کسب ۳۰ درصد آرا سایر رقیبان را در انتخابات اولیه حذف کند، نظرسنجی میان جمهوری خواهان نشان می دهد که رای ۵۰ درصد آنها ترامپ است. چند ماه قبل نمایندگان جمهوری خواه که به نظر می رسید از ترامپ خسته شده بودند ممکن بود به فرماندار فلوریدا ران دیسانتیس، یا هر فرد کم حاشیه دیگر در آمریکا رای دهند، ولی امروز احتمال بیشتری وجود دارد که مهم ترین نقش دیسانتیس در کاخ سفید فقط رقیب ترامپ بودن باشد.

موارد متعددی می تواند تا انتخابات اولیه آمریکا تغییر کند ولی به نظر می‌رسد اگر خود ترامپ نخواهد که نامزد شود یا مانعی در این زمینه وجود نداشته باشد، او نامزدی جمهوری خواهان را خواهد برد. البته سوال دیگری هم مهم به نظر می رسد: آیا می توان او را متوقف کرد؟

یکی از موانع، قانون است، ترامپ با تحقیقات جدید اف بی آی از محل زندگی اش در مارالاگو مواجه شده است. این حکم بدون مهر و موم می گوید که وزارت دادگستری به دنبال اسناد محرمانه ای است که ترامپ از کاخ سفید برداشته است.

هنگامی که تحقیقات او کامل شود، دادستان کل، مریک گارلند، ممکن است تصمیم بگیرد که اسناد در امنیت هستند و کار او انجام شده است. اینکه آیا عملکرد ترامپ پیگرد قانونی خواهد داشت یا خیر به میزان حساسیت و محرمانه بودن اسناد بستگی دارد.

بسیاری از جمهوری خواهان از جمله آقای دیسانتیس از ترامپ حمایت کرده اند.

این اتفاق سرو صدای زیادی در میان جمهوری خواهان به پا کرده و خواستار دادگاهی کردن آقای گارلند (دادستان کل) و کاهش بودجه اف بی آی به خاطر اتخاذ سیاست تبعیضی شده اند، آنها خواهان بازداشت هیلاری کلینتون به خاطر استفاده از یک سرور ایمیل خصوصی در سال ۲۰۱۶ هستند، وزارت دادگستری از محاکمه خانم کلینتون خودداری کرده است و با توجه به این سابقه، دموکرات ها باید در نظر داشته باشند که حیطه عمل وزارت دادگستری کوتاه خواهد شد.

سه تحقیق دیگر که آیا ترامپ در اظهارنامه های مالیاتی خود دروغ گفته یا خیر نیز مطرح است؟ آیا او قانون را در ۶ ژانویه زیر پا گذاشته و اینکه آیا در یک توطئه جنایتکارانه برای لغو انتخابات فولتون و جورجیا در نوامبر ۲۰۲۰ شرکت کرده نیز به همان اندازه نامشخص است، ترامپ هم مانند هر فرد دیگری می تواند بی گناه باشد.

مخالفان او باید در رابطه با تکرار اشتباهات گذشته مراقب باشند: در هر نوبت آنها امیدوار بودند که با هرچیزی او را از صحنه رقابت خارج کنند (تحقیقات مولر، اولین دادگاه استیضاح و دومین دادگاه استیضاح)، ولی با این حال او اکنون اینجاست.

این مشکلات حقوقی انگیزه ترامپ را برای کاندیداتوری افزایش می دهد. خارج از سیاست، او یک شهروند خصوصی است که با برخی پیگردها مواجه است، ترامپ رئیس جنبشی است که در انتخابات قبل ۷۴ میلیون رای به دست آورده و به همین دلیل تا زمان انتخابات یک رئیس جمهور بالقوه است.

در آن مقطع، آقای گارلند و دیگرانی که تحقیقات را انجام می دهند با یک انتخاب ناخوشایند مواجه می شوند: یا یک نامزد ریاست جمهوری را محاکمه کنند و یا از حاکمیت قانون حمایت نکنند که محاکمه شدن و حتی محکوم شدن می تواند سوخت بازگشت ترامپ را فراهم کند. او یک تور مبارزاتی به خاطر تلافی آزار و اذیتش توسط سیستم حقوقی راه انداخته است. بدترین واکنش ترامپ به این مسئله نیروی نهادهای آمریکایی را گرفته و خسته کرده است.

در دوره ای دیگر نفوذ شرکت های آمریکایی ممکن است به کنار زدن ترامپ کمک کند، البته د ر حال حاضر، تبدیل شدن حزب جمهوریخواه به جنبش کارگری سفیدپوستان و تعداد زیاد اسپانیایی های محافظه کار (کارگران اسپانیایی که در دوران ترامپ شرایط سختی را گذراندند مخالفت خاصی نمی کنند و تحرکی ندارند که قدرت ترامپ را کاهش دهد) نفوذ سیاسی شرکت های بزرگ را کاهش داده است. این جنبش علیه درگیری های خارجی، مهاجرت های غیر قانونی، کاهش هزینه درمان و تامین اجتماعی معترض هستند و حتی بر سیاست های تجارتی و عدالت های اجتماعی که توسط نخبگان جهانی تهیه شده اعتراض می کنند.

جای تعجبی ندارد که اکنون شرکت های بزرگ به چشم انداز انتخابات نوامبر و حضور جمهوریخواهان با ترس و دلهره نگاه کنند. جمهوری‌خواهان مانند یک دولت در تبعید عمل می کنند و ترامپ که از نتیجه انتخابات ناراضی بوده ابزاری برای معکوس کردن نتیجه ندارد.

اگر حزب و قانون ترامپ را متوقف نکند چه چیزی می تواند مانع او شود؟ عدالت شاعرانه توصیه می کند که خانم چنی با تمام توان برای دفتر ریاست جمهوری تلاش کند. جایی که رای دهندگان جمهوری خواه نمی توانند عبور یک دموکرات دیگر را تحمل کنند. 
اگر آنها در یک رقابت نزدیک سعی کنند نظر ایالت های جمهوری خواه را تغییر دهند مانع از پیروزی ترامپ در کالج انتخاباتی الکترال می شوند.

بهتر است به حس خوب مردم آمریکا تکیه کنیم، شکست انتخاباتی ترامپ به راحتی فراموش می شود، در چهار سالی که او رئیس جمهوری آمریکا بود حزب خود را در کنگره و کاخ سفید از دست داد. بسیاری از رای دهندگان متوجه شده‌اند که ترامپ خطرناک و غیردموکراتیک است و به همین دلیل دوست ندارند به قدرت بازگردد.

دلیلی که او به سختی علیه اعتماد به صندوق های رای مبارزه می‌کند آن است که می داند صندوق ها می‌توانند او را شکست دهند.

منبع: اکونومیست/یوروآتلانتیک

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا بازگشت ترامپ انتخابات امریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا حزب جمهوری خواه پیروزی ترامپ احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا


( ۱۰ )

نظر شما :