اربیل و نقض حاکمیت ملی عراق

قدرت گرفتن اقلیم کردستان زمینه ای برای نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه است

۱۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۶۶۶۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
عباس علیپور در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی می گوید: تلاش‌های دست‌های پشت پرده برای تجزیه عراق و تنوع بخشی به بازارهای واردات نفت و گاز به ویژه استفاده از انرژی ارزان قیمت از همان مراحل آغاز اشغال عراق توسط آمریکا شکل گرفت و باعث شد از منظر انرژی و نفت ترکیه و اقلیم کردستان عراق به یکدیگر پیوند داده شوند.
قدرت گرفتن اقلیم کردستان زمینه ای برای نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه است

دیپلماسی ایرانی: عباس علیپور، کارشناس مسائل ترکیه در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی گفت: «قدرت گرفتن اقلیم کردستان زمینه‌ای برای نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه است که در این خصوص می توان به نشست اخیر صهیونیست ها در اقلیم و زمزمه هایی مبنی بر عادی سازی روابط با آن رژیم از سوی اربیل اشاره کرد.»
 
وی در خصوص اقدامات اقلیم کردستان عراق در نقض حاکمیت دولت مرکزی عراق به خصوص در حوزه عقد قرارداد نفتی با ترکیه و بدون هماهنگی با دولت مرکزی، اظهار داشت: تلاش‌های دست‌های پشت پرده برای تجزیه عراق و تنوع بخشی به بازارهای واردات نفت و گاز به ویژه استفاده از انرژی ارزان قیمت از همان مراحل آغاز اشغال عراق توسط آمریکا شکل گرفت و باعث شد از منظر انرژی و نفت ترکیه و اقلیم کردستان عراق به یکدیگر پیوند داده شوند.
  
وی گفت: اقلیم کردستان عراق طی سال‌های گذشته تلاش کرده با نقض قانون اساسی کشور درآمد مستقلی از منابع نفتی شمال عراق داشته باشد که این موضوع نقض آشکار حاکمیت ملی عراق است.

این کارشناس مسائل ترکیه تصریح کرد: ترکیه در سال 2013 که همزمان با طرح های گشایش سیاسی رجب طیب اردوغان در خاک ترکیه در قبال اکراد بود با اقلیم عراق قرارداد نفتی را امضا کرد که در کوتاه مدت تامین کننده منافع اقتصادی ترکیه بود.

علیپور ادامه داد: اما خطر اصلی قدرت گرفتن اقلیم کردستان با استقلال مالی آنها بود که زمینه را برای تجزیه عراق که یک توطئه صهیونیستی آمریکایی بود فراهم کرد.

وی افزود: نقشه تجزیه عراق توسط آمریکا جزء توطئه‌های آنها برای شکل گیری نقشه خاورمیانه بزرگ بوده است که دموکرات ها تئوریسن این موضوع بودند.

این کارشناس مسائل ترکیه بیان کرد: شخص آقای جو بایدن که در آن زمان معاون اول اوباما بود یکی از تئوریسن های تجزیه عراق بود. بخش بزرگی از پازل تجزیه عراق توسط آمریکا مربوط به تجزیه عراق و تشکیل اقلیم کردستان بزرگ که از آن به عنوان اسرایل دوم در منطقه یاد می شود، بود.

وی عنوان کرد: این توطئه آمریکا می تواند برای ترکیه  تبعات بزرگی داشته باشد زیرا مناطق کردنشین ترکیه در داخل نقشه کردستان بزرگ به چشم می آیند و جدایی اقلیم کردستان می تواند جدی ترین خطر برای امنیت ملی ترکیه به حساب آید.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: اگرچه ترکیه طی سال های گذشته تلاش کرده که به بازارهای واردات نفت و گاز خود تنوع ببخشد و به نوعی از امنیت پایدار انرژی برخوردار باشد، اما توافقات نفتی با اقلیم کردستان نه تنها نمی تواند امنیت انرژی را برای ترکیه داشته باشدبلکه این اقدام می تواند تهدید جدی برای امنیت ملی این کشور باشد.
 
وی گفت: قدرت گرفتن اقلیم کردستان زمینه‌ای برای نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه برای اجرای دوباره طرح های آنها است که در این خصوص میتوان به نشست اخیر برخی محافل صهیونیستی در اقلیم کردستان و زمزمه هایی مبنی بر عادی سازی روابط با آن رژیم از سوی اقلیم کردستان اشاره کرد.
 
علیپور در خصوص هدف نادیده گرفتن اقلیم به قانون اساسی عراق و دولت مرکزی در برابر این اقدامات چه کاری باید انجام دهد، بیان کرد: اقلیم کردستان عراق خارج از اراده عراق با حمایت های دست های پشت پرده اقدامات مخل امنیت ملی علیه عراق و کشورهای همسایه انجام می‌دهد که میتواند مامن کردهای مسلح باشد.
 
