جایگاه اسرائیل در سیستم دفاعی بین المللی آمریکا

تغییری که برای مقابله با ایران تشکیل شده است

۰۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۲۷۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
راهبرد جهانی آمریکا یک پیکره‌ زنده است که در قبال تغییرات محیطی واکنش نشان می‌دهد و هدف از آن ادامه رهبری این کشور بر جهان است. تحولات رخ داده پس از جنگ سرد تاثیر منفی بر قدرت آمریکا برای محقق ساختن این هدف داشته است. مهمترین این تحولات انتقال محور قدرت جهانی به شرق و ظهور چین به عنوان قدرتی جهانی بوده است.
تغییری که برای مقابله با ایران تشکیل شده است

نویسنده: ابراهیم نوار

دیپلماسی ایرانی: در شرایط کنونی ایالات متحده آمریکا بر اسرائیل فشار وارد نخواهد کرد و کشوری در جهان وجود ندارد که مانند اسرائیل بتواند در نهاد تصمیم‌گیری در آمریکا تاثیر بگذارد یا صراحتا از سیاست این کشور انتقاد کند.

سیستم دفاعی بین المللی ایالات متحده سیستمی بزرگتر و پیچیده‌تر و تاثیرگذارتر از ائتلاف ناتو است و مرکز ثقل اصلی در روابط میان آمریکا و اسرائیل محسوب می‌شود.

راهبرد جهانی آمریکا یک پیکره‌ زنده است که در قبال تغییرات محیطی واکنش نشان می‌دهد و هدف از آن ادامه رهبری این کشور بر جهان است. تحولات رخ داده پس از جنگ سرد تاثیر منفی بر قدرت آمریکا برای محقق ساختن این هدف داشته است. مهمترین این تحولات انتقال محور قدرت جهانی به شرق و ظهور چین به عنوان قدرتی جهانی بوده است.

در پاسخ به این چالش‌ها نشستی میان رهبران دو حزب حاکم  آمریکا و کارشناسان راهبردی برگزار شد و درباره ضرروت کاهش مسئولیت های خارجی و در راس آنها هزینه‌های نظامی صحبت شد.

سیستم دفاعی بین المللی آمریکا از یازده فرماندهی نظامی در سراسر جهان از جمله شش فرماندهی جغرافیایی (آفریقا، ستاد فرماندهی مرکزی، شمالی، اروپا، ستاد فرماندهی منطقه اقیانوس آرام و هند، ستاد فرماندهی جنوبی) و پنج ساختار فرماندهی خاص (فرماندهی جنگ سایبری و عملیات ویژه، مرکز فرماندهی راهبردی، مرکز فرماندهی حمل و نقل و خدمات لجستیک و فرماندهی عملیات فضایی) تشکیل شده است.

خطوط کلی راهبرد امنیت ملی اعلام شده از سوی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده از وجود یک معضل خبر می‌دهد. این معضل چگونگی مدیریت یک سیستم دفاعی به‌گونه‌ای است که منافع آمریکا را در منطقه‌ای به وسعت غرب اقیانوس هند تا شرق دریای مدیترانه حفظ کند. تعیین جفری فلتمن به عنوان فرستاده سیاسی ویژه به شاخ آفریقا گام مهمی برای بازترسیم سیستم دفاعی این منطقه است.

واقعیت های زیر در تشکیل خطوط کلی سیستم جدیدی نقش دارد که برای ادغام ماموریت های دفاعی در شرق مدیترانه، خلیج فارس و شاخ آفریقا و غرب اقیانوس هند در حال شکل گیری است:

نخست: آمریکا عملیات ساماندهی مجدد ستاد فرماندهی مرکزی را پس از تصویب قانونی در کنگره آغاز کرد و طبق این قانون این ساماندهی در پاسخ به تغییرات راهبردی عمیق منطقه صورت می‌گیرد که مهم ترین آنها توافق های عادی سازی اسرائیل با کشورهای عربی است. توافق‌هایی که موانع مشارکت اسرائیل در رزمایش های نظامی با کشورهای عربی را از میان برداشت.

به سرعت علت الحاق اسرائیل به ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا مشخص شد. به این ترتیب که کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد ساماندهی مجدد فرماندهی مرکزی اعتراف به این مسئله است که اسرائیی بخشی از منطقه است و باید همکاری شرکای منطقه‌ای برای مقابله با خطر ایران تقویت شود. مسئولان در این فرماندهی باور دارند نیاز به شکل گیری همکاری منطقه ای میان نیروهای آمریکا، اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای مقابله با آنچه تهدیدات ایران می نامند و نیز و داعش وجود دارد.

