ایران و باج خواهی روسیه

چرا مسکو حاضر به فروش سلاح به تهران نیست؟

۲۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۹۰۴۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
در شرایطی که تهران به ارتقاء روابط با مسکو تا سطح روابط راهبردی دل بسته است و قصد دارد در سفر آینده ابراهیم رئیسی به مسکو، توافقنامه راهبردی بیست ساله با روسیه امضا کند، روسیه با این ارتقاء روابط و این توافقنامه مشکل دارد و ترجیح می دهد روابطش با ایران در سطحی پایین تر از روابط دو هم پیمان راهبردی باشد تا همواره بتواند از نیاز ایران به یک هم پیمان قدرتمند و تاثیرگذار در سطح بین المللی برای رویارویی با فشارهای آمریکا، بهره برداری کند. 
چرا مسکو حاضر به فروش سلاح به تهران نیست؟

نویسنده: حسن فحص

دیپلماسی ایرانی: یک دیپلمات روس که قبلا در سفارت این کشور در تهران خدمت کرده است در یک گفت وگوی خصوصی درباره شکایت ایران از همراهی نکردن مسکو و وقت کشی مقامات روس در برابر درخواست ایران برای خرید سلاح های پیشرفته روسی از جمله سامانه های پدافند هوایی و جنگنده های پیشرفته روسی به نکاتی اشاره کرد که عمق مشکلات بین دو کشور را نشان می دهد. 

این دیپلمات روس خاطر نشان کرد که دولت روسیه به علل متعدد نمی تواند خواسته های ایران را برآورده کند. از جمله این که: مسکو نمی تواند به ایران تسلیحات پیشرفته ای بفروشد که قادر است تغییر نسبی در توازن راهبردی نظامی در منطقه ایجاد کند به ویژه با وجود تنش کنونی که هر لحظه ممکن است به انفجار منجر شود. به خصوص که مسکو به حفظ معادلات منطقه ای و مشخصا به آنچه به امنیت اسرائیل مربوط می شود پایبند است. 

این دیپلمات روس همچنین گفت: ایران به علت تحریم های خفه کننده اقتصادی و مسدود بودن حساب هایش در بانک های بین المللی، نمی تواند بهای این سلاح ها را بپردازد در حالی که مسکو تلاش می کند در کمترین زمان ممکن به درآمد حاصل از فروش این سلاح ها دست یابد تا اقتصاد خود را که آن هم با تحریم های غرب مواجه است، تقویت کند. 

به گفته این دیپلمات روس، شروط ایران برای خریدهای تسلیحاتی برای طرف روس جذاب نیست چرا که تهران شرط کرده است کارشناسان ایرانی در عملیات ساخت تسلیحات در روسیه شرکت کنند و مونتاژ آنها در ایران به دست کارشناسان ایرانی و زیر نظر کارشناسان روس صورت بگیرد. این اقدام به ایران کمک می کند این سلاح ها را با استفاده از مهندسی معکوس که در آن مهارت دارد، بسازد و طرف روس از قراردادهای نگهداری و تعمیر و آموزش بعد از فروش محروم شود. 

مهمتر از همه این که به گفته این دیپلمات روس، در شرایطی که ایران با تهدید نظامی آمریکا مواجه است، مسکو تسلیحات نظامی پیشرفته به این کشور نخواهد فروخت زیرا امضای چنین قراردادهایی ممکن است روسیه را به شریک ایران در رویارویی نظامی احتمالی با آمریکا و متحدانش در منطقه تبدیل کند. 

در شرایطی که تهران به ارتقاء روابط با مسکو تا سطح روابط راهبردی دل بسته است و قصد دارد در سفر آینده ابراهیم رئیسی به مسکو، توافقنامه راهبردی بیست ساله با روسیه امضا کند، روسیه با این ارتقاء روابط و این توافقنامه مشکل دارد و ترجیح می دهد روابطش با ایران در سطحی پایین تر از روابط دو هم پیمان راهبردی باشد تا همواره بتواند از نیاز ایران به یک هم پیمان قدرتمند و تاثیرگذار در سطح بین المللی برای رویارویی با فشارهای آمریکا، بهره برداری کند. 

این رفتار روس ها با نظام ایران و بهره برداری آنان از نیازهای امنیتی و نظامی ایران و باج خواهی از این کشور در شرایطی که تهران زیر فشارهای بین المللی و تهدیدات نظامی قرار دارد، موجب شده است نیروهای سیاسی در ایران شامل بخشی از محافظه کاران و اکثریت اصلاح طلبان، انگیزه های روسیه را در مذاکرات هسته ای با پنج قدرت بین المللی زیر سوال ببرند به ویژه که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین به شکلی رفتار می کند که گویا سخنگوی طرف ایرانی است و فشارهایی غیر از فشارهای اروپا و آمریکا بر ایران وارد می کند تا کنترل منافع ایران را به دست گیرد به ویژه که گفته است ایران پس از توافق، ذخایر اورانیوم 60 درصد غنی شده و سانتریفیوژهای پیشرفته خود را به روسیه منتقل خواهد کرد! 