این کارشناس مسائل ترکیه تصریح کرد: مقامات آنکارا به خوبی آگاه هستند که به هیچ وجه درآمدهای نفتی که از قراردادهای کوتامدت با اقلیم کردستان نصیب آنها می شود نمی‌تواند در برابر هزینه‌ های سنگین امنیتی که تجزیه عراق برای ترکیه به همراه خواهد داشت برابری کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می آید که بحث قرارداد نفتی با اقلیم کردستان یک طرح ملی از سوی ترکیه نیست و اپوزیسیون آنها با اردغان همراهی نمی کند،بلکه آنها اشاره به این موضوع دارند که  ترکیه برای خارج شدن از مشکلات اقتصادی باید ابتدا خطرات امنیتی در مرزهای خودش را دفع کند و البته وارد ائتلاف با سوریه، دولت مرکزی عراق و ایران شود.

کلید واژه ها: عباس علیپور کردستان اقلیم کردستان عراق ترکیه و کردستان عراق عراق بغداد و اربیل


( ۶۹ )

نظر شما :

کردستانی ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۴
جالب است پس از جو یکپارچه اخیر بر ضد ترکیه و آذربایجان در افکار عمومی ایران، چنین کارشناسانی(؟!) نگران ارتباط کردستان عراق و اسراییل شده‌اند. واژه اکراد را هم به کار می‌برند مشابه واژه ارامنه، راستی چرا واژه اتراک را برای توصیف ترک‌ها به کار نمی‌برند؟ این افراد چه مشکلی غیر از نژادپرستی با کردها دارند؟ این سایت چرا در مورد کتابهای درسی جمهوری باکو مطلب نمی‌گذارد که حتی استان کردستان و کرمانشاه را علاوه بر ارمنستان جزو مناطق آذربایجان بزرگ کشیده اند؟ این درحالیست که در کتب درسی کردستان عراق چنین مطلبی وجود ندارد. متاسفانه لابی قدرتمند ترکی در ایران بشدت ناراحت است که افکار عمومی ایران تجزیه‌طلب واقعی را شناخته‌اند. البته جلوی روند قدرت گرفتن کردستان عراق را نمی‌توانید بگیرید و عقلا در ایران هم باید با پرهیز از اشتباهات استراتژیک گذشته مثل رها کردن کردها و ارامنه، متوجه تهدید اصلی برای موجودیت ایران یعنی جبهه ترکی در منطقه بشوند.
فرهاد ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۹
این شعارها کی تمام میشوند‌؟ اسراییل دوم کردستان است که هیج شاهد عینی برای حضور صهیونیستها در آن وجود ندارد یا آذربایجانی که سربازان اسرائیلی به راحتی در خاک آن حضور دارند، مانورهای نظامی برگزار می‌کنند و باکو را با فروش اسلحه می‌فروشند؟ ترکیه که بزرگترین شریک تجاری اسرائیل در منطقه است و ازتکنولوژی نظامی اسراییل به خصوص در مورد جنگنده ها استفاده می‌کند چه؟ پاکستانی که جنگنده های اسراییلی میخرد چطور؟ کشورهای عربی که به رابطه با اسراییل افتخار می کنند و هر روز با آنها عکس میگیرند چه شدند؟ همه اینها حل شده اند، مانده فقط اقلیم که هیچ رابطه رسمی و مشهودی با اسرائیل نه دارد و نه مدرکی در این باره دارید. این همه تناقض و استانداردهای دوگانه خجالت آور است. جالب است به قانون اساسی عراق هم اشاره میکنند! قانون اساسی عراق از طرف کردها نقض میشود چون خود دولت عراق این بازی را شروع کرد و میدانست اگر کامل به مواد فانونی پرداخته شود و به مسائلی مانند مناطق مورد مناقشه رسیدگی کنند مناطق مهم و نفت خیزی مانند کرکوک را از دست خواهند داد، همچنان که امروز هم حتی بعد از کوچاندن کردها باز تعبین تکلیف شود این مناطق، اکثر آنها دارای رای بالای کردها خواهند بود. آن زمان که تحلیلهای تحریف شده ارایه دهید و کسی اطلاعات کافی نداشته باشد تمام شده است. الان بسیاری از مخاطبان آگاه هستند.
حامد ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۲
قدرت گرفتن اقلیم کردستان اگر صورت بگیرد نتیجه سالها مبارزه خونین با صدام است نه چیز دیگری. اسراییل نفوذ چندانی به جز تبلیغات در اقلیم ندارد و اگر ایران نگران این موضوع است، مسلما کردها میتوانند شریک خوبی برای کشور باشند. گروه های مسلح ایرانی هم یا فعالیت مسلحانه را کنار گذاشته اند و یا قدرت چندانی در برابر احزاب اقلیم ندارند.
خسرو ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۱
اکثریت پارلمان عراق میتواند با تغییر قانون اساسی اختیارات اقلیم را کم کند یا اقلیم را تبدیل به شش استان با اختیارات در حد استانهای ایران بکند ولی در هر حال این مقدار از اختیارات برای اقلیم با توجه به نقشه های توسعه طلبانه احزاب کردی که قسمتهایی از ایران را هم ازآن خود میدانند روزی مایه دردسر ایران هم خواهد شد
