نبرد برای اروپا

کش مکش در اوکراین به جنگ سرد جدید منجر می شود

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۱۶۱۱ اخبار اصلی اروپا
راه دشواری برای رسیدن به آتش بس در اوکراین در پیش است. همچنین به سبب مداخله مولداوی و به ویژه ترانس نیستریا که طمع پوتین را برانگیخته است. به همین علت نگرانی هایی از وقوع یک جنگ سرد جدید در میان است.
کش مکش در اوکراین به جنگ سرد جدید منجر می شود

نام نویسنده: لورنتزو ویتا

دیپلماسی ایرانی: مارتا داسّو، معاون وزیر امور خارجه پیشین ایتالیا و مشاور کنونی موسسه آسپن معتقد است که جنگ اوکراین در کوتاه مدت حل نخواهد شد. احتمالاً جنگ هسته ای صورت نخواهد گرفت اما تکامل جنگ به گونه ای خواهد بود که با سرعت حل و فصل نخواهد شد و ممکن است به یک جنگ سرد مدرن تبدیل شود. به اعتقاد وی تا زمانی که به راستی بتوان بر سر یک میز نشست تا در خصوص آتش بس مذاکره شود، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواستار دو چیز است: «کنترل کل دونباس که اکنون روسیه در حدود یک سوم آن را تحت کنترل دارد و به رسمیت شناخته شدن الحاق کریمه». این دو شرط در هر صورت باعث آرامش نمی شوند زیرا مسکو ممکن است هدفش کنترل اودسا نیز باشد و اوکراینی که امکان دسترسی به دریای سیاه را از دست بدهد. بنابراین پوتین قابل اعتماد نیست و معلوم نیست که آیا یک آتش بس جزئی و موقت وجود خواهد داشت تا پوتین بتواند از آن برای اعلام پیروزی اش استفاده کند و جنگ ممکن است از سرگرفته شود.

به دلایل گفته شده راه دشواری در پیش است. همچنین به سبب مداخله مولداوی و به ویژه ترانس نیستریا که طمع پوتین را برانگیخته است. به همین علت داسّو نگران یک جنگ سرد جدید است و نیز افزایش شدید بی ثباتی در مدیترانه و کشورهای آفریقایی و نیز تأثیرات مربوط به بحران غذایی ناشی از جنگ در همه جای دنیا. این خطرات متوجه ایتالیا نیز هست.

به لحاظ انرژی نیز برخی از کشورهای عضو ناتو باید هزینه های بالاتری را متحمل شوند. لیکن در حال حاضر جبهه غرب غالب است. به طور قطع جنگ روسیه برای همیشه این توهم را که بتوان با رژیمی مانند رژیم پوتین همکاری کرد از بین برده است. اگر در این کشور تغییر رژیمی صورت نگیرد روسیه همچنان از جهان غرب منزوی خواهد ماند. 

بدیهی ست که چنانچه اتحادیه اروپا بخواهد مستقل باشد باید یک سیاسی انرژتیکی بسیار متفاوت از گذشته و یک دفاع مشترک تکمیلی برای ناتو به اجرا در آورد. اوکراین از این لحاظ در حال جنگیدن برای آینده اروپا نیز هست.

منبع: ایل جورناله (ایتالیـا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اوکراین روسیه روسیه و اوکراین جنگ اوکراین اروپا و روسیه جنگ سرد حمله روسیه به اوکراین


( ۹ )

نظر شما :