نگاهی به سالی که گذشت و سالی که پیش روست

رویدادهایی که سنگ بنای وقایع سال ۲۰۲۱ هستند

۱۵ دی ۱۳۹۹ | ۰۷:۰۰ کد : ۱۹۹۸۶۹۰ اخبار اصلی اروپا آمریکا
امسال در جهان با اجرای برگزیت و مراسم تحلیف جو بایدن در واشنگتن آغاز می شود و این امیدواری وجود دارد که با پیشرفت مبارزه جهانی با تغییرات آب و هوا به پایان برسد.
رویدادهایی که سنگ بنای وقایع سال ۲۰۲۱ هستند

نویسنده: توماس گیشار

دیپلماسی ایرانی: امسال در جهان با اجرای برگزیت و مراسم تحلیف جو بایدن در واشنگتن آغاز می شود و این امیدواری وجود دارد که با پیشرفت مبارزه جهانی با تغییرات آب و هوا به پایان برسد.

چهار سال و نیم پس از همه پرسی ژوئن 2016 انگلیس رسما اتحادیه اروپا را ترک می کند. این پایان نقشه راه طولانی است که جامعه و طبقه سیاسی انگلیس را از هم جدا کرده است اما پایان مذاکرات نیست.

دوره دونالد ترامپ به پایان می رسد. قرار است جو بایدن در یک مراسم مجازی در واشنگتن چهل وچهارمین رئیس جمهوری امریکا شود. رئیس جمهوری کنونی هنوز نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر را قبول نمی کند و در مورد حضور وی در روز انتقال قدرت و در مورد طغیان های احتمالی او تا زمان تحلیف تردید وجود دارد.

در سوریه امید به انتقال دموکراتیک که بهار عربی جرقه زده بود به سرعت از بین رفت. از یک سو گروه های اصلی شورشی در اطراف ارتش آزاد سوریه  جمع شدند و از سوی دیگر حکومت بعثی بشار اسد که کشور را با مشت آهنین نگه می دارد و توانسته است با همه اتهاماتی که به آن وارد شده، قدرت و کشور را در دستان خود حفظ کند. در ده سال جنگ این کشور حداقل نیم میلیون نفر کشته ومیلیون ها نفر دیگر پناهنده شده اند و داعش در بخش شرقی این کشور پیشروی داشته است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان برای ترغیب گفت وگوی بین ادیان با نمایندگان اسلام به ویژه تشیع به عراق سفر خواهد کرد. قرار است وی در قره قوش بازگشت مسیحیان شرق را که در سال 2014 از آزار و شکنجه داعش فرار کردند آرام کند و برای آرامش آنها سخنرانی کند.

در شش ماه  باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، محافظه کاران محبوب ترین گزینه ها هستند. بعضی ها بر این باورند که سخت گیری امریکایی ها در برابر ایران در زمان راست جمهوری دونالد ترامپ در نتیجه آرا تأثیر خواهد داشت. تحریم های شدید دولت ترامپ، سیاست «میانه رو» حسن روحانی، رئیس جمهوری کنونی ایران را بی اعتبار کرده و وعده های اصلاحاتی که او داده بود را تضعیف کرده است. جناح اصلاح طلبان هنوز امیدوارند با روی کار آمدن جو بایدن توافق هسته ای از سر گرفته شود. ایرانی ها سال 2019 به خاطر گرانی هزینه هایشان واکنش های خشونت آمیزی داشتند اما مهار شد.

جنگ با تروریسم از واشنگتن تا پاریس به یک اولویت تبدیل شده است، تا آنجا که برخی رژیم ها از آن به عنوان ابزاری برای سرکوب داخلی استفاده می کنند. سربازان امریکایی پس از یکی از طولانی ترین جنگ های تاریخ امریکا در حال جابه جایی هستند و بار دیگر جای خود را به طالبان می دهند. این مساله به آشتی بی سابقه واشنگتن با طالبان به عنوان یک گروه تندرو و بنیادگرا تعبیر شده است.

به قدرت رسیدن جو بایدن و تعهدات چین برای دستیابی به خنثی شدن کربن تا سال 2060 می تواند به عنوان یک شوک الکتریکی برای احیای مذاکرات آب و هوایی عمل کند. این مساله می تواند امریکا را دوباره به معاهده آب و هوای پاریس بازگرداند و تلاش ها در این زمینه را جان تازه ای ببخشد.

منبع: لاکروا / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جهان جهان در سال 2020 جهان در سال 2021 ایران و امریکا بازگشت امریکا به برجام دونالد ترامپ جو بایدن توافقنامه آب و هوایی پاریس


( ۳ )

نظر شما :