سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به دیپلماسی ایرانی:

جلسه یک ساعت و نیمه ظریف با رئیسی/حاضریم به لبنانی ها کمک کنیم

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۷ کد : ۲۰۰۳۳۹۷ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
وی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی مبنی بر این که آیا احتمال دارد همانند آغاز به کار دولت اول روحانی این بار نیز شاهد برگزاری مراسم دیپلماتیک برای رئیس جمهوری منتخب، آیت الله سید ابراهیم رئیسی نیز باشیم، گفت: در روند انتقال دولت وزارت امور خارجه مسئولیت های جدی دارد و به مسئولیت های خود با قوت عمل می کند. ما در حال تماس با ستاد قبلی آقای رئیسی در این رابطه هستیم و امیدواریم و هر گونه کمکی که لازم باشد ارائه خواهیم کرد. امروز آقای دکتر ظریف نزد آقای رئیسی بودند و در حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم با ایشان جلسه خوبی را داشتند. این که کم و کیف مراسم تحلیف چگونه خواهد بود بعدا مشخص خواهد شد و وزارت امور خارجه با قوت آنچه از اَن خواسته شود را انجام خواهد داد.
جلسه یک ساعت و نیمه ظریف با رئیسی/حاضریم به لبنانی ها کمک کنیم

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات دیپلماتیک طی یک هفته گذشته گفت که طی 48 ساعت گذشته مقامات دست کم 45 کشور انتخابات آیت الله رئیسی به سمت ریاست جمهوری منتخب کشورمان را تبریک گفتند. هفته گذشته ما سفر آقای خاجی به عمان با محوریت یمن را داشتیم. روز پنج شنبه گذشته نیز آقای دکتر ظریف برای شرکت در نشست آنتالیا به ترکیه سفر کردند که با وزرای امور خارجه عراق و افغانستان و ترکیه و کویت و ونزوئلا و لهستان دیدار داشتند. در آنتالیا همچنین نشستی سه جانبه میان ایران، ترکیه و افغانستان برگزار شد که درباره تحولات افغانستان بود. مذاکرات وین نیز ادامه پیدا کرده است. در همین رابطه با آقای بورل دیداری انجام شد. همچنین آقای عراقچی با آقای گروسی ملاقات خوبی داشتند. آقای بهاروند نیز در نشست ایکائو سخنرانی کردند.

وی در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی مبنی بر این که آیا احتمال دارد همانند آغاز به کار دولت اول روحانی این بار نیز شاهد برگزاری مراسم دیپلماتیک برای رئیس جمهوری منتخب، آیت الله سید ابراهیم رئیسی نیز باشیم، گفت: در روند انتقال دولت وزارت امور خارجه مسئولیت های جدی دارد و به مسئولیت های خود با قوت عمل می کند. ما در حال تماس با ستاد قبلی آقای رئیسی در این رابطه هستیم و امیدواریم همکاری های ما مفید باشد، ما هر گونه کمکی که لازم باشد ارائه خواهیم کرد. امروز آقای دکتر ظریف نزد آقای رئیسی بودند و در حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم با ایشان جلسه خوبی را داشتند و درباره برجام، روابط بین الملل و مسائل دیگر صحبت و بررسی شد. این که کم و کیف مراسم تحلیف چگونه خواهد بود بعدا مشخص خواهد شد و وزارت امور خارجه با قوت آنچه از اَن خواسته شود را انجام خواهد داد.

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگر دیپلماسی ایرانی درباره امکان کمک ایران به لبنان برای عبور این کشور از بحران جاری اش نیز گفت: بحران لبنان یک موضوع داخلی است، و این بحران باید با توافق جریان های سیاسی این کشور حل شود. روند تشکیل دولت در این کشور طولانی شده است و امیدواریم هر چه سریعتر دولت جدید این کشور تشکیل شود. اما ما به لبنانی ها گفته ایم هر کمکی از دست ما بر بیاید آمادگی داریم کمک کنیم و حاضریم تجربیات و توانایی های خود را در اختیار آنها بگذاریم. 

