یادداشت اختصاصی

ترکیه وارد معرکه اوکراین می شود؟

۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۱۹۳۲ اروپا انتخاب سردبیر
عبدالله السامر در یادداشتی اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دلیل اصلی سفر زلنسکی به آنکارا، حمایت ترکیه و صنایع نظامی آن از ارتش اوکراین است. ترکیه در وهله های اخیر پیشرفت های سریع و بسیار موفقی در صنایع تسلیحاتی داشته است. ترکیه از تجارت اسلحه در سال ۲۰۲۰ توانست بیش از ۲.۲ میلیارد دلار درآمد کسب کند. صنایع تسلیحاتی ترکیه فقط محدود به سلاح های سبک و کلاسیک نیست بلکه سلاح های پیچده و مدرن مثل زرهی و پهپاد را نیز شامل می شود. 
ترکیه وارد معرکه اوکراین می شود؟

نویسنده: عبدالله السامر، روزنامه نگار مستقل سوری

دیپلماسی ایرانی: امروز ترکیه به دلیل نقش آفرینی های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری اش و حزب او در وهله های اخیر به بازیگری مهم در عرصه بین المللی تبدیل شده است. اگر تا دیروز تماس های نزدیک آنکارا محدود به کشورهای خاورمیانه بود امروزه نقش این کشور نه تنها از محدوده خاورمیانه و کشورهای عربی این منطقه فراتر رفته بلکه حتی دامنه آن به اروپا نیز رسیده است.  

خبرگزاری آناتولی هفته گذشته از سفر رسمی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به ترکیه خبر داد که طی آن دو طرف درباره چگونگی تقویت همکاری های نظامی میان کیف و آنکارا بحث و تبادل نظر کردند. 

سفر رئیس جمهوری اوکراین برای جامعه جهانی ناگهانی نبود برای این که در بحبوحه تنش های جاری در شرق اوکراین انجام شد. لازم به یادآوری است که نیروهای مسلح اوکراین با وجود اصلاحاتی که اخیرا دولت انجام داده است در وضعیت خوبی به سر نمی برد. روزنامه آلمانی هندیلسبالت، در این باره گزارش داده است که سربازان اوکراینی بعد از شکست های بزرگی که از ابتدای جنگ در شرق این کشور تا کنون متحمل شده اند، به لحاظ روانی در وضعیت سختی به سر می برند و روحیه خود را از دست داده اند. 

به نظر می رسد دلیل اصلی سفر زلنسکی به آنکارا، حمایت ترکیه و صنایع نظامی آن از ارتش اوکراین است. ترکیه در وهله های اخیر پیشرفت های سریع و بسیار موفقی در صنایع تسلیحاتی داشته است. ترکیه از تجارت اسلحه در سال 2020 توانست بیش از 2.2 میلیارد دلار درآمد کسب کند. صنایع تسلیحاتی ترکیه فقط محدود به سلاح های سبک و کلاسیک نیست بلکه سلاح های پیچده و مدرن مثل زرهی و پهپاد را نیز شامل می شود. 

هم پیمانان ترکیه اعم از کشورهای عضو ناتو و کشورهای خاورمیانه از خریداران اصلی سلاح های ترکیه محسوب می شوند. علاوه بر آن آنکارا ابایی ندارد که سلاح های خود را به گروه های مختلف موجود در مناطق درگیری در هر کجایی که باشد بفروشد. مثلا زرهی «کبری» در لیبی مشاهده شده با وجود این که ناقض قطعنامه 2011 سازمان ملل است. همچنین آنکارا سلاح های متنوعی اعم از زرهی به نیروهای مسلح سوری و لیبیایی طرفدار خود ارسال کرده است. 

به این ترتیب انتظار می رود که همکاری نزدیکی میان کیف و آنکارا برای ارسال سلاح های ترکیه ای به مناطق درگیری در شرق اوکراین و همچنین اعزام کادر آموزشی نظامی ترکیه برای ارتش اوکراین انجام شود. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که ترکیه از نیروهای مخالف سوری نیرو بگیرد و برای جنگ در دونباس، مثل قره باغ، بفرستد.