اکنون سئوال این است که آیا نظام ایران خواهد توانست بین باج خواهی روسیه و شجاعت گشایش به سوی غرب و آمریکا و شکستن حلقه هراس از رابطه با آمریکا، سازگاری ایجاد کند؟

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و روسیه خرید تسلیحات خرید تسلیحاتی ایران روسیه سلاح های روسیه مذاکرات وین


( ۹۲ )

نظر شما :

فدوی ۲۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۸
اینطور نفرمایید چند دهه طول کشید تا نیروگاه بوشهر را برای ما بسازند و یا اس 300 با میلیاردها هزینه آن هم بعد از هشت سال تحویل ایران داد که البته این اس 300 ها اسباب بازی بوده و آذربایجان در قره باغ با پهپاد های فکسنی تونست این سامانه را نابود کند من ناراحت میشم این حرفها را می شنوم روسیه دوست ماست دشمن ما فقط ترکیه است و تمام دیگه نشنوم از این حرفها بزنید
علی ۲۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۹
خب خدا رو شکر که پس از سالیانی متوجه شدیم روسیه برای ما یک شریک استراتژیک نخواهد شد و همانگونه که بسیاری از بزرگان هم اشاراتی داشته اند, نگاه روسیه به ایران بیشتر جنبه استفاده دارد تا همکاری.همین مقدار هم جای امیدواریست
هادی ۲۳ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۸
خوب بریم از آمریکا بخریم!
mamzi ۲۳ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۲۱
ملت ایران راهی جز ابرقدرت شدن ندارد . امریکا و روسیه هرگز ایران را قوی نمیخواهندپس بهتر است مانند چین به داخل اتکا کنیم . دوران امریکا به سر امده انشالله شاهد جنگ داخلی چندین ساله در ایالات متحده خواهیم بود و مردم مظلوم امریکا از سیطره رهبران ظالمشان که منابع این سرزمین را صرف جنگ و کشتار کردند رهایی میابند
اشکان ۲۴ دی ۱۴۰۰ | ۰۲:۰۲
چون ایران از امریکا سلاح گرفت بعد خود امریکا را تهدید کرد و روسیه از این داستان عبرت گرفت
آرش ۲۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۲
ایندیپندنت عربی منبع معتبری نیست.
محمد ۲۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۲
فقط یک پرواز مستقیم از تهران به واشنگتن و سفر وزیر امور خارجه ایران به امریکا برای مذاکره مستقیم در کاخ سفید ، روسیه ، چین ، اسرائیل و کل کشورهای عربی را سرجایشان می نشاند . موازنه منفی تنها راه نجات ایران است . قرنها از تکیه به روسیه ضربه خورده ایم و بازهم این اشتباه را تکرار می کنیم ، اصولا باید با امریکا رابطه حسنه داشته باشیم تا جلوی دشمنی های روسیه بیاستیم اما متاسفانه شرایط برعکس شده است
فدوی ۲۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۹
عقب افتاده ای که به اسم فدوی یادت دادند پیام بگذاری ‌ تلاش کن انسای متنت رو مشابه نوشتن فدوی بکنی . البته که تو اینکاره نیستی .
آرمان ۰۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۳
خب مشخصه که روسیه دنبال منافع خودش هست و قطعا متحد همیشگی ایران محسوب نمیشه و ما فقط روی منافع مشترکی که در برخی عرصه ها با روس ها داریم می تونیم برای کار کردن حساب کنیم و تضادهای زیادی هم با روس ها داریم. ولی این حقیقت رو باید در نظر گرفت در موضوع برجام روسیه فقط با ایران هسته ای مشکل داره ولی آمریکایی ها علاوه بر هسته دنبال خلع سلاح موشکی و موضوعات دیگه هم هستند و در ثانی سیاست های آمریکا هر چهارسال یک بار به شدت دگرگون میشه و اصلا نمیشه روی هیچ توافقی باهاشون حساب باز کرد. در خصوص قراردادهای نظامی و سلاح هم به هر حال همه مون می دونیم اگه روسیه احتمال اینکه بهمون سلاح بفروشه چهل یا پنجاه درصدباشه قطعا امریکا و اروپا حتی اگه باهاشون توافق هم کنیم می دونیم این احتمال به یک درصد هم نمی سه
سید جلال ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۵:۱۱
روسیه دوست ایران نبوده و نیست و نخواهد بود بلکه از ایران بعنوان طعمه و وسیله باج گرفتن و کسب امتیاز بنفع خودش استفاده میکنه،عده ای ساده لوح زیر پرچم روسیه سینه میزنند..
بی نام ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۱:۵۸
این دیپلمات سابق روس حرفاش با عقل جور در میاد اگرما فرض بگیریم روسیه پول نیاز باشه و از گزینه فروش سلاح استفاده کنه طبیعی هستش که به ایران بفروشه ولی فکر اینده هستش و این که این همه کشور هستند که حاضر به خریدتسلیحات روسی هستند وایران تنها کشور متقضای خرید نیست پس دست روسیه باز تر هستش و به نا نفروشه به یه کشور دیگه میفروشه وپولشم در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت میکند و برای خود و پول خود درد سرو زمان اضافه صرف نمی کند