معاون سازمان انرژی اتمی ایران: مقام معظم رهبری بزرگترین حامی صنعت هسته‌ای است

۱۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۷:۲۲ کد : ۲۰۰۰۵۲۳ سرخط اخبار

معاون سازمان انرژی اتمی و رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای ایران روز سه‌شنبه در دیدار جمعی از مسئولان دفاتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در استان تهران که از فعالیت‌های جاری پردیس شهید شهریاری(تهران) و زیرساخت‌های پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای بازدید کردند، گفت: مقام معظم رهبری، همواره بزرگترین حامی صنعت هسته‌ای بودند و هستند و لازم است در مسیر معرفی کاربردها و تاثیرات گسترده فناوری‌ها و فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای در زندگی عموم مردم گام برداریم.

به گزارش ایسنا، جواد کریمی ثابت معاون سازمان انرژی اتمی در این نشست ضمن ارایه توضیحاتی درخصوص تاریخچه و سابقه فناوری هسته‌ای در ایران و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و کاربردهای مختلف آن در پزشکی، کشاورزی، صنعت، حمل‌ونقل، تولید برق و ... بیان داشت: برنامه هسته ای ایران از سال 1335 با آغاز ساخت مرکز اتمی دانشگاه تهران شروع شده و در سال 1338 با راه‌اندازی این مرکز، سال 1340 با احداث راکتور تحقیقاتی تهران و سال 1346 با بحرانی شدن و افتتاح این راکتور 5 مگاواتی ادامه یافت.
وی افزود: برنامه بلندپروازانه هسته‌ای ایران در سال 1353 با تصویب قانون انرژی اتمی و شکل‌گیری سازمان انرژی اتمی ایران، آغاز و تولید 23 هزار مگاوات برق طی 20 سال با حمایت سه قطب بزرگ هسته‌ای دنیا آلمان، فرانسه و آمریکا هدف‌گذاری شد و همه فعالیت‌ها به جز غنی‌سازی در آن پیش‌بینی شده بود که به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 و خروج شرکت‌های خارجی از ایران و سختی‌ها و محدودیت های ناشی از جنگ تحمیلی در دهه 60 دچار رکود شد.
کریمی ثابت با اشاره به از سرگیری مجدد فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دهه 70 با رویکرد کاملا درونی و بومی تصریح کرد: سرعت روند کار در اواخر دهه 70 افزایش یافت و دهه 80 به اوج خود رسید و دستاوردهای مهمی در حوزه‌های غنی‌سازی، تولید سوخت و... حاصل شد و این در شرایطی محقق شد که تمام دنیا در مقابل ایران ایستاد و نه تنها هیچگونه حمایتی صورت نگرفت بلکه با تشدید تحریم‌ها فشار بیشتری از بیرون وارد شد.
وی صنعت هسته‌ای ایران را جزء گسترده‌ترین صنایع در دنیا عنوان کرد و ادامه داد: برخی کشورها در حوزه سوخت ورود نکرده‌اند و برخی وارد حوزه گداخت نشده‌اند در حالی که برنامه هسته‌ای ایران که حاصل زحمات و توان متخصصان داخلی بوده، طیف وسیعی از فعالیت‌های این حوزه را دربرمی‌گیرد و بدون وابستگی به سایر کشورها به حرکت خود ادامه می‌دهد و دستاوردهای ارزشمندی به دست آورده است.
کریمی ثابت ضمن تاکید بر نقش پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای به عنوان یکی از ارکان اصلی سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه توسعه پژوهش و فناوری اظهار کرد: زمان آن رسیده است که اصطلاح «فناوری هسته‌ای» جایگزین «انرژی هسته‌ای» کنیم زیرا انرژی مربوط به رویکرد نخستین فناوری است و دستاوردهای عظیمی در کنار آن وجود دارد که انرژی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور مثال امروزه در دنیا بحث بر سر مزیت‌های انرژی خورشیدی است در حالی که اگر مساله تولید برق را با توجه به مسایل زیست محیطی مورد بررسی قرار دهیم، هزینه تولید برق از انرژی هسته‌ای توان رقابت با برق حاصل از سایر منابع از جمله منابع تجدیدپذیر را دارد.

وی با نگاهی به کاربردهای غیرانرژی حوزه هسته ای و عدم وجود جایگزین برای آنها تصریح کرد: تولید پیشران‌های هسته‌ای برای تامین سوخت موردنیاز حمل و نقل دریایی دنیا که سهم 85 درصدی را در این حوزه به خود اختصاص داده است، تجهیز راکتور برای تولید رادیوداروهای درمانی و تشخیصی و ... تنها در گرو توسعه فناوری‌های هسته‌ای امکان‌پذیر است و جایگزین دیگری به جز انرژی هسته‌ای برای این فعالیت‌های وجود ندارد.
رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای همچنین بار اصلی برنامه هسته‌ای ایران را بر دوش مقام معظم رهبری دانست و گفت: ایشان همواره حامی این برنامه بوده و هستند و لازم است ما هم بخشی از این بار را بر دوش بگذاریم و در مسیر معرفی کاربردها و تاثیرات گسترده فناوری‌ها و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در زندگی عموم مردم گام برداریم. در این راستا مجموعه‌ای که شما عزیزان در آن فعالیت می کنید نقش کلیدی در آگاهی دادن و پذیرش جامعه نسبت به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برعهده دارد و با توجه به سوالات زیاد موجود در جامعه درخصوص این حوزه و عدم ارایه پاسخ‌های فنی مناسب به آنها، باید فناوری هسته‌ای را به خوبی تبیین کنیم و ضرورت به‌کارگیری آن در تولید برق، امنیت غذایی، تولید و نگهداری خوراک دام، تولید گیاهان مقاوم به شوری، باد و ...، محیط‌زیست، تولید واکسن، افزایش زمان نگهداری محصولات کشاورزی، شناسایی کرونا و ... را برای مردم به ویژه نسل جوان توضیح دهیم و دفاتر نمایندگی نهاد رهبری می‌تواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد زیرا توان انتقال نگاه‌ها و دغدغه های مقام معظم رهبری به نسل جوان و دغدغه‌ها این نسل را به ایشان دارد. از این رو درخواست ما این است که توجه ویژه‌ای به موضوع فناوری‌های هسته‌ای مبذول داشته و بستر مناسبی برای نقش آفرینی ما در جهت معرفی این حوزه و شنیدن دغدغه‌ها و سؤالات موجود در این زمینه در دانشگاه‌ها فراهم آورید تا مطالبه را از بدنه جوان جامعه تقویت کنیم و این نسل را با ضرورت و اهمیت و نقش فناوری هسته‌ای در زندگی و آینده او آشنا سازیم.
کریمی ثابت در پایان درخصوص تفاوت های فناوری هسته ای ایران با کشورهای منطقه نیز گفت: کشورهایی مانند عربستان و امارات که به تازگی وارد عرصه فناوری هسته‌ای شده‌اند مجبورند از چرخه سوخت صرفه‌نظر کنند تا بتوانند از فناوری هسته‌ای مانند نیروگاه بهره‌مند شوند در حالی که ما کل چرخه سوخت را در اختیار داریم و تمام مراحل از اکتشاف معدن تا مصرف سوخت و پسماند را مدیریت می‌کنیم و بنابراین بدون نیاز و وابستگی به قدرت‌های هسته‌ای می‌توانیم این فناوری را تولید کنیم و مورد استفاده قرار دهیم.
انتهای پیام


نظر شما :