گانتس: مخالف توافق هسته‌ای نیستیم با "توافق بد" مشکل داریم

۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۸ کد : ۲۰۱۲۸۷۲ سرخط اخبار

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به از سرگیری قریب‌الوقوع مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا جهت احیای توافق هسته‌ای، گفت، این رژیم به همکاری با قدرت‌های غربی درباره این توافق ادامه می‌دهد و مخالفتش نه با خود توافق هسته‌ای، بلکه با «توافق بد» است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در آستانه از سرگیری مذاکرات برجامی، گفت که رژیم اسراییل با قدرت‌های جهانی بر سر هر توافقی که از مذاکرات هسته‌ای با ایران حاصل شود، همکاری خواهد کرد.
ایران و آمریکا قرار است پس از وقفه‌ای چند ماهه، در هفته جاری در قطر با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا، مذاکرات غیر مستقیمی را برای احیای توافق هسته‌ای(برجام) از سر بگیرند.
گانتس در این باره گفت: با ازسرگیری مورد انتظار یا احتمالی مذاکرات هسته‌ای، ما به همکاری با آمریکا و دیگر کشورها برای تبیین موضعمان و اعمال نفوذ بر انجام دادن توافق، اگر توافقی در کار باشد، ادامه خواهیم داد.
او افزود: جا دارد شفاف‌سازی شود که اسراییل با خود توافق هسته‌ای مخالف نیست. مخالف یک توافق بد است.
به گزارش ایسنا، اظهارات گانتس در حالی مطرح می‌شود که اخیرا، در برخی گزارش‌ها مطرح شده که یائیر لاپید، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی و نخست وزیر گردشی این رژیم از جوزپ بورل به خاطر رایزنی‌هایش در ایران جهت برطرف کردن آخرین موانع سر راه از سرگیری مذاکرات برجامی به تندی انتقاد کرده است.

علاوه بر این، روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی نوشت که مقامات ارشد نظامی این رژیم بر سر موضع اسرائیل در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران اختلاف نظر دارند.
در این گزارش آمده است: حامیان احیای برجام می گویند توافق مزبور به ارتش فرصت می دهد برای حمله های گسترده تر به ایران آماده شود و با دیگر تهدیدات منطقه ای مقابله کند اما گمان می رود این نظر در حلقهٔ رهبری در اقلیت باشد.

چندین ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی، از جمله رئیس ضداطلاعات ارتش، علیرغم سیاست رسمی دولت این رژیم، از چندی پیش شروع به حمایت از احیای توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهان کرده اند.

در این گزارش آمده است: اسرائیل مخالف سرسخت بازگشت به قرارداد ۲۰۱۵ است و از هنگام امضای آن کارزاری علیه آن آغاز کرده و ایران را غیرقابل اعتماد میداند که از اجرای تعهدات خود سرباز می زند.

بنا به گزارش روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت، مقامات ارشد اطلاعاتی اسرائیل اما اکنون به این باور رسیده اند که یک توافق بد از عدم توافق بهتر است زیرا به اسرائیل فرصت می دهد برای رویکرد گسترده تر علیه ایران آماده شود. سال گذشته شاهد تشدید تلاش ارتش رژیم صهیونیستی در آمادگی برای مقابله مؤثر علیه تهدید ایران بودیم و اوایل ماه جاری ده ها جت جنگنده نیروی هوایی این رژیم بر فراز دریای مدیترانه حمله به تأسیسات هسته ای ایران را تمرین کردند.

در بخشی از این گزارش از مقامات حامی بازگشت به توافق هسته ای اشاره شده و آمده است که سرلشگر آهارون هالیوا، رئیس ضداطلاعات نظامی ارتش و سپهبد آمیت سعر، که شاخهٔ پژوهشی ضداطلاعات نظامی زیر نظر او است و سرلشگر اورن ستتر، رئیس ادارهٔ استراتژیک ارتش اسرائیل و سرلشگر تال کلمان، مقام مسؤول ارتش اسرائیل در امور ایران حامی بازگشت به توافق هسته ای هستند.


( ۴ )

نظر شما :