حمله مجدد ترامپ به چین از بابت کرونا

۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۹۹۴۱۵۵ سرخط اخبار

رئیس جمهور آمریکا حملاتش را به چین از بابت مدیریتش در قبال شیوع کروناویروس جدید که تا کنون بالغ بر ۷۰۰ هزار تن در سراسر جهان تلفات داشته در آستانه سفر وزیر بهداشت دولتش به تایوان تشدید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که محبوبیتش در بحبوحه تداوم شیوع ویروس کووید ۱۹ و مشکلات اقتصادی سقوط کرده، تلاش کرد تا دوباره تمرکز را معطوف به چین کند و مجددا بدون سند و مدرک مدعی شد که این کشور ممکن است عامدانه اجازه به گسترش ویروس در سراسر جهان داده باشد.

این رئیس جمهور جمهوریخواه آمریکا که هم اکنون در نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از رقیب دموکرات مفروضش یعنی جو بایدن عقب تر است، عنوان کرد این یک "فضاحت" است که پکن گسترش ویروس در خانه را محدود کرد اما اجازه داد به دیگر نقاط جهان گسترش یابد.

او گفت: کاری که چین انجام داد چیز وحشتناکی است... چه از روی بی کفایتی بوده باشد و چه به عمد.

این در حالی است که دولت او همچنان تلاش‌هایش را برای مقابله با شرکتها و صادرات مربوط به چین ادامه می‌دهد.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا گفت، با انتشار آمارهای اخیر وزارت بازرگانی آمریکا در خصوص اینکه کسری تجاری با چین در ماه ژوئن با پنج درصد افزایش به ۲۸.۴ میلیارد دلار رسیده، فاز اول توافق تجاری که آمریکا با چین در ماه ژانویه امضا کرد، شکست خورده است.

ترامپ روز پنجشنبه فرمانی را با هدف خارج ساختن زنجیره‌های تامین برخی مواد و اقلام کلیدی مورد استفاده در ساخت داروها و تجهیزات پزشکی از چین را امضا کرد.

مشاوران ارشد او همچنین از ترامپ خواستند شرکتهای چینی که در صرافی‌های آمریکا تبادل انجام دهند و الزامات حسابرسی آمریکا را تا ژانویه ۲۰۲۲ رعایت نکنند، از لیست خارج کند.

آلکس ازار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا قرار است از روز یکشنبه سفری جنجالی را به تایوان داشته باشد و انتظار می‌رود که این سفر باعث بالا رفتن هر چه بیشتر تنشهایی که از قبل بین آمریکا و چین تشدید شده، شود. ازار تبدیل به بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی خواهد شد که در چهار دهه اخیر به تایوان سفر می‌کند. واشنگتن روابط رسمی خود با تایپه را در سال ۱۹۷۹ به نفع پکن قطع کرد اما هم اکنون قصد دارد به تایوان دست کم چهار فروند پهپاد پیچیده بفروشد.

انتهای پیام


نظر شما :