ایرانی ۱۶ مهر ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۱
حاکمیت ملی عراق به صورتی که نویسنده انتظار دارد خود ناقض خودمختاری اقلیم است که در قانون اساسی این کشور آمده است. اگر قرار باشد اقلیم کردستان تسلیم محض خواسته های بغداد باشد فدرالیسم هیچ معنی نخواهد داشت.
مهمانپرست ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | ۰۱:۰۴
اقلیم شمال عراق وسیله ای برای تسویه حسابهای مسیحیان،واسراییل با مسلمانان خواهد شد‌،از هم اکنون پاپ اعظم واتیکان در سفر اخیرش به اربیل به تمام مسیحیان مژده میدهد که سرزمین شمال عراق موطن اصلی مسیحیان بوده وخواهد بود( اشوریان،ارامیان،کلدانیان،...) وتمام مسیحیان بومی منطقه باید در تشکیل کشور مسیحی در سرزمین اجدادیشان تلاش کنند. واسراییل هم داستان مشابهی برای یهودیان در شمال عراق نوشته است، از فرانسه ،روس،امریکا،المان ،سوید، انگلیس،وووو همه برنامه ها وپلانهایی به بهانه اقلیم کردی با کشورهای مسلمان(عربی،ترکی،ایران،پاکستان،واسیای میانه....دارند، لذا زیاد هم بیراه نیست که غرب ایران،شرق ترکیه،وشمال عراق وسوریه در نقشه کردستان بزرگ ترسیم گشته ،وده ها هزار نیرو ومیلیاردها دلار تسلیحات ومهمات در اقلیم تدارک دیده اند ومنتظر یک جرقه هستند تا اتش بزرگ را روشن کنند وسالهای دراز بهره مند شوند.
خسرو ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۳
جمهوری اسلامی ایران می تواند و باید بساط فدرالیسم را در عراق با توجه به نفود بزرگش در اکثریت شیعه عراق و با کمک اهل تسنن عرب برچیند در رفراندوم قبلی اقلیم برای تجزیه عراق -- شرایط جهانی و قدرتمندی ایران و ترکیه ، مانع تجزیه شد ولی معلوم نیست بار دوم تکرار نشود چون همان اشخاص با همان طرز فکر در اقلیم حاکم هستند در هر حال طبق قرارداد سال 1926 انگلیس (حاکم استعماری عراق ) و ترکیه هرگاه و به هر دلیلی عراق تجزیه شود کرکوک و موصل به ترکیه برگردانده میشود اگر چنین اتفاقی بیفتد ایران باید با جسارت اربیل و سلیمانیه را به وطن منضم کند و در سوریه با کمک به دولت سوریه مانع تجزیه بخش شرقی فرات توسط پ ک ک و امریکا گردد
ناشناس ۱۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۷
خطر اصلی آذرباییجانه نه اقلیم کردستان
حسین ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۶
خطری که اقلیمک تروریستی کوردستان و برادران آریاییمان! علیه ایران دارد را هیچ کشوری ندارد. علنا ایران را جزوی از نقشه کوردستان بزرگ قلمداد میکنند. عجیب است که این مساله مهم در محافل سیاسی و تیتر اخبار بولد نمی شود!!!
به حسین پانترک ۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۰
نه که آذرباییجان خاک ایران و بخشی از خودش نمیدونه اتفاقا همیشه بولد شده اینکه اقلیم کردستان خواستار استقلال و ...است در مورد آذرباییجان که حتی اسمش هم آذرباییجان نبود و دنبال ناتوی ترکی و ...است و در مرحله اول چند استان و در نهایت نصف ایران و میخواد هیچوقت بولد نمیشد که بالاخره باکو ذات پلیدش و نشدن داد هیچ کردی منکر تاریخ و هویت ایران نیست برعکس شما که منکر تاریخ و هویت ایران و سایر اقوام هستید و اتفاقا دشمن آریاییها هستید البته شما با همه جز ترکها دشمنید
امید ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۶
هیچکس منکر تاریخ واقعی ایران نیست ولی با تاریخ یهودساخته و جعل شده پان کوروشی و مسخره مورد سواستفاده دشمنان از قبیل پانکردان جاهل همه باید مخالف باشند
حیدر ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۷
به درک وجود دشمن خونی در خانه همسایه ماهیت دوستی بلکه همسایگی او را زیر سوال خواهد برد خصوصا اینکه هدف این میزبانی آسیب زدن به شما باشد . اقلیم کردستان جز محبت از ایران ندید و در پاسخ جز نامردی نصیب ایران نکرد . نفرین حاج قاسم بر سرزمینی باد که در راه نجاتش عرق شهامت و مردانگی ریخت و در پاسخ خون مبارکش را ریختن ننگ بر اقلیم کردستان ننگ بر بارزانی ها ننگ بر خائنین به ایران و قهرمان حماسه های ایرانی