با بیان اظهارات ضد و نقیض از سوی کاخ سفید

برجام به پایان خود نزدیک می شود؟

۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۹۹۵۷۱ پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
پرستو بهرامی راد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم را بعد از خروج دونالد ترامپ از برجام و عمل نکردن اروپا به تعهدات برجامی خود، شروع کرده است و سخنان مکرون و رویکرد دولت بایدن از این خبر می دهد که آنها به خوبی می دانند باید با ایران وارد توافق شوند؛ با این حال سعی دارند با جنگ لفظی موارد دیگری را روی میز مذاکره با ایران قرار دهند.
برجام به پایان خود نزدیک می شود؟

نویسنده: پرستو بهرامی راد، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: احیای قرارداد برجام وارد یک پیچیدگی جدیدی شده است. از ۲۰ ژانویه که جو بایدن وارد کاخ سفید شد، حرف و حدیثها پیرامون برجام بسیار ضد و نقیض است. با اینکه جو بایدن در کارزارهای انتخاباتی خود بارها از بازگشت به برجام سخن گفته بود، اما امروز شاهدیم که علاوه بر اینکه بازگشت به برجام از فرامین اولیه بایدن نیست بلکه از واشنگتن پالسهای جدیدی در خصوص شرایط جدید در مورد برجام فرستاده میشود. در واقع به نظر میرسد جنگ لفظی برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران بر سر میز مذاکره در دولت بایدن شکل گرفته است.

در این بین نیز به گزارش رویترز، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته است که مذاکرات درباره توافق هستهای ایران باید خیلی سختگیرانه باشد و کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی هم در این مذاکرات مشارکت داشته باشند.

ایران غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم را بعد از خروج دونالد ترامپ از برجام و عمل نکردن اروپا به تعهدات برجامی خود، شروع کرده است و سخنان مکرون و رویکرد دولت بایدن از این خبر می دهد که آنها به خوبی می دانند باید با ایران وارد توافق شوند؛ با این حال سعی دارند با جنگ لفظی موارد دیگری را روی میز مذاکره با ایران قرار دهند.

اول تهران یا واشنگتن؛ مسئله این است؟

آنتونی بلینکن در اولین روز کارش به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود گفته است: «ایالات متحده میخواهد به توافق اتمی با جمهوری اسلامی بازگردد، اما ایران باید قدم اول را بردارد.» در واقع با اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا از برجام خارج شده است، به نظر میرسد ایالات متحده تأکید دارد که نخست ایران باید به تعهدات برجامی خود عمل کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و تیم او خواسته وزیر امور خارجه جدید آمریکا درباره لزوم بازگشت کامل ایران به تعهداتش در برجام، قبل از بازگشت آمریکا به این توافق را رد کرده‌اند و گفتهاند که ابتدا ایالات متحده که از برجام خارج شده است باید به برجام بازگردد و تحریمهای ایران را به طور کامل لغو کند.

در واقع دو کشور به مرحله «اول تو» رسیده‌اند و سعی دارند طرف مقابل را متقاعد کنند که اول او وارد روند احیای برجام شود. با این حال طبق گفته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا احیای توافق هستهای با ایران "اولویت فوری" دارد. او گفت، آمریکا مصمم است از بزرگترین بحران هستهای جلوگیری کند، زیرا ایران به ساخت سلاح اتمی بسیار نزدیک شده، به خوبی مشخص است که آمریکا میداند اول آنها باید روند احیای برجام را کلید بزنند.

مرگ یا احیای برجام؟

با این شرایط برخی میگویند که شاید برجام به پایان کار خود رسیده است. در واقع انتظار میرفت با پیروزی و ورود بایدن به کاخ سفید تغییر اساسی در استراتژی آمریکا در قبال ایران ایجاد شود. اما حال شاهد رفتارهای ضد و نقیض از تیم سیاست خارجی بایدن در خصوص ایران هستیم.

چند موضوع در احیای برجام وجود دارد که کار را سخت تر میکند. ایران طبق تصویب مجلس شورای اسلامی، ماه فوریه میلادی از پروتکل الحاقی خارج میشود و شکی نیست اگر بایدن تا آن زمان کاری برای احیای برجام انجام ندهد، شرایط سخت خواهد شد و برجام به پایان خود نزدیک میشود. از طرف دیگر ایران میخواهد آمریکا تحریمهای ایران را لغو کند که البته این اتفاق به راحتی انجام نمی شود؛ زیرا بسیاری از تحریمهای دوران دونالد ترامپ روندی چند ماهه و یا چند ساله نیاز دارد تا کامل لغو شوند. در واقع بازگشت به وضعیت پیش از دوره ترامپ دشوار و پیچیده خواهد بود. از سوی دیگر دولت حسن روحانی نیز زمان کمی بر سر کار است و جو بایدن باید منتظر دولت جدید در ایران باشد تا مشخص شود چگونه میتواند بازگشت به برجام را رقم بزند.

همه این مسائل نشان میدهد که برجام که این روزها در کما است، روی تیغه مرگ و احیا حرکت میکند. در واقع با روند پیش رو، سخت میتوان پیش بینی کرد که برجام به کدام سمت حرکت میکند. با این حال احتمال اینکه دولت بایدن برای مهار هستهای ایران دست به لغو چند تحریم علیه ایران بزند تا ایران متقاعد به شروع مذاکرات و بازگشت به تعهدات برجامی شود، بسیار زیاد خواهد بود. در واقع آمریکا دو مشکل بزرگ کرونا و چین را پیش روی خود دارد و قطعاً مایل به مشکلی از سمت خاورمیانه نخواهد بود.

