سخنگوی وزارت امور خارجه در ویدئوکنفرانس خود با خبرنگاران

خطیب زاده: ادعاهای اسرائیل علیه ایران محکوم است/مذاکرات وین به جای خوبی رسیده است

۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۱ کد : ۲۰۰۴۵۸۳ اخبار اصلی
این دیپلمات ارشد کشورمان درباره درخواست گروهی از سناتورهای آمریکایی از بایدن برای جلوگیری از حضور آیت‌الله رئیسی در نشست‌های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: فارغ از این‌که این درخواست‌ها تا چه حد بی اساس، بچگانه و تا چه حد در چارچوب لابی‌ اجاره‌ای و شناخته شده رژیم اشغالگر قدس در آمریکا است، دولت آمریکا باید توجه کند که وظایف قطعی میزبانی درباره مقر سازمان ملل در نیویورک را دارد و بر همین اساس فارغ از اختلافاتی که با کشورهای دیگر دارد، وظایف مصرحی دارد که در همان چارچوب باید عمل کند. اما این چیز عجیبی نیست، لابی شناخته شده ضد ایرانی در آمریکا از هر فرصتی استفاده می‌کند که اتهامات واهی را متوجه ایران کند و از این اتهامات نیز پیش‌تر انجام داده است. لابی‌های ضد ایرانی از هر اتهامی استفاده کرده و قبلا نیز از این دست اقدامات انجام داده است.
خطیب زاده: ادعاهای اسرائیل علیه ایران محکوم است/مذاکرات وین به جای خوبی رسیده است

دیپلماسی ایرانی: «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی به گفت‌وگوهای تلفنی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با برخی از همتایان خود در دو هفته گذشته اشاره کرد و درباره سفر وزیر امور خارجه قطر به تهران نیز گفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اتهامات رژیم صهیونیستی و آمریکا مبنی بر در دست داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائیلی و تلاش این رژیم برای طرح این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل گفت: موجودیت نامشروع رژیم اشغالگر قدس باید دست از اتهام زنی‌های واهی بردارد. این رژیم بار اولش نیست که از این اتهامات متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده است.

وی با ذکر این نکته که هر کجا این رژیم رفته با خودش ناامنی، ترور و خشونت برده است، اظهار داشت: مسئول وضعیت فعلی همان‌هایی هستند که پای رژیم اشغالگر قدس را به این منطقه باز کرد‌ه‌اند.

خطیب‌زاده با بیان این‌که قطعا این اظهارات محکوم است، خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر قدس باید بداند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایش دوا نمی‌شود. هر کس باد بکارد توفان درو می‌کند. جمهوری اسلامی ایران لحظه‌ای تردید نمی‌کند برای این‌که از منافع عالیه مردم و از امنیت ملی خودش محافظت کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره درخواست گروهی از سناتورهای آمریکایی از بایدن برای جلوگیری از حضور آیت‌الله رئیسی در نشست‌های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: فارغ از این‌که این درخواست‌ها تا چه حد بی اساس، بچگانه و تا چه حد در چارچوب لابی‌ اجاره‌ای و شناخته شده رژیم اشغالگر قدس در آمریکا است، دولت آمریکا باید توجه کند که وظایف قطعی میزبانی درباره مقر سازمان ملل در نیویورک را دارد و بر همین اساس فارغ از اختلافاتی که با کشورهای دیگر دارد، وظایف مصرحی دارد که در همان چارچوب باید عمل کند. اما این چیز عجیبی نیست، لابی شناخته شده ضد ایرانی در آمریکا از هر فرصتی استفاده می‌کند که اتهامات واهی را متوجه ایران کند و از این اتهامات نیز پیش‌تر انجام داده است. لابی‌های ضد ایرانی از هر اتهامی استفاده کرده و قبلا نیز از این دست اقدامات انجام داده است.

