تولید پهپاد ایرانی در تاجیکستان از نگاه رسانه‌های بین‌المللی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۴ کد : ۲۰۱۱۹۸۵ سرخط اخبار

کارخانه تولید پهپاد تمام ایرانی ابابیل۲ در تاجیکستان روز سه‌شنبه با حضور مقامات دو کشور افتتاح شد. این رویداد بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته است.

به گزارش ایسنا، در راستای تقویت و توسعه همکاری‌های ‌مشترک دفاعی و نظامی بین دو کشور، کارخانه تولید پهپاد ابابیل ۲ با همت و تلاش متخصصان صنایع دفاعی  وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با حضور سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و شیرعلی میرزا وزیر دفاع و جمعی از فرماندهان عالی‌رتبه تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور افتتاح شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار خبر افتتاح کارخانه تولید پهپادهای ایرانی در تاجیکستان گزارش داد: ایران روز سه‌شنبه در جریان سفر ژنرال محمدحسین باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور به دوشنبه از افتتاح یک کارخانه ساخت پهپادهای ایرانی در تاجیکستان خبر داد.

آسوشیتدپرس ادامه داد: این اقدام به‌عنوان تلاشی از سوی ایران برای برقراری توازن قوا در منطقه تلقی می‌شود؛ افغانستان که اکنون تحت سلطه طالبان قرار دارد یک ‌تهدید برای این دو همسایه خود محسوب می شود.

این خبرگزاری همچنین به ارائه جزئیاتی درباره ویژگی‌های پهپادهای ابابیل۲ پرداخت و تصریح کرد که نام این هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران از نام یک پرنده در قرآن گرفته شده است.
 

به گزارش آسوشیتدپرس، این اولین باری است که ایران اعلام می‌کند، تولید تجهیزات نظامی در خارج از مرزهای این کشور را آغاز کرده است.

روزنامه واشنگتن پست نیز در این باره نوشت: ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که ساخت یک کارخانه را در تاجیکستان برای تولید پهپادهای تمام ایرانی به نام ابابیل۲ آغاز کرده است. این اولین بار برای هر دو کشور است که چنین اقدامی را انجام می‌دهند.

همچنین رسانه‌های صهیونیستی به‌طور مفصل در گزارش‌هایی به انتشار اخبار مربوط به آغاز ساخت کارخانه پهپادهای ایرانی در تاجیکستان پرداختند.

روزنامه هاآرتص ضمن اعلام این خبر نوشت: ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که این سایت تولید پهپاد در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان بر ساخت پهپادهای ابابیل۲ نظارت خواهد کرد.

هاآرتص به نقل از رسانه‌های ایرانی نوشت: پهپادهای ابابیل۲ قادر به انجام ماموریت‌های رزمی و نظارتی تا برد ۲۰۰ کیلومتر با مدت زمان پروازی یک و نیم ساعت هستند. ایران به ظرفیت تولید این کارخانه اشاره‌ای نکرده است.

هاآرتص در ادامه نوشت که ساخت این کارخانه بخشی از یک قرارداد برای توسعه همکاری‌ها میان ایران و تاجیکستان است.

روزنامه تایمز آو اسرائیل نیز در گزارشی درباره آغاز ساخت پهپادهای ایرانی در تاجیکستان، آن را بخشی از تلاش جمهوری اسلامی برای رسیدن به توازن قوا در منطقه در شرایطی که طالبان بر افغانستان حکمرانی می‌کند، برشمرد.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، اگرچه ایران جزئیات زیادی درباره ویژگی‌های این هواپیماهای بدون سرنشین ‌و ظرفیت خط تولید کارخانه تاجیکستان منتشر نکرده اما این اولین باری است که این کشور ساخت تجهیزات نظامی در خارج از مرزهای خود را انجام می‌دهد.

پایگاه خبری -تحلیلی اوراسیا ریویو در این باره نوشت: آغاز تولید پهپادهای ایرانی ابابیل۲ در کارخانه‌ای در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان بخشی از برنامه‌ها برای توسعه همکاری‌ها در زمینه دفاعی ‌و نظامی میان این دو کشور است که مردمان آن به زبان فارسی صحبت می‌کنند.

خبر آغاز ساخت این کارخانه ایرانی در جریان سفر رئیس ستاد مشترک جمهوری اسلامی ایران به دوشنبه و در جریان یک‌مراسم با حضور وزیر دفاع تاجیکستان اعلام شد.

پایگاه خبری المانیتور نیز در گزارش خود با موضوع ساخت پهپادهای ابابیل۲ در تاجیکستان تصریح کرد: این پهپادها برای اهداف جنگی ساخته شده‌اند و آغاز تولید آنها در کشور تاجیکستان از آنجایی اهمیت دارد که تهران در سال‌های اخیر تلاش کرده است روابط خود را با تاجیکستان، همچون سایر کشورهای حوزه آسیای میانه گسترش دهد. 

المانیتور در ادامه با اشاره به توافق تهران و ‌دوشنبه در فوریه برای افزایش تبادلات تجاری و تقویت همکاری‌های دفاعی - امنیتی میان دو گشود گزارش داد: فناوری پهپادهای ایران برای عملیات‌های نظامی این کشور در خاورمیانه یک ضرورت به شمار می‌آید. از این‌رو، توسعه دانش ایران در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین نگرانی اسرائیل را به همراه داشته است.

پایگاه خبری میدل ایست مانیتور، دیفنس نیوز، شبکه ای‌بی‌سی، شبکه العربیه و برخی رسانه‌های هندوستان ازجمله سایر رسانه‌هایی بودند که خبر مربوط به افتتاح کارخانه تولید پهپادهای ایرانی در تاجیکستان را منتشر کردند.

صدای آمریکا رسانه وابسته به دولت آمریکا نیز ضمن اعلام خبر افتتاح خط تولید پهپاد ایرانی ابابیل-۲ با حضور محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در تاجیکستان گزارش داد: ژنرال باقری افتتاح این کارخانه ساخت پهپاد را «نقطه عطفی» در همکاری‌های نظامی میان ایران و تاجیکستان عنوان و ابراز امیدواری کرد که در آینده همکاری‌ها و تعاملات نظامی دو کشور افزایش یابد.

ند ‌پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره ساخت یک کارخانه تولید هواپیماهای بدون سرنشین در تاجیکستان توسط ایران گفت: ما پیش از این نگرانی خود ‌را نسبت به فناوری پهپادهای ایران ابراز کرده‌ایم و برای مقابله با توسعه آن، ابزارهای مناسب را به کار گرفته‌ایم. من در حال حاضر صحبتی درباره احتمال ساخت یک کارخانه در تاجیکستان ندارم.


( ۱۲ )

نظر شما :

علی آقا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۶
آمریکا گذاشته بعد از اینکه سرمایه گذاری کامل انجام شد وقتی که کارخانه افتتاح بشه تحریمش می کنه ! به همین خاطر هم سخنگوش گفته :" من در حال حاضر صحبتی درباره احتمال ساخت یک کارخانه در تاجیکستان ندارم."