پرونده موشکی بر روی میز برجام

در رجزخوانی این روزهای تیم بایدن به نظر میرسد رد پای پرونده موشکی و حضور منطقهای ایران وجود دارد. جو بایدن در برنامه خود که در خصوص روابط با ایران در زمان انتخابات به سی.ان.ان ارائه داده بود مواردی از جمله حضور منطقهای ایران، مسائل حقوق بشری و موشکی را قید کرده بود. با اینکه ایران بارها اعلام کرده است که در موضوع موشکی با آمریکا مذاکره نخواهد کرد، اما به نظر میآید بایدن سعی دارد با جنگ لفظی ایران را متقاعد به وجود پروندههای جدید بر روی میز مذاکره ۵+۱ با ایران بکند. 

کلید واژه ها: ایران و امریکا برجام ایران و فرانسه بازگشت امریکا به برجام جو بایدن آنتونی بلنکین جیک سالیوان


( ۳۷ )

نظر شما :

خسرو ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۷
غربیها نیازی به برجام ندارند بنابر این میخواهند امتیازات جدید موشکی و منطقه ای و ...از ایران بگیرند و ایران حاضر به امتیاز دادن نخواهد شد بنابراین شاهد مرگ برجام خواهیم بود
جلال ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۳
مسیولین ایران باید محکم باشند این تیم آمریکایی لاتین تندی وارد میدان شده باعنایت خداوند انشالله با این شتاب کله معلق می شوند
امیر ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۲:۴۶
همیشه در تحلیل های داخلی با این استدلال (به نظر من اشتباه) روبرو میشویم که آمریکا مسایل دیگری دارد و نمیخواهد بیش از این درگیر با ایران بشود. اما بنظر من اینگونه استدلال ها بخاطر نگاه و درک اشتباه از توانایی های آمریکا و همچنین مقایسه آن با جهان بینی و همچنین توانایی های داخلی خودمان میباشد. واقعیت ابنست که پس از انقلاب آمریکا با مسایل بسیاری در دنیا درگیر بوده اما همیشه یک نیم نگاهی هم به ایران داشته. آنچه اوضاع امروز را برای ما سخت تر میکند اتفاقا برعکس این استدلال میباشد. به این شکل حتی میتوان ادعا کرد بر خلاف سه دهه ابتدای انقلاب، بسیاری از مسایل آمریکا در خاورمیانه حل شده و ایران در مرکز توجه قرار گرفته. القاعده داعش صدام قذافی و بسیاری از نیروهای ضد آمریکایی در خاورمیانه یا کاملا نابود شده اند یا دارند نفس های آخر خود را میزنند و تنها نیروی ضد آمریکایی باقی مانده در منطقه ایران و وابستگان به ایران میباشند. بنابراین تمرگز روی ایران و همچنین این تفکر که با رسیدگی به مشکلی به نام ایران نه تنها این موضوع بلکه مسایل زیاد دیگری هم خود به خود حل خواهند شد فوت گرفته است. مثلا با حل شدن مسئله ایران مسایل در لبنان و عراق و یمن هم به نفع آمریکا تغییر خواهد کرد. نکته دیگر اینکه امروز یک اتحاد استثنایی میان اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه از جمله عربستان و امارات بوجود آمده به شکلی که آمریکا نمیخواهد و نمی تواند بخاطر دلخوشی ایران این موقعیت برتر را از دست بدهد! نکته آخر اینکه از اروپا گرفته تا چین بقیه کشورهای جهان از آمدن جو بایدن و دولت جدید در آمریکا بسیار خوشحال هستند و این خوشحالی را هم پنهان نمیکنند و حتی برای ایجاد رابطه قوی تر و ترمیم مسایل گذشته با آمریکا با هم رقابت میکنند. کشورهای دیگر میخواهند این موضوع را جا بیاندازند که رابطه بد گذشته با آمریکا نه بخاطر ادعاهای ترامپ مبنی بر سودجویی این کشورها از آمریکا و بی توجهی به منافع مردم آمریکا بلکه بخاطر شخصیت خاص ترامپ بوده بنابراین حداقل در چهار سال اول بایدن کمال همکاری را با آمریکا خواهند کرد. با توجه به تحریم های سخت و صفت و نبود روابط اقتصادی قوی با ایران، کوتاه آمدن در مقابل خواست های آمریکا و قربانی کردن ایران راحترین و کم هزینه ترین راه برای دراز کردن دست دوستی به سمت آمریکا میباشد. همه اینها نشان میدهد که وضعیت ایران در این برهه بسیار پیچیده میباشد و سیاست این ستون به آن ستون و منتظر ماندن جواب نخواهد داد و ایران نباید منغعلانه عمل کند ضمن اینکه به نظر من ما داریم با اشتباه مسایل را پیچیده میکنیم و باید زودتر به مسیر برجام برگردیم.
بالنده ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۶
آبی از برجام چه با آمریکا و چه بدون امریکا برای ایران گرم نمی شود . راهی جزء قوی شدن ایران نیست . زمانی آمریکا دست از تحریم بر می دارد که قدرت نظامی و منطقه ای ما زیاد شود