یونان نفتکش حامل نفت ایران را آزاد کرد

۰۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۳ کد : ۲۰۱۲۸۳۲ سرخط اخبار

رسانه‌ها به نقل از پلیس بندری یونان گزارش کردند که نفتکش روسی حامل نفت ایران که دو ماه پیش به درخواست دستگاه قضایی ایالات متحده متوقف شده بود، آزاد شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع محلی گزارش کردند که مقام‌های یونان، نفتکش روسی حامل نفت ایران را که دو ماه پیش به درخواست ایالات متحده توقیف کرده بود، آزاد کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که امروز (یکشنبه) از پلیس بندر یونان مطلع شده‌ایم که نفتکش روسی حامل نفت ایران که در اواسط آوریل در یونان به درخواست دادگستری آمریکا توقیف شده بود، می تواند کشتیرانی خود را از سر بگیرد.

بر اساس این گزارش، مقام‌های یونان در تاریخ ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین ماه) نفتکش پگاس که سپس به «لانا» تغییر نام پیدا کرد را در امتداد جزیره «ائوبویا» در حالیکه حامل ۱۱۵ هزار تن نفت ایران بود توقیف کردند و سپس به درخواست وزارت دادگستری آمریکا، نفت این نفتکش به ایالات متحده منتقل خواهد شد.

این اقدام آمریکا واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و تهران از سازمان بین‌المللی دریانوردی درخواست کرد که تا در این تصمیم دادگاه یونان مداخله کند.

در پی اعتراض‌های ایران، یک دادگاه منطقه‌ای یونان دستور بازگشت نفت توقیف شده به ایران را در تاریخ 9 ژوئن (19 خرداد ماه) صادر کرد اما چند روز بعد یک دادگاه جدید به طور موقت در پی درخواست یک شرکت قطعات یدکی یونانی که خواستار دریافت پول برای ارائه خدمات خاص به این نفتکش شده بود، عزیمت این نفتکش را ممنوع کرد.

روز 19 خرداد ماه سه منبع آگاه گزارش کردند که یک دادگاه در یونان حکم اولیه دادگاه مبنی بر صدور مجوز برای ایالات متحده آمریکا به منظور مصادره بخشی از محموله نفت ایران در نفتکش ایرانی در امتداد ساحل یونان را لغو کرد.

طبق گزارش یورونیوز، نفتکش لانا روز یکشنبه از بندر کاریستوس در جنوب جزیره ائوبویا به سوی بندر پیرئاس حرکت کرده است. ناخدا و خدمه این نفتکش قرار است در بندر پرئاس مجوز دریانوردی‌ خود را به پلیس ارائه کنند.

بر اساس این گزارش، طبق گفته یک منبع دیپلماتیک، بازپرداخت بدهی به شرکت یدک‌کش نیز انجام شده است و آتن ابراز امیدواری کرده است که در پی آزاد شدن این نفتکش، دو نفتکش یونانی که در آب‌های خلیج‌فارس توقیف شده نیز آزاد شود.

سفارت ایران در آتن نیز با اشاره به لغو حکم مصادره نفت ایران از سوی دادگاه تجدیدنظر یونان اعلام کرد که تا اطمینان از اجرای کامل حکم، موضوع در دستورکار رایزنی‌های فشرده دو کشور باقی می‌ماند.

پس از آنکه دولت یونان اقدام به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در آب‌های این کشور و تخیله محموله آن به درخواست  آمریکا و انتقالش به نفتکشی دیگر کرد، جمعه شب ششم خرداد ماه روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه امروز (جمعه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد. این دو کشتی در خلیج فارس، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده‌اند. هر دو کشتی با نام‌هایPrudent Warrior و Delta Poseidon و تحت پرچم یونان حرکت می‌کرده‌اند که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شدند. 

خطیب‌زاده 30 خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت دو نفتکش یونانی توقیف شده در ایران و وضعیت محموله نفت توقیف شده ایران در یونان هم افزود: مراحل قضایی نفتکش‌های یونانی در محل طی می‌شود. دولت یونان از طریق وکلای خود تلاش کرده مستندات را آماده کند برای این‌که فرآیند آزادسازی کشتی‌ها انجام شود. ما به دولت یونان توصیه کردیم که از ظرفیت‌های قانونی ایران استفاده لازم را کنند و اطمینان دارم مسیر خودش را در مسیر قانونی و قضایی طی کند. امیدواریم در عمل شاهد آزادسازی محموله نفت متعلق به ایران باشیم و مطمئنم مسیری که خواهیم رفت حفظ روابط دوجانبه و مصون بودن از عامل سومی است که‌ آمریکا در تمامی آنها نقش پررنگی دارد.


( ۱ )

نظر شما :