عراق: از هر تلاشی برای کاهش تنش و پایان جنگ در اوکراین حمایت می‌کنیم

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۰ کد : ۲۰۱۱۳۰۸ سرخط اخبار

وزیر خارجه عراق ضمن ابراز نگرانی نسبت به تحولات اوکراین و تبعات این جنگ، تاکید کرد کشورش از تمامی تلاش‌ها با هدف کاهش شدت تنش و پایان دادن به جنگ اوکراین حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شفق نیوز، فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در جریان دیدار با الکساندر بوروژینکوف، کاردار سفارت اوکراین در بغداد، در مقر وزارت خارجه این کشور بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها تاکید کرد.

دو طرف در جریان این دیدار در خصوص روابط دوجانبه بین دو کشور عراق و اوکراین و پیامدهای آن بر سطوح انسانی و بر صلح و امنیت بین‌المللی و همچنین پیامد اقتصادی آن بر کشورهای جهان از جمله عراق به بحث و تبادل نظر پرداختند.

فؤاد حسین ضمن ابراز نگرانی نسبت به تحولات اوکراین و وخامت اوضاع انسانی در آنجا، بر اهمیت افزایش رایزنی‌ها جهت خاتمه بخشیدن به این بحران در راستای حفاظت از امنیت و سلامت مردم اوکراین و سایر ملت‌های منطقه تاکید کرد.

وزیر خارجه عراق خاطرنشان کرد که کشورش به دلیل آسیب‌های جنگ از مشکلات زیادی رنج می‌برد و عراق با جنگ و سیاست محاصره اقتصادی مخالف است، زیرا که این امر، مردم را هدف قرار می‌دهد و عراق از تمامی تلاش‌ها با هدف کاهش شدت تنش و پایان دادن به درگیری نظامی حمایت می‌کند.

فواد حسین ضمن تاکید بر لزوم همکاری برای برقراری آرامش و خویشتنداری و همچنین احترام به اصول قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل و حاکمیت کشورها بر اراضی خود، گفت، تلاش‌های عراق با مجموعه تماس عربی، تلاشی برای نزدیک کردن دو طرف است.

از سوی دیگر، الکساندر پوروژنیکوف فعالیت سفارت عراق در اوکراین را ارج نهاد و از نوع و میزان کمک‌های ارائه شده به اوکراین تقدیر و تشکر کرد و نسبت به هرگونه کمک بیشتر از سوی هر طرفی استقبال کرد.

فؤاد حسین همچنین با البروس کوتراچف، سفیر روسیه در عراق، در بغداد دیدار کرد.

وی ضمن تاکید بر مخالفت عراق با جنگ و تحریم‌های اقتصادی، تصریح کرد که تداوم این جنگ منجر به افزایش نگران کننده قیمت مواد غذایی می‌شود.

دو طرف در جریان این دیدار روابط دوجانبه بین عراق و روسیه و راه‌های ارتقای چشم‌انداز همکاری بین دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر خارجه عراق همچنین اظهار کرد، تداوم جنگ در اوکراین منجر به افزایش قیمت مواد غذایی به ویژه در کشورهای غیرنفتی و جوامع مصرف کننده می‌شود.

فؤاد حسین در جریان این دیدار به بررسی گفت‌وگوهای انجام شده از سوی گروه‌های تماس عربی در مسکو و دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و رایزنی‌ها باوزیر خارجه اوکراین، همکاری برای برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات با هدف دستیبابی به صلح پرداخت.

در همین راستا، سفیر روسیه، وزیر خارجه عراق را در جریان آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین قرار داد و تاکید کرد که پیامدهای اقتصادی بر ملت روسیه تاثیر می‌گذارد و این جنگ برای روسیه، دفاعی است.


نظر شما :