البته انتظار می رود چنین اقداماتی تاثیر سلبی بر مناطق مرزی اوکراین بگذارد و بی ثباتی در آنجا را تقویت کند. باید منتظر واکنش واشنگتن و هم پیمانان اروپایی کیف باشیم یا این که هر آنچه روی می دهد با هماهنگی آنهاست؟

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه اوکراین دونباس رجب طیب اردوغان ولادیمیر زلنسکی ترکیه و اوکراین شرق اوکراین جنگ اوکراین


( ۳۰ )

نظر شما :

خیرالله ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۱
ترکیه وارد معرکه اوکراین میشود؟ چرا که نشود؟ زمانیکه روسیه وارد سوریه میشود وپایگاهای عظیم در کنار مرز ترکیه وسواحل مدیترانه(لاذقیه طرطوس..) را تصاحب میکند، ویا وارد لیبی شده واز دولت غیر قانونی حفتر توسط تروریستهای واگنر روسی بر علیه دولت قانونی لیبی حمایت میکند، ویا با قبرس ویونان که ادعاهای واهی بر علیه ترکیه دارند همکاری میکند، ویا در اخرین دقایق نابودی تروریستهای تجزیه طلب ارمنی در قره باغ ،عمدا هلیکوپتر نظامیش را وارد صحنه نبرد میکند،وبهانه میکند که سقوط هلیکوپتر عمدی بوده واگر جنگ پایان نیابد گسترش ومداخله دیگران ضروریست! ویا هر گونه همکاری با تروریستهای pkk,pyd برای تجزیه عراق وسوریه را به نیت ظربه زدن به ترکیه انجام میدهد، (( وعملا با تقسیم سوریه توسط pkk موافقت وهمکاری میکند)) وحتی در جنگ قره باغ چندین هواپیما تروریست pkkرا برای یاری به تروریستهای ارمنی در قره باغ از سوریه انتقال میدهد،وبی شرمانه برای سرپوش به این جنایت ادعای حضور تروریست سوری در اذربایجان میکند ،تا بلکه قضیه ازادی قره باغ را لوث کند. ووووو پس ترکیه هم ناچار است مقابله به مثل کند و با نیروهای مخالف روس همکاری،وحتی با اوکراین(کریمه ،دنباس )گرجستان(اوستیا،ابخازیا )،اذربایجان(قرهباغ)،مولداوی(دنستریا) مداخله وهمکاری با کشورهای مذکور بنماید، واتفاقا اگر ترکیه مقابله به مثل نکند بعید است وجای سوال. ونهایت ترکیه بارها گفته که مخالف اشغال کریمه توسط روسها ست،وبرای ازادی کریمه ،وحتی دنباس، در کنار اوکراین خواهد بود،وهر گونه کمک لازم را انجام خواهد داد، (( مگر اینکه روسها از سوریه،لیبی،ارمنستان،مدیترانه خارج شوند)) روسها بزرگترین دشمن مسلمانان هستند وتاریخ ایران،عثمانی،اسیای میانه،قفقاز،افغانستان، سوریه،لیبی.....‌‌گواه این ادعاست. (( ناگفته نماند که کریمه وقسمتهای جنوبی اوکراین،مولداوی،سوریه،لیبی،عراق،قبرس ،یونان،قفقاز، گرجستان، واکثر متصرفات روسیه تا یک قرن الی دو قرن پیش جزو خاک عثمانی بودند،که طی دهها جنگ میان عثمانی ومسیحیان،وروسها از خاک اسلام جدا گشته اند، وحتما وانشالله روزی به صاحب اصلی باز خواند گشت.
علی ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰
بازم ترکیه بازم اتهام پوچ فرستادن جنگجویان سوری به قره باغ
مهدوی تحلیلگر سیاسی ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۸
