«رویترز» مدعی شد: پیش از انفجار بیروت به «عون» و «دیاب» هشدار داده بودند

۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۶ کد : ۱۹۹۴۲۸۰ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: اسناد محرمانه ای نشان می دهد «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان و «حسان دیاب»، نخست وزیری این کشور دو هفته قبل از وقوع حادثه انفجار در بندر بیروت هشداری نسبت به این فاجعه دریافت کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسئول امنیتی که نخواست نامش فاش شود، رئیس جمهوری و نخست وزیری لبنان هشداری دریافت کرده بودند مبنی بر اینکه 2750 تن ماده نیترات آمونیومی که در بندر بیروت انبار شده از لحاظ امنیتی خطرناک است و در صورت انفجار پایتخت را ویران می کند.

گزارش اداره کل امنیت لبنان درباره حادثه انفجار بیروت نشان می دهد عون و دیاب در تاریخ 20 ژوئیه نامه ویژه ای درباره خطرات این ماده در بندر بیروت دریافت کرده بودند.

یک مسئول امنیتی بلند پایه گفت: «این نامه خلاصه ای از نتایج تحقیقات قضایی در ژانویه بود و بر لزوم تامین امنیت فوری مواد شیمیایی تاکید کرده بود.»

این مسئول افزود این مواد خطر دیگری نیز داشت و آن احتمال سرقتش بود که امکان داشت پس از سرقت در حملات تروریستی استفاده شود.

وی بیان کرد در پایان تحقیقات قضایی، قاضی دیوان تمییز گزارشی نهایی به مقامات لبنان ارسال کرد.

مسئول بلندپایه امنیتی اشاره کرد در آن گزارش هشدار داده شده بود که اگر این مواد منفجر شود ممکن است بیروت را ویران کند.

روز سه شنبه هفته گذشته آتش گرفتن انبار حاوی 2750 تن نیترات آمونیوم، انفجارهای شدیدی را در پی داشت که منجر به خسارت های جانی و مادی بسیاری شد.


( ۵ )

نظر شما :