سوم: طبق اعلام بنیاد یهودی امور امنیت ملی آمریکا تصمیم پنتاگون برای الحاق اسرائیل به فرماندهی مرکزی چندین هدف را در راستای تقویت امنیت منطقه‌ای محقق می‌سازد. از جمله این اهداف هماهنگی برای اتخاذ اقداماتی عملی به منظور خنثی کردن گسترش تسلیحات ایران در منطقه و رسیدن آن به عوامل این کشور است. برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک برای مقابله با خطر ایران و مبادله اطلاعات برای خنثی کردن تلاش‌های ایران در راستای تاسیس نیروهای طرفدار خود در منطقه از جمله دیگر اهداف آن است.

اما کاخ سفید باید فرمولی را برای ادغام سیستم دفاعی منطقه ای خاورمیانه و منطقه شاخ آفریقا و غرب اقیانوس هند پیدا کند و تا زمانی که اسرائیل پشتوانه آمریکا در منطقه است احتمال فشار امریکا بر آن تقریبا وجود ندارد.

منبع: القدس العربی/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل امریکا ایالات متحده امریکا امریکا و اسرائیل همکاری نظامی امریکا با اسرائیل ایران و امریکا ایران و اسرائیل ایران و امریکا و اسرائیل خلیج فارس


( ۲ )

نظر شما :

حمید ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۷:۴۶
این خواب است و خیال است و محال است و جنون، هرکه پیر شد محکوم به مرگ است، هر عروج زوالی دارد و هر شروع پایانی. زوال، پایان و مرگ در راه است اما از چشم ما پنهان. اتفاق آن هم ناگهانی و باور نکردنی خواهد بود.
فدوی ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۰
عظیمترین و گرانترین ارتش تاریخ در ایالات متحده مستقر است ارتشی که قرار است مانند سایه بان محافظ آمریکا باشد اما این سایه بان چنان سنگین شده است که که دیر یا زود فروریخته و باعث ویرانی می شود . اگر آمریکاییها عاقل باشند خواهند دانست که دیگر آن دوران مالکیت ( یا ادعای تسلط جهت مالکیت ) بر شش دانگ کرۀ زمین سپری شده و باید لااقل برخی از نقاط کرۀ زمین را به رقبای خود واگذارند البته تا زمانی که سیستم حکومتی آمریکا توسط کارتل های اسلحه ، نفت و رسانه کنترل می شود ، آنها نخواهند گذاشت که حکومت آمریکا از خود عقلانیت نشان دهد و این مسیر غلط فعلی را اصلاح کند . مصرف گرایی حیرت انگیز متاثر از سیستم تربیتی آمریکایی در کنار جمعیت رو به گسترش و خشکسالی روزافزون و ... جامعۀ آمریکا را دیر یا زود با چالشهایی مواجه خواهد کرد که این ابرقدرت تا کنون آنها را تجربه نکرده است . نکتۀ دوم در مورد این گفتار القدرس العربی هم به نظر می رسد همچنان اعراب ( سیستم حکومتی اعراب ) سیاست زیر بیرق بودن را بر هر چیزی ترجیه می دهند و در حال مزمزه کردن شرایطی هستند که اگر آمریکا به همان دلایل بالا مجبور شد حضورش را در خاورمیانه را کم کند ، زیر بیرق اسراییل بروند اما چون می دانند که اسراییل ظرفیتهای لازم برای سایه افکنی بر تمام پایتختهای عربی را ندارد ترجیه می دهند اسراییل با پرچم برافراشتۀ آمریکا نقش اربابی جدید را برای آنها بازی کند . ( اعراب امروز و جغرافیای آنها نقشی شبیه دوران رقابت بین ایران و روم را بازی می کنند و حیرت انگیز اینکه همۀ بازیگران هم همانهایی هستند که چند ده قرن قبل وجود داشتند ) .
ابراهیم قدیمی ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۲
من برای جهان سالهای خوشی در ابنده نه چندان دورپیش بینی نمی کنم۔ کمتر از صدسال۔شکست اقتصادی وعلمی نفرت بوجود می آورد ونفرت درگیری برای تنازع بقا۔برخی حاضرند بر فعالیت های سازنده خود بیافزایند و هزفعالیت های مخرب دست بردارند ودیگران را نه بعنوان خدمتگزار بلکه معادل وهمطراز خود بپذیرند۔مزد ان گرفت جان برادر که کار گرد۔نه اینکه ادعا کرد۔
ابراهیم قدیمی ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۸
انگلستان با همه ادعاهائی که در گذشته داشت در شصت سال اخیر از خود متانت خوبی نشان داده است۔نخست وزیری داردکه ریشه در ترکیه دارد۔ شهرداری دارد که ریشه در پاکستان دارد و۔۔۔۔۔۔ودست دیگری را بجای خود بلند کرد به او کمک کرد۔ تا اول شود۔۔ایادیگران این متانت را دارند۔در اینده خواهیم دید۔