تجارت سودآور نظامی ترکیه

سود میلیونی: داماد اردوغان پهپادهای جنگی می ‌فروشد

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۲۲۸۰ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
کارشناسان حقوق بشر و استراتژیست های نظامی دیدگاهی منتقدانه به استفاده از پهپادهای مسلح ترکیه دارند. به خصوص که این پهپادها توسط داماد رجب طیب اردوغان و خانواده اش تولید می شود. پدر سلجوق بایراکتار، موسس شرکت سازنده پهپادهای بایکار بود که همچنین مدل Bayraktar TB۲ را تولید می کند. اکنون هالوک بایراکتار مدیرعامل این شرکت شده و داماد اردوغان نیز به سمت مدیر فنی رسیده است.
سود میلیونی: داماد اردوغان پهپادهای جنگی می ‌فروشد

نویسنده: دلیا فریس

دیپلماسی ایرانی: به گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، ترکیه در حال تبدیل شدن به یک تامین کننده بزرگ تسلیحات است. در دوره ریاست جمهوری اردوغان، این کشور جایگزین چین به عنوان بزرگترین صادرکننده پهپادهای مسلح در جهان شد و توازن قدرت را در چندین درگیری منطقه ای و فرامنطقه ای متزلزل کرد. آنکارا از تحویل پهپادهای جنگی به دو طرف متخاصم به طور همزمان ابایی ندارد.

کارشناسان حقوق بشر و استراتژیست های نظامی دیدگاهی منتقدانه به استفاده از پهپادهای مسلح ترکیه دارند. به خصوص که این پهپادها توسط داماد رجب طیب اردوغان و خانواده اش تولید می شود. پدر سلجوق بایراکتار، موسس شرکت سازنده پهپادهای بایکار بود که همچنین مدل Bayraktar TB2 را تولید می کند. اکنون هالوک بایراکتار مدیرعامل این شرکت شده و داماد اردوغان نیز به سمت مدیر فنی رسیده است.

به ویژه، پهپاد Bayraktar TB2 به طور گسترده در درگیری های متعددی از جمله لیبی، اتیوپی، قره باغ و سوریه مورد استفاده قرار می گیرد. گفته می شود فروش پهپادهای جنگی میلیون ها دلار برای اقتصاد ترکیه به ارمغان می آورد. مشتریان معمول آن عبارتند از مراکش، نیجریه، عربستان سعودی، قزاقستان، ترکمنستان و قطر؛ یعنی کشورهایی که مکررا به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد قرار می گیرند. این پهپادهای مسلح در مناقشه مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان مورد استفاده قرار گرفت و به گزارش ایندیپندنت، هر دو کشور آنها را از ترکیه خریداری کردند.

طبق گزارش ها، این پهپاد می تواند سیستم های راداری را دور بزند و تا چهار موشک 500 پوندی را پرتاب کند. از آنجایی که این پهپاد در مقایسه با سایر تسلیحات بسیار ارزان است، برای کشورهای در حال توسعه ای که خطر شعله‌ور شدن درگیری‌ها در آنجا زیاد است، مقرون به صرفه است.

به گزارش ایندیپندنت، همچنین مشخص نیست که شرکت بایکار تا کنون چند پهپاد جنگی و دقیقا به کدام کشورها فروخته است. اسماعیل دمیر، رئیس سازمان صنایع دفاعی ترکیه اخیرا در تلویزیون گفت: صادرات صنعت دفاعی ترکیه از حدود 250 میلیون دلار در سال 2002 به بیش از 3 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است و می تواند در سال 2022 به 4 میلیارد دلار برسد.

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان پهپاد ایوب پهپاد ترکیه داماد اردوغان


( ۳۱ )

نظر شما :

خسرو ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۸
ناراحتی ایشان از این است که ترکیه و ایران توانسته اند در صنعت پهپاد موفق شوند مگر امریکا و المان و فرانسه و روسیه به همین کشورها سلاح نمی فروشند ؟ مگر به کل افریقا سلاح نمی فروشند ؟ سلاح های داعش و پ ک ک و بوکوحرام و ... امریکایی و اسراییلی و انگلیسی و فرانسوی نیست؟
ابراهیم قدیمی ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۲
چه اشکالی بر صادرات بهپاد ترکیه متصور است۔اسرائیل مقادیر بیش از این صادرات اسلحه دارد۔کشورهای اروپائی همگی رده بالای خود را در صادرات سلاح دارند۔
سالار ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۴
ماشین جنگی پوتین رو همین پهپادها در اوکراین متوقف کردند
الا ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۶
کاش ما تحریم نبودیم الان جای ترکیه ما پهپاد صادر میکردیم به کل دنیا
آتیلا ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۱
کارشناسان حقوق بشر برای فروش سلاحهای آمریکایی روسی و انگلیسی و سایر کشورها لالمانی گرفته بودند که حالا زبان باز کردند و یا این کارشناسان سخنگویان و سهامداران همان شرکتهای اسلحه سازی هستند که با دیدن رقیبی تازه منافع خودشان را در خطر می بینند در ثانی شما چرا با وجود دها مفاله و نوشته در ستایش این نوع سلاحها درست رفتید به سراغ معدود نوشته انتقادی اگر فروش و سود اسلحه بد است چرا سود میلیونی ترکیه به چشم می آید ولی سود میلیاردی کشور های غربی و روسیه را نا دیده می گیرند
علی ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۶:۴۷
کجا ترکیه پهبادهایش به کشورهای صاحب سبک رسیده ؟؟؟؟ اوکراین و تبلیغات و پروپاگندای بازی ترکها را رو کرد ،این پهبادهای همان پهبادهای هستند که در قره باغ ترک تازی میکردند ؟؟؟؟ چرا سقوط آنها روند افزایشی یافته است؟؟؟؟