دولت «حسان دیاب» بر دوراهی ماندن یا استعفا

۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۹۴۲۶۱ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: در حالی که مجلس لبنان دولت این کشور را برای توضیح درباره حادثه انفجار بندر بیروت فراخوانده و قرار است این جلسه روز پنجشنبه آینده برگزار شود، بحران سیاسی در لبنان باعث استعفای دو وزیر تا اینجای کار شده است.

در مجلس نیز روند استعفای نمایندگان ادامه دارد و گروه هایی تلاش می کنند که با استعفای نیمی از نمایندگان مجلس منحل و انتخابات پیش از موعد برگزار شود.

در حالی که وزرای اطلاع رسانی و محیط زیست شب گذشته استعفای رسمی خود را اعلام کردند، گفته می شود که تعدادی دیگر از وزرا نیز تصمیم مشابهی داشتند که «حسان دیاب»، نخست وزیر لبنان، در جلسه ای آنان را متقاعد کرده که این موضوع را فعلا به تعویق اندازند.

منابع مطلع نزدیک به دولت لبنان خبر دادند که در جلسه روز گذشته هیئت وزیران بخشی از وزرا خواستار استعفای جمعی دولت و برخی دیگر مخالف بودند و شخص دیاب با توجه به تماس هایی که پیش تر با وی گرفته شده بود نیز از مخالفان استعفا بود.

در این میان دو وزیر که نزدیک به حزب الله دانسته می شوند و همچنین «جبران باسیل»، رئیس ائتلاف ملی آزاد و داماد رئیس جمهور، در تماس هایی تلاش کردند که موضوع استعفا را منتفی کنند به خصوص که دیاب در آغاز بر عهده گرفتن نخست وزیری متعهد شده که بدون هماهنگی حزب الله و رئیس جمهور از مقام خود استعفا ندهد.

به گفته این منابع، با فشار افکار عمومی در لبنان و استعفای شماری از نمایندگان دولت در تنگنا قرار گرفته و برخی وزرا پیشنهاد کرده اند که برای آرام کردن مردم دولت استعفا بدهد اما در نهایت جریان ملی آزاد و حزب مَرَده و حزب الله و شخص دیاب مانع از استعفای نمایندگان شده اند.

«عماد حب الله» وزیر وابسته به حزب الله در دولت تأکید کرد که شرایط فعلی اجازه وضعیت بی دولتی را نمی دهد و در حال حاضر جانشینی برای جلوگیری از پیدایش خلأ سیاسی وجود ندارد.

به گفته این منابع خود نخست وزیر هم تأکید می کند که دولت باید به مسئولیت خود در اداره کشور ادامه دهد و وضعیت را در بلاتکلیفی رها نکند.

در این میان «دمنیانوس قطار»، وزیر محیط زیست، که نزدیک به پاتریارک مارونی بشاره الراعی است با این استدلال متقاعد نشد و استعفای خود را تقدیم کرد. پاتریارک مارونی دیروز تأکید کرده بود که دولت باید استعفا دهد و به احساسات مردم احترام گذارد.

همچنین منابع آگاه سیاسی تأکید کرده اند که برخی نمایندگان تلاش می کنند که در جلسه روز پنجشنبه موضوع رأی اعتماد مجدد به دولت را به رأی گذارند و افزوده اند که با توجه به شرایط کشور و نارضایتی عمومی احتمال اینکه دولت این بار از مجلس رأی اعتماد نگیرد بالاست.

منابعی در حزب سوسیالیست ترقیخواه به ریاست «ولید جنبلاط» تأکید می کنند که اگر دولت استعفا ندهد «همه گزینه ها روی میز است» و می افزاید که این حزب از پیش از حادثه انفجار بندر بیروت خواستار کنار رفتن دولت بود.


نظر شما :