رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان خبر داد: تقویت همکاری‌های تهران و باکو در زمینه‌های اقتصادی، انرژی و ترانزیت

۰۴ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۵:۰۱ کد : ۲۰۱۲۱۱۳ سرخط اخبار

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای دو کشور گفت: ایجاد مناطق مشترک آزاد موضوعات انرژی، آب، گاز، برق و ترانزیت در دستور کار اصلی قرار دارد.

به گزارش ایسنا، رستم قاسمی، رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان، طی سخنانی در مراسم روز ملی جمهوری آذربایجان اظهار داشت: طبیعتا استقلال آذربایجان آرزوی دیرینه ایران بوده و هست. طی سه دهه اخیر روابط خوب و نزدیکی بین دو کشور برقرار شده است. ما به آذربایجان به عنوان همسایه نگاه نمی‌کنیم زیرا قرابت‌های بسیار زیادی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی داریم و به عنوان یک خانواده نگاه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته روابط بسیار خوبی بین دو  کشور وجود داشته اما در دور جدید فصل جدیدی را با آذربایجان شروع کرده‌ایم، گفت: زمینه‌های بسیار زیادی بین جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان وجود دارد که اگر تحقق یابد حتما این روابط و انسجام بین دو کشور بیشتر خواهد شد. طی شش ماه گذشته و سفرهایی که به آذربایجان داشته‌ام در ملاقات‌ها بحث‌های متعددی را مورد ملاحظه قرار داده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: زمانی که سرزمین‌های آذربایجان آزاد شد تبریک گفتیم و شاید دومین مقامی بودیم که به مناطق آزادشده سفر کردیم. ضمن اینکه تصمیم گرفتیم در حوزه‌های صنعتی مناطق مشترک آزاد و کارخانجات مشترک را ایجاد کرده و در بازسازی مناطق آزاد  شده مشارکت داشته باشیم.

قاسمی اظهار داشت: در سفر اخیر نیز موضوعات مختلف را مورد ملاحظه قرار دادیم؛ از جمله انرژی، آب، گاز، برق و ترانزیت را هم در دستور کار اصلی داریم.

رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان افزود: در سفری که به باکو داشتیم قراردادهایی بین ایران و آذربایجان به امضا رسید از جمله پل آستاراخان که قراردادش امضا و عملیات اجرایی آن هم آغاز شده، امیدواریم که ظرف شش ماه آینده نهایی شود. همچنین در مورد پل زنگزور توافق کردیم که آذربایجان بتواند از طریق خاک ایران به نخجوان متصل شده و ترانزیت از داخل خاک ایران  انجام  شود و ظرف ۲۰ روز آینده راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: در زمینه حمل‌ونقل دریایی، هوایی و ترانزیت منطقه آسیا هم توافقاتی را با آذربایجان  داشتیم. در واقع برنامه بسیار جدی و توسعه‌ای در روابط ایران و آذربایجان در دستور کار قرار دارد که در سفر  رئیس‌جمهور آذربایجان به ایران نهایی خواهد شد.

انتهای پیام


( ۲ )

نظر شما :