خطیب‌زاده سفر «برهم صالح» رئیس جمهور عراق به تهران نیز گفت که این سفر در برنامه است و احتمال زیاد برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران خواهد آمد و در همین چارچوب دوجانبه است. البته علاوه بر ایشان، چند ده هیأت از کشورهای دیگر نیز برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران سفر می‌کنند. از همان ابتدا که زمان مراسم تحلیف معلوم شد وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور با دستورالعمل‌های ارسالی از مرکز و به طور گسترده با هماهنگی مجلس شورای اسلامی و دفتر رئیس جمهوری منتخب، پیگیر برگزاری مراسم تحلیف بودند. با توجه به مضایق کرونایی حضور این هیأت‌ها قابل توجه است و نشان دیگری از مردمسالاری و میزان مقبولیت و مشروعیت جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی است. این هیأت‌ها در سطح روسای جمهور، روسای دولت‌ها، روسای مجالس کشورهای مختلف، وزیران امور خارجه و وزرای کشورهای مختلف و فرستادگان ویژه هستند. برهم صالح هم اعلام کرده برای این مراسم عازم ایران است.


خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره حضور نماینده‌ای از عربستان در مراسم تحلیف نیز بیان کرد: تا جایی که جزئیات را دیدم جزئیاتی از نماینده‌ عربستان سعودی ندیدم و باید چک کنم و این گزارش را نمی‌توانم تأیید کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اجلاس چهارجانبه چابهار نیز گفت: کریدور شمال – جنوب یکی از مهمترین کریدورهایی است که جمهوری اسلامی ایران از سال‌های ۲۰۰۱ به دنبال اجرایی کردن آن بوده است. چابهار یکی از مهمترین ایستگاه‌های ما در این کریدور خواهد بود و هند هم به عنوان توسعه دهنده بخشی از این بندر مهم نقش ویژه‌ای دارد. گفت‌وگوهایی درباره این نشست شده است و زمان آن هنوز مشخص نیست ولی در دستورکار قرار دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره اتهام وارده به یک ایرانی ساکن کانادا برای خرید و صادرات غیرقانونی تجهیزات آزمایشگاهی به ایران اظهار داشت: اقداماتی که آمریکا انجام می‌دهد نمود دیگری از گروگانگیری است که وقیحانه انجام می‌دهد و به ادعاهای واهی، این‌که ایرانی برای ارسال وسایل آزمایشگاهی و مواد اولیه یا قطعات هواپیما و ... متهم شود واقعا برای آمریکا و مخصوصا دولت آقای بایدن جای شرم دارد که با شعار متفاوتی آمده بود. آن‌چه اتفاق می‌افتد گروگانگیری آشکار و گردنکشانه توسط دولت آمریکاست. همانطور که بارها گفتیم اولویت اول و قطعی ما بازگشت ایرانیانی است که به بهانه واهی در زندان‌های آمریکا هستند. هر چه آمریکا دست به گروگانگیری‌های بیشتری بزند، لیست ایرانیانی که باید آزاد کند، بیشتر است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مطالب منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص حمله به نفتکش اسرائیلی و این‌که این اقدام انتقام جویی ایران بوده است، گفت: بسیار باید دقت کرد در دام‌هایی که صهیونیست‌ها و رژیم اشغالگر قدس در این گونه موارد پهن می‌کنند نیفتیم. این رژیم در حضیض مشروعیت خود و در روزهای بسیار تلخی از حیات خودش به سر می‌برد. این فرافکنی‌ها چیز جدیدی نیست و هر از چند گاهی که اتفاقات خوبی در منطقه می‌افتد از این فرافکنی‌ها می‌بینیم. رژیم اشغالگر قدس هر کجا پا گذاشته با خودش ناامنی، خشونت، ترور و جنگ برده و برای همین مسئول آن کسانی هستند که پای این رژیم را به این منطقه باز کردند.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین و این‌که با توجه به مواضع آمریکا می‌توان گفت که مذاکرات وین به پایان خود رسیده است؟ هم گفت: این‌گونه گمانه زنی‌ها کمکی به موضوع نمی‌کند. همگان از قبل می‌دانستند و به طرف‌های مقابل هم اطلاع داده شده بود، یک انتقال دموکراتیک قدرت در ایران اتفاق می‌افتد و اتفاقا کشورهایی که داعیه دموکراسی دارند بیش از همه باید بدانند که زمانی انتقال قدرت به این شکل آرام و به صورت مدنی صورت می‌گیرد باید منتظر باشند تا تیم جدید به عنوان تیم مجری سر جای خودش مستقر شود. تصمیمات در حوزه حاکمیتی اخذ می‌شود و قطعا دولت و رئیس جمهوری جدید نقش بسیار مهمی دارند.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که گفت‌وگوها به جای خوبی رسیده، عنوان کرد: البته مثل هر مذاکره دیگری همانقدر که احتمال به نتیجه رسیدن دارد احتمال به نتیجه نرسیدن آن نیز هست. این ذات و طبع هر مذاکره‌ای است. در وین توافق‌های بسیار مهمی صورت گرفته و دستاوردهای خوبی داشته که در گزارش سه ماهه اخیر وزارت امور خارجه به مجلس روشن است، البته ما توافقاتی هم نتوانستیم انجام دهیم و مشکلاتی هم باقیمانده که اگر مشکلات باقی نمانده بود حتما توافقات صورت می‌گرفت. آنها هم مسائل جدی هستند. آمریکا با کش دادن آن موضوعات و برخی زیاده‌خواهی و عدم رعایت تعهداتش، باعث شد ایران و ۱+۴ نتوانستند در زمان مقرر با آمریکا به یک تفاهمی برسند. الان ۱+۴ و ایران در یک طرف هستند و بدعهد، خارج شده از برجام و ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ در طرف دیگر قرار دارد. آمریکا باید به دقت جایگاهش را بشناسد و بداند در طی سه سال گذشته تا چه میزان خسارت‌های بین‌المللی و تا چد حد خسارت‌های ملی به ایران وارد کرده و دقت کند تنها مسیری که به آن کمک می‌کند تا بتواند به برجام برگردد اجرای بی چون و چرای تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و همچنین برجام است.

