روابطی که بعید است به زودی اصلاح شود

نقش امریکا در تنش میان ایران و آلبانی

۲۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۴۶۶۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ایران به دولت آلبانی و سازمان ملل متحد گفته که نقشی در این حمله سایبری نداشته اما احتمال ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و آلبانی که به علت پناه دادن اعضای گروهی که تهران آنها را تروریست می داند که از قبل نیز تیره بود، حداقل در آینده نزدیک بعید است.
نقش امریکا در تنش میان ایران و آلبانی

نویسنده: مازیار معتمدی

دیپلماسی ایرانی: دولت آلبانی با متهم ساختن ایران به حمله سایبری به این کشور روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع و دیپلمات های ایرانی را اخراج کرد، اقدامی که حمایت آمریکا از تیرانا را در پی داشته است.

ایران به دولت آلبانی و سازمان ملل متحد گفته که نقشی در این حمله سایبری نداشته اما احتمال ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و آلبانی که به علت پناه دادن اعضای گروهی که تهران آنها را تروریست می داند که از قبل نیز تیره بود، حداقل در آینده نزدیک بعید است.

در پی حمایت آمریکا از اقدام دولت آلبانی در قطع روابط سیاسی با ایران و اخراج دیپلمات های این کشور، تهران واشنگتن را به دامن زدن به این مناقشه متهم کرده است.

حال باید دید که حمله سایبری چه پی آمدهایی برای آلبانی داشته است؛ این حمله که روز 15 ژوئیه صورت گرفت باعث از کار افتادن موقت شماری از خدمات دیجیتالی و وب سایت های دولت آلبانی، شد.

ادی راما، نخست وزیر آلبانی گفت شواهد انکارناپذیری در اختیار دارد که ثابت می کند این حمله توسط چهار گروه که ایران سازمان دهنده آنهاست، صورت گرفته است.

دولت آلبانی به همه کارکنان سفارت ایران در تیرانا، 24 ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

دولت آمریکا بی درنگ هم بطور کلامی و هم عملی از اقدام آلبانی که متحد آمریکا و عضو ناتو است حمایت کرد. واشنگتن افزون بر محکوم کردن حمله سایبری به آلبانی، اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران را به علت اقدامات شرارت آمیز سایبری تحریم کرد. تحریم وزیر اطلاعات ایران و وزارتخانه تحت مدیریت وی جنبه نمادین دارد چون هیچ یک اموال و دارایی هایی در آمریکا ندارند که دولت آمریکا بخواهد آنها را توقیف کند. در ضمن هم وزارتخانه و هم وزیر اطلاعات ایران از قبل تحت تحریم های جداگانه قرار داشته اند.

افزون براین، امریکا چندین شرکت را به اتهام تولید و انتقال پهپادهای ساخت ایران به روسیه که آمریکا مدعی در جنگ اوکراین به کار گرفته خواهند شد، تحریم کرده است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اتهام دخیل بودن ایران در حمله سایبری به آلبانی را بی اساس و مردود دانستند. در نامه ای که دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل به دبیر کل این سازمان و دفتر نمایندگی آلبانی تسلیم کرده، اقدام پلیس آلبانی در ورود همراه با توسل به زور به سفارت ایران در تیرانا، نقض قوانین بی المللی توصیف شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دولت آمریکا را به حمایت از یک گروه تروریستی که بازیچه دست واشنگتن در انواع اقدامات تروریستی علیه جمهوری اسلامی است، متهم کرد. ایران مدعی است که اقدام آمریکا در واکنش به رفتار آلبانی در ارتباط با گروه موسوم به مجاهدین خلق (منافقین) است که تهران آن را گروهی تروریستی و مسئول کشته شدن 17 هزار شهروند ایرانی از جمله زن و کودک می داند.

این سازمان پیش از این در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشت اما پس از کنار گذاشتن اقدامات خشونت آمیز حدود یک دهه پیش، نام این گروه از این فهرست ها حذف شد.

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: آلبانی ایران و آلبانی امریکا ایران و امریکا منافقین گروهک تروریستی منافقین گروهک منافقین سازمان منافقین مجاهدین خلق سازمان مجاهدین خلق


( ۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۲:۴۵
پدر این جناب ادی راما نخست وزیر البانی مجسمه ساز انور خوجه معروف بوده است۔تمام مجسمه های انور خوجه را اوساخته ونصب کرده است۔هرروز برنگی بت عیار بر امد۔روابط برقرار نشود فبه المراد۔نه مشکلی برای ما است ونه انها۔