دیگه من ایمان آوردم که حضور تروریست های سوری در قره باغ یک دروغ کثیف از سوی لابی ارامنه در ایران است که به طرز ماهرانه ای در رسانه های ایران وایرال می شود. اگر چنین چیزی وجود داست اولین کشوری که باهاش برخورد می کرد روسیه بود دروغ بعدی لابی ارامنه در ایران که متاسفانه ارمنستان رو دروازه اوراسیا معرفی کردند و این مساله برای برخی مسئولان بیسواد تبدیل به یک انگاره قطعی شده.
احمد ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۸
این شاید آخرین حماقت ترکیه باشد وارد خواهد شد آنهم با پشتگرمی غرب و آمریکا ،اما نابودی خود را تسریع خواهد داد
در جواب خیر الله ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۵
فشار عجیبی تحمل می‌کنی ،اما لازم بود جواب بدهم به سوالات ،پایگاه روسیه در سوریه قبل از جنگ تکفیری‌ها مورد حمایت ترکیه در سوریه بوده است و اصولاً سوریه جز بلوک شرق به حساب میآید و ملزم به کمک سوریه است ،دولت لیبی قذافی بزرگترین حامی روس‌ها در آفریقا بودند و تمام تسلیحات لیبی روسی است ( بعد از شکست مصر از اسراییل و امضا پیمان کمپ دیوید و کمک تسلیحاتی و همکاری آمریکا عملا مصر از بلوک شرق خارج و بلوک غرب وارد شد ) ،و موشکهای اسکاد لیبی و افسران آنها در ابتدای جنگ موشکی دفاع مقدس در ایران مستقر آموزش و شلیک بر عهده داشتند ،با قبرس و یونان هم به خاطر مذهب ارتدوکس و حفظ نفوذ و منافع خود در لیبی سوریه و مدیترانه همکاری میکند ،اما در خصوص انتقال pkk آنها متحد آمریکا هستند نه روسیه که آنها را منتقل کند و pkk از طریق مرزهای خود ترکیه وارد ارمنستان شدن نه سوریه !!!!! ( بعلت هم مرز بودن ترکیه و ارمنستان و کوتاهترین راه ورود به ارمنستان چه بسا خواسته ارتش ترکیه و بهانه کمک به آذربایجان باشد برای شرکت در جنگ و سرکوب آنها ) ادعایی که فقط سایتهای پانترک جیره خوار باکو و آنکارا منتشر کردن حتی ادعا کردن از ایران هم وارد شدند !!!آن های موتور هم نیروهای باکو زدند و توجیه آن توسط سفیر باکو در روسیه باعث خشم روس‌ها شد ،که باکو ناچار شدند فرمانده آذری که دستور آتش داده را برکنار و تحقیق صورت گیرد ،روسها را از همکاری با pkk .pyd متهم میکنید که خود ترکیه حال و گذشته دارد از تروریست‌های ترک چچنی تاتار ازبکاویغور مهاجر آسیای مرکزی حمایت میکند برای تجزیه سوریه و داعش در عراق ( جوک و طنز تلخ تاریخ ) آن ادعا تروریست‌های ترکمن سوری را خبرگذاری های غربی و عربی ابتدا دادند و باعث هشدار و نگرانی روسیه و ایران و....شد ،شما ادعای ارضی ترکیه را حق خود و مقابل به مثل روس‌ها میدانید ،؟!!!!!!!!!!!بزرگترین دشمن اسلام همین جهالت و کج اندیشی و بدفهمی دین و خلیفه بازی است نه دشمن خارجی آن( از تفکرات صلاح الدین ایوبی عبرت بگیرید ) ،امروز روسیه ،فردا هم غرب و اسراییل پس فردا هم ایران را متهم به تفرقه در اسلام میکنید ،اسلامی که ترکها با شمشیر و کشتار و کشورگشایی برپا کند آخرش میشود بنی امیه و واقعه صحرای کربلا نشانه‌ای آن را امروز با پوست و گوشت خود حس میکنید ، جنگ سعودی در یمن ،یا جنگ نیابتی و مستقیم ترکیه در سوریه و..... استغفار کنید از این افکار مسموم خود ولاغیر آینده ای بهتر از خوارج نیست برایتان
ناشناس ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۵
