«فواد حسین»: ایران گفت حملات اخیر به هیات‌های دیپلماتیک ارتباطی به ما ندارد/امیدواریم امریکا از بستن سفارت خود منصرف شود

۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۶ کد : ۱۹۹۵۹۱۵ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق اظهار داشت که مسئولان ایرانی تاکید کردند که هیچ ارتباطی با حملات به سفارتخانه‌ها و هیات‌های دیپلماتیک در عراق ندارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق در کنفرانسی مطبوعاتی تصریح کرد: بستن سفارت امریکا تصمیمی نادرست و در زمانی اشتباه است و امیدواریم که واشنگتن از این تصمیم خود منصرف شود.

وی با بیان اینکه خروج امریکا به خروج دیگر کشورها منجر خواهد شد، عنوان کرد: کار گذاشتن بمب‌های کنار جاده‌ای و حملات راکتی منجر به خروج دیگر کشورها از بغداد خواهد شد و ما در بغداد با وضعیت مخاطره‌آمیزی رو به رو خواهیم شد.

فواد حسین ادامه داد: همزمان با وضعیت امنیتی و اقتصادی دشوار عراق، اقدامات مذکور، وضعیت سیاسی کشور را تحت الشعاع قرار خواهد داد و این وظیقه دولت است که از هیات‌های دیپلماتیک حفاظت کند.

وی گفت: امیدواریم که دولت امریکا از تصمیم خود در بستن سفارتخانه این کشور در بغداد منصرف شود زیرا این تصمیم در زمان و مکان نامناسبی اتخاذ شده است، ما شرایط انتخاباتی امریکا را درک می کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق افزود: وضعیت عراق متفاوت است، دولت این کشور، دولتی نوپاست و تصمیمات جدی برای ایجاد فرصت‌های مناسب اتخاذ شده است.

وی تصریح کرد: حمله به هیات‌های دیپلماتیک در چارچوب مقاومت نیست بلکه حمله به حاکمیت عراق و دولت این کشور است.

فواد حسین ادامه داد: در نشست سفرای اتحادیه اروپا در عراق با الکاظمی درباره تصمیم امریکا در بستن سفارت خود در بغداد و خروج از عراق گفت‌وگو شد و اینکه این اقدام سیگنال‌های اشتباهی به داعش یا تندروهایی می دهد که به هیات‌های دیپلماتیک حمله می‌کنند، همچنین الکاظمی در این دیدار تاکید کرد که مسئولیت دولت پایبندی به قوانین و حفاظت از هیات‌های دیپلماتیک است.

وی اضافه کرد: برخی گمان می‌کنند که پس از تصمیم دولت امریکا در ترک عراق و بستن سفارتخانه، پیروزی خیالی به دست آمده است اما این اقدام منجر به انزوای عراق از جهان می‌شود و کشور را از کمک‌ها برای مقابله با چالش‌های کنونی محروم می‌کند.

فواد حسین اظهار داشت: تداوم انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای علیه ائتلاف بین‌المللی ضدداعش و حمله راکتی به هیات‌های دیپلماتیک به خروج برخی کشورها از عراق منجر خواهد شد و این امر وضعیت امنیتی، اقتصادی و سیاسی عراق را پیچیده‌تر خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق تصریح کرد: دولت کانال‌های گفت‌وگویی با گروه‌های مقاومت درخصوص حملات به هیات‌های دیپلماتیک و توقف این حملات به بهانه مقاومت باز کرده است و ما از احزاب، گروه‌ها و الحشد الشعبی پس از محکوم کردن این حملات تشکر می کنیم.

وی با بیان اینکه الکاظمی اقدامات امنیتی عدیده‌ای را درخصوص حمایت از امنیت منطقه الخضرا و فرودگاه بین‌المللی بغداد اتخاذ کرده است، خاطرنشان کرد: عراق آرزو می کند که مشکلات موجود میان امریکا و ایران با گفت‌وگو حل و فصل شود چرا که تنش میان این دو کشور تبدیل به بخشی از واقعیت عراق شده است.

فواد حسین عنوان کرد: سفر من به ایران در راستای توضیح تصمیم عراق بوده است، ما به صراحت اعلام کردیم که این عملیات منجر به ایجاد وضعیت آشوب تسلیحاتی نه فقط در عراق بلکه در تمام منطقه می‌شود و تهران هم وعده داد که تمام تلاش خود را برای ثبات عراق بکار بندد.


( ۱ )

نظر شما :

دریا ۰۹ مهر ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۷
به نظر من کار ایران بوده اما طرف ایرانی هم اومده بع ایران هشدار بدهد و بگوید دیگه از این کارها نکنید