کاظم جلالی: ائتلاف ایران، چین و روسیه برای غرب دردناک است

۰۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۸ کد : ۲۰۰۹۳۵۰ سرخط اخبار

سفیر کشورمان در روسیه در جمع خبرنگاران با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و دفاعی ایران، روسیه و چین بر اهمیت روابط سه‌گانه این کشور تاکید کرده و آن را برای غرب، موضوعی دردناک تلقی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه در سفری کاری به منطقه اوستیای شمالی در قفقاز، در جمع خبرنگاران  درباره روابط سه کشور ایران، روسیه و چین گفت، ائتلافی احتمالی میان ایران، روسیه و چین برای غرب بسیار دردناک خواهد بود.

جلالی در این باره ادامه داد: طبیعتاً، آمریکا و به طور کلی غرب، درباره ائتلاف‌های جدیدی که در حال حاضر در عرصه بین‌المللی در حال شکل‌گیری هستند، نگرانند. ائتلاف جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین یکی از نمونه‌های این ائتلاف‌های استراتژیک است.

رزمایش کمربند امنیت دریایی نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین
رزمایش دریایی مرکب ایران، چین و روسیه
آمریکا و به طور کلی غرب، درباره ائتلاف‌های جدیدی که در حال حاضر در عرصه بین‌المللی در حال شکل‌گیری هستند، نگرانند. ائتلاف جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین یکی از نمونه‌های این ائتلاف‌های استراتژیک است.سفیر ایران در مسکو، روسیه را قدرتی بزرگ با پتانسیل بزرگ اقتصادی، دفاعی، نظامی و تکنولوژیکی است. چین به بیان او، در شرف غلبه بر آمریکا از نظر رشد اقتصادیست. ایران نیز طبق گفته جلالی، کشوری بزرگ با اقتصادی توسعه‌یافته است که پیش‌رفت زیادی در صنایع دفاعی‌اش کرده است.

به گفته او، «به همین دلیل است که ایجاد چنین ائتلافی[با مشارکت روسیه، ایران و چین] به مثابه رنجی بزرگ برای غرب خواهد بود.»

ایران، روسیه و چین در سال ۲۰۱۹ رزمایشی دریایی به نام کمربند امنیت دریایی در اقیانوس هند و در دریای عمان انجام دادند.

به گزارش ایسنا، اظهارات جلالی در پی این مطرح می‌شو که، هفته گذشته نیز مرحله‌ی تازه‌ای از رزمایش کمربند امنیت دریایی را در شمال اقیانوس هند انجام دادند.

امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ درباره انواع عملیات‌های این رزمایش گفته بود، «انواع تمرینات تاکتیکی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده و تیراندازی علیه اهداف مشخص دریایی در شب و روز از جمله تمرینات تاکتیکی و عملیاتی پیش‌بینی شده جهت اجرا توسط یگان‌های سه کشور ایران، چین و روسیه در این رزمایش است».

وی منطقه شمال اقیانوس هند را به دلیل وجود آب‌راه‌ها و تنگه‌های مهم باب‌المندب، مالاکا و هرمز بسیار حائز اهمیت برشمرد و گفت: از این سه تنگه بعنوان مثلث طلایی در منطقه یاد می‌شود و همچنین دریای عمان و شمال اقیانوس هند نیز از جمله مناطق حیاتی تجارت جهانی است؛ لذا تلاش جمهوری اسلامی ایران و کشورهای چین و روسیه، تلاشی جمعی برای رسیدن به امنیت دریانوردی پایدار در این منطقه و آبراه‌های حیاتی آن است تا منافع سه کشور حفظ شود.

کاظم جلالی: ائتلاف ایران، چین و روسیه برای غرب بسیار دردناک است
رزمایش دریایی مرکب ایران، چین و روسیه
پیام برگزاری این رزمایش، رسیدن هر سه کشور به سطح معنادار و قابل توجهی از روابط نظامی است و همچنین نشان می‌دهد که امروز جمهوری اسلامی ایران به سطحی از قدرت در عرصه دریا رسیده است که می‌تواند محوریت و فرماندهی رزمایش‌ها در کنار قدرت‌های بزرگ دریایی را عهده‌دار شود.


سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ گفت: شعار این رزمایش «با هم برای صلح و امنیت» است و مصداق بارزی است از اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان با ایجاد اتحادهای راهبردی متکی بر منافع و احترام متقابل، هیچگاه منزوی نبوده و نخواهد ماند.

ناوشکن‌های دنا، جماران، نقدی، ناوهای موشک‌انداز زره و تبرزین و شناورهای بهرگان و گناوه، شناور شهید ناظری از نیروی دریایی سپاه، ناوشکن ارومچی و شناور تدارکاتی تای خو از نیروی دریایی چین و رزم‌ناو واریاگ و ناوشکن ادمیرال تریبوتس و سوخترسان بوریس از نیروی دریایی روسیه در این رژه دریایی شرکت داشتند.


( ۱ )

نظر شما :