نخستین سفر قاسم توکایف به تهران

خیز بلند ایران و قزاقستان برای گسترش روابط

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۲۷۲۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
رئیس جمهوری قزاقستان اعلام کرد که این جمهوری برای شهروندان ایرانی سفر ۱۴ روزه بدون نیاز به صدور ویزا را در نظر گرفته است. به گفته او، این اقدام در راستای توسعه بیشتر همکاری ها در عرصه های گوناگون و از جمله، فعال سازی روابط میان نمایندگان جامعه تجاری و جذب تعداد بیشتر گردشگران است. رئیس جمهوری قزاقستان پیشنهاد کرد که تجار ایرانی از این مزیت نهایت استفاده را ببرند.
خیز بلند ایران و قزاقستان برای گسترش روابط

دیپلماسی ایرانی: روز یکشنبه 19 ماه ژوئن، قاسم جومرت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان، به تهران سفر کرد. در چارچوب این سفر، رئیس جمهوری قزاقستان با ابراهیم رئیسی دیدار کرد. طرفین به طور مفصلی، در خصوص وضعیت و چشم انداز توسعه روابط قزاقستان – ایران گفت وگو کردند. توجه ویژه ای به تحکیم همکاری های تجاری – اقتصادی در عرصه های ترانزیت، لجستیک، صنعت و کشاورزی و همچنین، توسعه روابط فرهنگی و انسانی معطوف شد.

توکایف خاطرنشان کرد که در سال جاری، قزاقستان و ایران تاریخ مهمی را جشن می گیرند – سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک. به گفته او، طی این مدت، هر دو طرف توانسته اند، ارتباطات نزدیک بین دولتی داشته باشند. افزون بر آن، او به امکانات بزرگ در عرصه ترانزیت – لجستیک و از جمله، خط راه آهن قزاقستان – ترکمنستان – ایران اشاره کرد. به موازات آن، رئیس جمهوری قزاقستان از ظرفیت های تزانزیتی – صادراتی بنادر دریایی در دریای خزر سخن گفت.

توکایف ضمن اشاره به همکاری در عرصه کشاورزی، از آمادگی قزاقستان برای توسعه دامنه محصولات کشاورزی داخلی برای صادرات به ایران سخن گفت. او همچنین، در خصوص اجرای پروژه های مشترک در صنعت سبک و مجتمع های کشت و صنعت ابراز علاقه مندی کرد.

رئیس جمهوری قزاقستان اعلام کرد که این جمهوری برای شهروندان ایرانی سفر 14 روزه بدون نیاز به صدور ویزا را در نظر گرفته است. به گفته او، این اقدام در راستای توسعه بیشتر همکاری ها در عرصه های گوناگون و از جمله، فعال سازی روابط میان نمایندگان جامعه تجاری و جذب تعداد بیشتر گردشگران است. رئیس جمهوری قزاقستان پیشنهاد کرد که تجار ایرانی از این مزیت نهایت استفاده را ببرند.

ابراهیم رئیسی نیز به نوبه خود، توجهات را به سوی این موضوع جلب کرد که سفر توکایف، نقطه عطفی در توسعه روابط قزاقستان – ایران در تمامی عرصه های همکاری های دو جانبه است.

بر اساس نتایج مذاکرات، توکایف و رئیسی بیانیه مشترکی را امضا کردند که هدف از آن، ارتقای سطح جدیدی از همکاری های دو جانبه است. سپس، با حضور مقامات رسمی، توافقنامه هایی در عرصه های سیاسی، اقتصادی، تجاری، ترانزیت، سرمایه گذاری، فناوری، محیط زیست، ورزشی، انرژی، قضایی، تحقیقاتی و گردشگری امضا شد.

منبع: وستی کافکازا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و قزاقستان قاسم توکایف ابراهیم رئیسی ایران جمهوری اسلامی ایران قزاقستان


( ۱۰ )

نظر شما :