مذاکره با دوحه برای صادرات گاز به اروپا

قطر جای روسیه را می گیرد؟

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۹۵۲۱ اخبار اصلی اروپا اقتصاد و انرژی
به نظر می رسد اتحادیه اروپا که سال ۲۰۲۱ به علت کمبود گاز طبیعی با بحران رو به رو شده، نگران قطع گاز طبیعی روسیه به این اتحادیه است. اما در عین حال چنانچه قطر گاز طبیعی مایع را به بازار اروپا عرضه کند، ممکن است بتواند از افزایش قیمت انرژی در اروپا جلوگیری کند. 
قطر جای روسیه را می گیرد؟

نویسنده: ‌هیده میتسو کیبه 

دیپلماسی ایرانی: قطر آمادگی دارد در صورت حمله دوباره روسیه به اوکراین و قطع عرضه گاز طبیعی به اتحادیه اروپا توسط روسیه، اقداماتی برای ایجاد ثبات بازار انجام دهد. شیخ تمیم حمد آل ثانی، امیر قطر قرار است روز سی و یکم ماه ژانویه با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در واشنگتن دیدار و درباره صادرات گاز طبیعی مایع (LNG)  به بازار اروپا مذاکره کند. قطر یکی از تولید کنندگان پیشرو در گاز طبیعی است. 

به گزارش شرکت بریتیش پترولیوم (BP)‌ انگلیس، سهم قطر در بازار صادرات گاز طبیعی مایع حدود بیست و دو درصد و تقریبا برابر با استرالیاست. این در حالی است که سهم روسیه در صاردات گاز طبیعی به اروپا که عمدتا از طریق خط لوله منتقل می شود، حدود هشت درصد است. 

به نظر می رسد اتحادیه اروپا که سال 2021 به علت کمبود گاز طبیعی با بحران رو به رو شده، نگران قطع گاز طبیعی روسیه به این اتحادیه است. اما در عین حال چنانچه قطر گاز طبیعی مایع را به بازار اروپا عرضه کند، ممکن است بتواند از افزایش قیمت انرژی در اروپا جلوگیری کند. 

بازار گاز طبیعی مایع بر خلاف بازار نفت خام با قراردادهای ثابت بلند مدت تنظیم می شود. چنانچه قطر ثبات بازار در شرایط اضطراری را در اولویت قرار دهد و گاز طبیعی مایع را به اتحادیه اروپا صادر کند، ممکن است عرضه گاز طبیعی قطر به آسیا و ژاپن که در حال حاضر بزرگترین مشتریان گاز طبیعی مایع این کشور به شمار می آیند، کاهش یابد. قطر پس از زلزله بزرگ شرق ژاپن در سال 2011،‌ گاز طبیعی مایع را که قرار بود به اروپا فروخته شود، با رضایت مشتری به ژاپن صادر کرد. 

قطر ماه فوریه سال 2021 تصمیم گرفت در تاسیسات گاز طبیعی مایع به مبلغ بیست و هشت میلیارد و هفتصد میلیون دلار سرمایه گذاری کند و در صورت توسعه این تاسیسات تولید گاز طبیعی مایع چهل درصد افزایش خواهد یافت. 

قطر در زمان خروج ارتش آمریکا از افغانستان در ماه اوت سال 2021 نقش مهمی در خروج افراد خارجی از این کشور داشته است. قطر با سازمان اسلام گرای طلبان روابط نزدیک و در بازسازی افغانستان نیز فعالیت دارد. قطر ماه ژانویه سال 2021 بار دیگر با عربستان سعودی و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک برقرار کرده و از انزوا رهایی یافته است.

منبع:‌ نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه قطر ایالات متحده امریکا روسیه و امریکا اتحادیه اروپا روسیه و اروپا قطر و اروپا صادرات گاز صادرات گاز به اروپا


( ۱۰ )

نظر شما :

علی ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۳:۰۶
جالب است کشوری کوچکی همجون قطر می تواند کمبود گاز اروپا را جبران کند ولی ایران بااین پهناوری ومنابع گازی مشترک با قطر در تامین گاز خود مانده است واز ترکمستان گاز وارد می کند.
رضا به علی ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰
قطعات نمی تواند همه نیاز بیش از ۱ میلیارد متر مکعبی گاز اروپا را تامین کند خود قطر اقرار کردند تنها نمی تواند ( بعلت قراردادهایی که برای فروش با ژاپن و کره و چین و هند بسته است و موظف به تامین گاز آنهاست ) اما مقداری میتواند اما ایران به جای هزینه ترانزیت گاز ترکمنستان مقدار گاز آن را بر میدارد ،ان زمان که ایران طرح انتقال گاز خود را به اروپا از طریق خط لوله به عراق و سوریه( بدون نیاز به عبور از ترکیه ) در حد طرح مطالعه میکرد ترکیه و قطر دو کشور که متضرر این طرح بودند داعش را تجهیز و آموزش برای ویرانی سوریه و عراق دادند( بعد از علنی کردن این طرح انتقال ،ناامنی و تروریسم ظهور کرد ) ،یکی از مهمترین دلیل حمایت ترکیه و قطر از داعش همین بود
رضایی ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۳
رضا به علی قدرت تخیل خوبی دارند حیف که هالیوود نزدیک نیست وگرنا امثال تو حیفند.