وی درباره تحولات و اعتراضات در تونس گفت: از نزدیک در حال پیگیری تحولات تونس و در کنار دولت و مردم تونس برای عبور از این مرحله هستیم. فکر می‌کنیم تنها راه گفت‌وگوهای فراگیر است، گفت‌وگوهایی که بین تمامی طرف‌ها صورت بگیرد و باید هر چه زودتر همه طرف‌ها پایبندی خود را در عمل به مسیر سیاسی حل و فصل این بحران نشان دهند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اقدامات ایران برای برقراری صلح در افغانستان اظهار داشت: واقعا شرایط خطیر است. برای جمهوری اسلامی ایران امنیت مردم افغانستان همواره اولویت یک بوده و به همه طرف‌ها، دولت و طالبان اعلام شده که باید در هر گفت‌وگو و اقدامشان امنیت مردم را لحاظ کنند. جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی داشته که برای این موضوع هر کمکی که لازم است به همه طرف‌ها داشته باشد. دور اول گفت‌وگوها را در تهران تسهیل کردیم و آمادگی داریم دور دوم را تسهیل کنیم. فکر نمی‌کنیم هیچ راه‌حل نظامی در افغانستان پایدار باشد. همانطور که بارها اعلام کردیم یک دولت فراگیر با حضور همه گروه‌ها راه‌حل افغانستان است. قطعا طالبان هم بخشی از امروز و آینده افغانستان است. همگان باید توجه داشته باشند که گفت‌وگوهای بین الافغانی اصیل می‌تواند راه‌حل صلح پایدار برای این کشور مهم در همسایگی ایران باشد.

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران امنیت افغانستان را امنیت خودش می‌داند، اظهار داشت: امنیت اماکن دیپلماتیک و سرکنسولگری‌ها برای آن از اولویت بسیار بالایی برخوردار است و با همه طرف‌ها در تماس هستیم که هر کمکی که لازم است به برادران افغانستانی خودمان ارائه کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات پادشاه اردن در سفر به واشنگتن و طرح اتهاماتی علیه ایران نیز بیان کرد: در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه در حال گفت‌وگو هستند و در حال عوض کردن رویکردشان هستند و سعی می‌کنند که در گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای اختلافات خودشان را حل کنند، فکر می‌کنیم همه کشورها باید توجه کنند که همین مسیر، مسیر درست و به جایی است و باید از اظهارات تحریک آمیز بی مبنا همه اجتناب کنند. قطعا ایران مثل همیشه استقبال می‌کند که در چارچوب‌های شناخته شده دیپلماتیک گفت‌وگوهایش را با همه کشورها از جمله اردن داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره گزارش وال استریت ژورنال و برنامه آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نیز عنوان کرد: یک اعتیادی در واشنگتن وجود دارد با این‌که خودشان بارها اذعان کردند و نماینده ویژه آنها هم چند روز پیش اعلام کرد و رئیس جمهوری فعلی آمریکا در دوران کارزار انتخاباتی خود اعلام کرد دولت آمریکا و مقامات فعلی آن وقتی که در دولت نبودند، اعلام کردند فشار حداکثری آمریکا نه تنها شکست خورده، بلکه به یک شکست حداکثری برای آمریکا رسیده است. منطق تحریم، آن هم به بهانه‌های واهی منطق شکست خورده‌ای است به ویژه در مقابل جمهوری اسلامی ایران که بیش از چهار دهه است مورد تحریم‌های یکجانبه، فراسرزمینی و ظالمانه و آمریکا قرار گرفته و نشان داده هر آن‌چه آنها انجام می‌دهند نمی‌تواند اراده ملت را بشکند و خللی در برنامه‌های مشروع جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌های دفاعی و توسعه‌های علمی ایران داشته باشد. آن‌چه آمریکا برای دلخوشی خودش انجام می‌دهد هیچ ثمری ندارد مگر یک شکست دیگر برای آمریکا.

 سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: شما نمی‌توانید با تکرار یک مسیر اشتباه به مقصد درست برسید. آمریکا باید بداند که از این ذهنیت تحریمی و اعتیاد مفرطی که به تحریم دارد فاصله بگیرد و درمانش هم احترام به ملت ایران است و احترام به حقوق بین‌الملل. قطعا همه این اقدامات مانعی است برای رسیدن به مسیری که آمریکا بتواند طی آن به برجام بازگردد. با دقت همه این‌ها را پیگیری کرده و باز هم بررسی‌هایمان را ادامه می‌دهیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در خصوص مذاکرات وین نیز بیان کرد: تکرار این ادعاهای عجیب و غریب نشان از عدم شناخته دقیق ایشان از تحولات غرب آسیا و درک ناقص ایشان از این تحولات دارد. ضرورت دارد که به آن‌چه به طور واقع و در روی زمین در جریان است، دبیرکل شورای همکاری دقت داشته باشد و متوجه این تحولات باشد.

خطیب‌زاده بیان کرد: آن‌چه ایشان می‌گوید بارها به ما به صورت آشکار و دوجانبه گفته شده که منویات یک یا دو عضو این شورا است و نه به نمایندگی از همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس و این جای تاسف دارد که اظهارات ایشان اجاره‌ای و در اختیار یک یا دو کشور است. به آن یکی دو کشور و دبیرکل پیشنهاد می‌کنم به مواضع ناقص و شناخت ناقص‌شان از تحولات مرور داشته باشند و آنها را بازنگری کنند. آن‌چه بین جمهوری اسلامی ایران و ۱+۴ از یک طرف و آمریکا از طرف دیگر در وین در جریان است، چگونگی بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی‌اش است که در ازای آن ایران هم تعهداتش را به صورت کامل انجام دهد. قطعا موارد دیگر هیچ ربطی به این گفت‌وگوها ندارد و هر کسی که با حقوق بین‌الملل و گفت‌وگوها آشنایی داشته باشد این موارد را می‌داند و از این اظهارات دوری می‌کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره مبادله زندانیان بین ایران، آمریکا و انگلیس گفت: البته این‌ها دو مسیر مختلف بودند، ولی طرف آمریکایی‌ متاسفانه در آخرین لحظه با یک برداشت اشتباه از تحولاتی که در داخل ایران اتفاق می‌افتد، به نظر می‌آید همه تعهداتش را یک بار دیگر زیر پا گذاشت و اگر به توافقاتش عمل می‌کرد، امروز ایرانیان ما آزاد بودند. متاسفانه چندین بار نقض توافقات را از سوی آمریکا دیدیم و این‌‌ها دلایلی است ما به هیچ وجه از روز اول تا امروز هیچ گفت‌وگو را براساس اعتماد با آمریکا نداشتیم. هر روز دلایل بیشتری داریم که تمامی گفت‌وگوها را حتی آنها که به صورت غیرمستقیم است با حداکثر بی اعتمادی با طرف آمریکایی جلو ببریم چون آمریکایی‌ها نشان دادند که تا چه حد غیرقابل اعتماد هستند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره دیدار جو بایدن با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق و اظهارات بایدن در این زمینه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه کشورهای همسایه و دوست خودش را محل منازعه با کشورهای ثالث قرار نداده است. آمریکا بر عکس، کشورهای منطقه را پایگاه جنایات خود کرده هم بر علیه ملت‌‌های آن کشورها و هم ملت‌های منطقه و این تفاوت عمده رویکرد ایران و آمریکاست. امنیت و آرامش همسایگان امنیت و آرامش ماست و پیشرفت و توسعه و شکوفایی آنها پیشرفت و توسعه و شکوفایی ایران است. هیچ گاه حاضر نیستیم این کشورها محل منازعه باشند، ولی آمریکا بارها این را ثابت کرده از جمله در ترور بزدلانه نیمه شب سردار سلیمانی.