آنقدری که دپارتمان مربوط به ترکیه در دیپلماسی ایرانی فعالیه ، بقیه عملا کار خاصی نمی کنند ... بله زمانی که اروپا قلب دنیا بود ، ترکیه هم برای ایران اهمیت ویژه ای داشت به عنوان پل ارتباطی اما الان که مرکز ثقل کرۀ زمین در اقیانوس آرام جایی بین چین و آمریکا است ، وقتش شده که ما هم آن نگاه سنتی را کنار بگذاریم و بیشتر به جنوب و شرق توجهمان را جلب کنیم . خلیج فارس و توسعه ی سریع جنوب آن ، دریای عمان ، اقیاینوس هند ، جایگاه هند و آنطرف تر چین در مناسبات بین المللی ، مکران و کانال شمال جنوب ایران به سمت آسیای میانه ، غول خفته ی پاکستان و ... احتمالا این مورد بر می گردد به توزیع ناموزون تخصص ها و تحقیقات و محققان در حوزۀ سیاست خارجیمان که باعث شده به برخی نقاط وزن بیش از حد داده شود و از نقاطی بعضا مهمتر غفلت صورت پذیرید . آنقدری که ما از پهپاد ترکیه در این سایت شنیدیم از پاکستان که به مرحلۀ ساخت جنگنده های عملیاتی رسیده ، نشنیده ایم ... یا آنقدر که از موضع ترکیه در دریای سیاه می شنویم در مورد انواع نگاه های سیاسیون ایالات متحده در مورد ایران و تاثیر آن بر تحریمها و ... نمی شنویم . انتظار می رود سایت وزین دیپلماسی ایرانی به تمام مسایل مرتبط با ایران در منطقه و جهان به طور متناسب بپردازد . وزن عربستان ، عراق ، امارات و پاکستان برای ایران بیشتر از همسایۀ شمال غربی است . البته امیدوارم پانترکها ناراحت نشوند ... آنها می توانند ترکیه را ابرقدرت دنیا بدانند و در کامنتهایشان چنان از ترکیه یل بی همآورد می سازند که خود ساکنین ترکیه هم با خواندن آن کامنتها تعجب کنند و به ترکیه ای که نمی شناسند آفرین بفرستند .
هشترودی ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۶
جناب خیرالله امثال شماها که سنگ اردوغان و ترکیه رو به سینه میزنید مصداق بارز وطن فروش و خائن هستید ترکیه الان با تمام توان در جهت ضربه زدن به منافع ایران فعالیت میکنه و متاسفانه تحریم ها هم قدرت عکس العمل رو از ایران گرفته وگرنه اردوغان صد سال دیگه هم جرات نمیکرد با شعر خوانی ش برای ایران خط و نشان بکشه امروز یک واقعیت وجود داره روسیه دشمن مانیست و ترکیه با ما دشمنی میکنه من امثال شماهارو خوب میشناسم چون بین شماها زندگی میکنم ولی مطمئن باشید اگر قرار بر تجزیه کشوری باشد اون ترکیه خواهد بود نه ایران و آرزوهای کثیف تون به گور خواهید برد
کوروش ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۹
ترکها با این روند صادرات تروریست محکوم به نابودی هستند.
امیردر جواب به مهدوی ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۳
واقعیت اینه که ارمنستان دروازه ورود به بازار اوراسیا است که مرز مشترک با ایران دارد ،اگر حماقت شما باعث از دست دادن آن نشود
محمد ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۳:۲۸
من دیگه کاملا مطمئن شدم مزدوران دستگاه اطلاعاتی رژیم ترکیه در سایت های ما هم نظر میزارن وگرنه این همه عکس و فیلم و اعتراف از حضور تروریست های وابسته به ترکیه ساکن سوریه دیگه هیچ جای تردیدی در حضور تروریستی در جنگ قرباغ وجود نداره.