وی در جواب به این سوال که آیا طرف های مذاکره کننده در وین منتظر تیم جدید ایران برای گفت وگو هستند و برای همین در این باره تعلل می کنند، گفت: چنین گمانه زنی هایی وجود دارد اما تایید نمی شود. این طور نیست. در وین یک دقیقه وقت اضافه بیهوده صرف نشده است. مذاکره کنندگان ما با قدرت و مطابق با دستورات مقام معظم رهبری که نباید مذاکرات فرسایشی شوند به مذاکرات ادامه داده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: ما خوشبینیم اما قضاوت زود است. من می توانم بگویم که متن در حال حاضر فاقد ابهام است. آنچه باقی مانده بیش از آن که مذاکره نیاز داشته باشد، تصمیم سیاسی از سوی تمامی طرف هاست. اگر این تصمیم اتخاذ شود می توانیم بگوییم که در مرحله نهایی هستیم. هیچ گاه برجام جدیدی گفته و مذاکره نخواهد شد. آقای بلینکن باید بدانند که در متن برجام عینا آمده که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است. برای همین اگر کسی شکی دارد باید به تعهدات خود در برجام متعهد باشد تا ابهاماتش رفع شود. ایران هیچ گاه سود رسیدن به توافق را منوط به اسامی نکرده است. آنچه ایران خواستار آن است لغو تمامی تحریم های اقتصادی مطابق با برجام است. ما نه چیزی خارج از برجام را خواهیم پذیرفت و نه حاضریم چیزی فراتر از آن را بپردازیم. تا کنون آنچه شاهد بوده ایم بهانه تراشی ها و بدعهدی های امریکا تا کنون بوده است.

وی درباره تشکیل کمیته ویژه احیای برجام در شورای عالی امنیت ملی نیز گفت: تشکیل کمیته ای برای تطبیق برجام تایید می شود. قبل از سفر آقای عراقچی این مساله تایید شده بود و الآن شورای عالی امنیت ملی با تصمیم مقامات عالی چنین کمیته ای را تشکیل داده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان سپس گفت: درباره اصل تضمین ها کاملا صحیح است. اما نمی توانم آنچه در جریان مذاکرات می گذارد را بگویم. این جزئیات قابل گفتن نیست. اما دولت ترامپ ثابت کرد که ایالات متحده قابل اعتماد نیست و ما باید تضمین های لازم را در صورت احیای برجام از آنها بگیریم.

وی درباره نشست ایکائو درباره پرونده سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی نیز گفت: در شورای فنی ایکائو که اخیرا جلسه داشت موضوعات فنی ارائه می شود. ایران گزارش خود را ارائه داده است. در این نشست پرسشی که طرف کانادایی داشت به طور دقیق پاسخ داده شد. 

خطیب زاده درباره افغانستان نیز گفت: ما در افغانستان اوضاع را با نگرانی دنبال می کنیم. ما همه را به گفت وگوهای بین افغانی دعوت می کنیم. سفرهایی در این زمینه انجام شده که ادامه خواهد یافت. آقای ظریف گفت وگوهایی در این زمینه داشته که این گفت وگوها ادامه خواهد یافت. صلح و ثبات در افغانستان را آرزومندیم و امیدواریم همسایه شرقی ما روی آرامش ببیند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات ایران و عربستان و اینکه آقای ظریف گفته است که آمادگی دارد همین فردا سفیر ایران را به ریاض بفرستد، گفت: ما نسبت به گفت وگوهایمان با عربستان خوش بین هستیم و امیدواریم این گفت وگوها ادامه یابد و به نتایج ملموس برسد. ما همواره دست دوستیمان به سوی عربستان دراز است و امیدواریم که طرف عربستانی نیز حسن نیت ما را درک کند.

خطیب زاده همچنین درباره وضعیت فعلی دسترسی آژانس به تاسیسات هسته ای کشورمان نیز گفت: تمامی دسترسی های فراپادمانی متوقف شده اما دسترسی های پادمانی برای آژانس در دسترس است. اگر به توافق برسیم فیلم های ضبط شده در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت در غیر این صورت تصمیم دیگری اتخاذ خواهد شد.

وی درباره ادعای اروپایی ها که هشدار داده اند نباید مذاکرات وین بیش از این ادامه یابد نیز گفت: اروپایی ها تا کنون در وضعیت بی عملی بوده اند و صرفا نظاره گر به نتیجه رسیدن مذاکرات وین نشسته اند ما هیچ ابتکار عملی از سوی آنها شاهد نبوده ایم. ما به آنها توصیه می کنیم که به تعهدات خود پایبند باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره لغو تحریم های کرونا توسط امریکا نیز گفت: این استثنائی که قائل شده اند بار دیگر نشان داد که ایران تحت چه ظلم و ستمی از سوی ایالات متحده است. آنهایی که تلاش داشتند ایالات متحده را تطهیر کنند الآن می بینند که سربازان سلامت ما تحت چه فشارهای سختی هستند. 

کلید واژه ها: سخنگوی وزارت امور خارجه نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران سعید خطیب زاده دیپلماسی ایرانی سید ابراهیم رئیسی ایران و لبنان مذاکرات وین


( ۲ )

نظر شما :

ناشناس ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۴
یه دلیل اینکه مردم امسال کم شرکت کردن تو انتخابات هم عملکرد بد دولت روحانی و همتی بود و هم اینکه خسته شدن از کمکهای خارجی ایران در شرایطی که ایران داره تو بحران اقتصادی و تحریم دست و پا میزنه حالا بازم برید به لبنان کنک کنید