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و این‌که ایران مذاکرات احیای برجام را تاخیر انداخته است نیز گفت: آمریکا به عنوان ناقض برجام و کشوری که تحریم‌های ظالمانه را بر علیه ملت اعمال کرده و به عنوان کشوری که در یک جنگ جنایت آمیز اقتصادی علیه ملت ایران مسبب بسیاری از گرفتاری‌های ما در طی دو سه سال گذشته بوده در آخرین نقطه ای قرار دارد که در خصوص این گفت‌‌وگوها بتواند از موضع خواهان صحبت کند. ایالا متحده مجرم است و این همه ظلم‌ها علیه ملت ایران بی کیفر نمی‌تواند بماند. وزیر امور خارجه آمریکا بهتر از هر کسی می‌داند که گفت‌وگوها در وین با چه جدیتی از سوی ایران و ۱+۴ جلو رفته و تا چه میزانی متاسفانه آمریکا آمادگی نداشته به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کند و زمانی که آمریکا به تعهداتش عمل کند توافق در دسترس خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره گزارش محمدجواد ظریف به مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: آقای ظریف گزارش‌های سه ماهه را به مجلس فرستاد. گزارش وزارت امور خارجه به مجلس که براساس تکلیف قانونی سه ماهه انجام شده کاملا گویا و روشن است و براساس تصمیمات نهادهای بالادستی و مراجع ذیربط، وزارت امور خارجه همه مسیر را جلو برده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ضرب و شتم یکی از هموطنان ایرانی در بازداشتگاه سوئد و اقدامات وزارت امور خارجه در این زمینه و همچنین برخوردهای صورت گرفته با رای دهندگان ایرانی در انگلیس نیز بیان کرد: آن‌چه در حوزه‌های اخذ رای اتفاق افتاد به صورت جدی پیگیری شده است، هم دلجویی از آنهایی که چنین اتفاقاتی برایشان رخ داده و هم پیگیری حقوقی و قضایی و ارتباط با مقامات محلی اعم از امنیتی و سیاسی و پیگیری موضوع تا آخر.

وی درباره ضرب و شتم هموطن ایرانی در سوئد نیز اظهار داشت: از همان لحظات اول که مطلع شدیم یادداشت اعتراضی داده شد و سفیر ایران با مقامات سوئد این موضوع را پیگیری و وظایف خودشان و حقوق کنسولی اتباع ایرانی را به آنها یادآوری کرد و این در دستورکار قرار دارد و همان زمان اطلاع رسانی در فضای مجازی انجام شد و این موضوع در کانال‌های دوجانبه و دیپلماتیک همچنان در دست پیگیری است.

به گزارش فارس، خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره پروژه «شام جدید» بین عراق، مصر و اردن نیز بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از همه امکاناتی که به توسعه نقش عراق در منطقه کمک کند، استقبال کرده همچنین از هر ابتکاری که بتواند به صلح و ثبات بیشتر منطقه کمک کند، استقبال کرده و هر اقدامی که در همین چارچوب باشد مورد توجه و حمایت ماست. آن‌چه اشاره کردید طرح چند دهه‌ای است که الآن ابعاد اعلامی آن را دقیق نمی‌دانم ولی از هر طرح  و ابتکاری که به صلح و ثبات منطقه کمک کند، استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر امور خارجه قطر به تهران نیز بیان کرد: سفر وزیر خارجه قطر به تهران دوجانبه بود و مثل همیشه در چارچوب مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو شد و هیچ ربطی به مسائل بین ایران و آمریکا نداشت.

کلید واژه ها: نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه سعید خطیب زاده ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات ایران و 1+4 مذاکرات وین


نظر شما :