مسعود ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۶:۵۶
سلاح های پیچده و مدرن!؟ بله. ولی روی تبلیغات و ظواهر حرف نزنیم. اکثر تجهیزات مورد نظر خریداری میشوند. مثل موتور پهباد بایراکتار از روتاکس سیستم ناوبری از کانادا. تانک آلتای ساخت هیوندای هست که بهای هر تانک 14 میلیون دلار که مطمئنا از k2 کره ساخت هیوندای با قیمت 7.5 میلیون دلار ضعیفتره ولی بعلت تکنولوژی عاریه ای حدودا دوبرابره. همینطور بالگردشون که طراحی و اجرا آگوستا هست و ناو جنگی که باز هم موتورها ایالیایی و سیستم های اصلی دیگش هم از کشورهای ناتو هست. ترکیه 500 میلیارد دلار بدهی خارجی داره دستش زیر تیغ امریکاس مجبوره اجرا کنه وگرنه با تحریم جدیتر روبرو میشه و وضعش از این هم بدتر میشه.
تورانی ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۶
از سوزش تان که قره باغ آزاد شد و مانند نبرد اول قره باغ خراب کاری نتوانستید بکنید فقط لقلقه دهانتان این شده که آذربایجان با تروریستها قره باغ را آزاد کرد!!! الان نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ است و ادعای شمارا تایید نکرده و بالفرض که آذربایجان با تروریستها قره باغ را آزاد کرده خب که چه؟ این طور یا آن طور آزاد کرد.
صابر ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۵
الحمدو لله رب العالمین کشور دوست وبرادر ترکیه در مسیر ارایه سیاست مستقل از غرب وشرق ومبتنی بر منافع ملی ومنطقه ای با واقع بینی است وآنانان که نوستالژی وابستگی به غرب ویا شرق را در ذهن خود دارند بهتر است بیدار شوند که دنیا دیگر عوض شده است.
مهدوی تحلیلگر سیاسی درجواب امیر ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۰
شما برو به نقشه نگاه کن ببین از کجای ارمنستان میتونیم به اوراسیا راه پیدا کنیم بعد بی احترامی کن.
علی ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۳
پانپارس های عزیز که ما رو به تجزیه طلبی و خاین به وطن خطاب می کنید کارنامه ۱۰۰ ساله خود راببینید که زبان و فرهنگ و اقتصاد ما را نابود کردید بچه های ما الان دور از خانه در جنوب و تهران کارگری می کنند بچه های شما شدند سفیر و مدیر و کارخونه دار . شما جای ما بودید تجزیه طلب بودید چون در اقلیت هستید ایران مال ماست خیالتون راحت دنبال تجزیه نیستیم. عدالت در توزیع ثروت و قدرت خواسته ماست در زیر سایه پرچم عزیز ایران که هزاران سال پدران ما خون دل خوردند و عرق ریختند در حفظ وجب به وجب خاکش .
ابراهیم قدیمی ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۱:۱۴
پرزیدنت اردوغان مطمئنا منتخب مردم ترکیه وشخصیتی شایسته احترام همه جانبه است۔ولی نگاه ایشان را بیشتر به مسائل خارجی کمداخلات نه چندان ضروری معطوف کرده اند واز مسائل داخلی ترکیه جدا بنظر میرسد۔ ترکیه ای پیشرفته ،از نظر فرهنگ علمی و اسلامی وبین المللی و اقتصادی شکوفا جهت رفاه مردم خوب ترک وهمراهی وهمکاری با کشورهای اسلامی با بینشی جدید و نه عثمانی گونه مورد نیاز است۔دیگران را به خود واگذار کنید۔