گاهی به کارنامه سفارت افغانستان در تهران پیرامون حوادث اخیر

۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۲ کد : ۱۹۹۲۵۷۲ سرخط اخبار

با نگاهی به عملکرد سفارت افغانستان در تهران، می‌توان شاهد عدم تلاش این سفارت در ارتباط رسانه‌های ایرانی با مقامات افغانستان در راستای بهبود روابط دو کشور بود.

نگاهی به کارنامه سفارت افغانستان در تهران پیرامون حوادث اخیر در هریرود و یزد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، در پی وقوع حوادث اخیر در هریرود و یزد که به جان باختن تعدادی از اتباع افغانستانی که به‌ صورت غیرقانونی وارد ایران شده بودند، انجامید، دولت افغانستان از پیگیری و رسیدگی به این حوادث در قالب کمیته‌هایی مشترک خبر داد.

اتهامات بی‌اساس برخی مسئولان افغانستان به ایران

ماجرا از آنجایی شروع شد که صبح شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه یک خبرگزاری محلی افغانستان در خبری مدعی شد ۵۰ تن از مهاجران افغان که به ‌صورت غیرقانونی قصد عبور از منطقه دهانه ذوالفقار برای ورود به ایران را داشتند، از سوی نیروهای مرزبانی ایران بازداشت و پس از شکنجه به رودخانه هریرود انداخته شده و نیمی از این افراد در آب غرق و نیمی دیگر نیز توانسته‌اند خود را نجات دهند.

این خبر به ‌قدری ناراحت‌کننده بود که احساسات مردم دو کشور را جریحه‌دار کرد، اما واکنش عجولانه و غیرمستند برخی از چهره‌ها و مقامات افغانستان در توئیتر به‌ این موضوع آن هم تحت تاثیر رسانه‌های فارسی زبان معاند خارج از کشور و آنهایی که مناسبات دوجانبه و برادرانه ایران و افغانستان را برنمی‌تابند، این ماجرا را تحت‌الشعاع قرار داد و موجی از توهین‌ها و ادعاهای بی اساس را متوجه ایران کرد.

این واکنش‌ها حتی به مرزهای خارج از افغانستان و فراتر از آن نیز کشیده شده و برخی از مقامات غربی از جمله آمریکایی‌ها پیش از اثبات این ادعا، انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفته و خواستار مداخله نهادهای حقوق بشری در این قضیه شدند.

ماجرای هریرود که هنوز زوایای پنهانی دارد و مستندات قابل قبولی از سوی کابل در خصوص دخالت مرزبانی ایران در این حادثه ارائه نشده است، دست مایه برخی از چهر‌ه‌های سیاسی افغانستان قرار گرفت و واکنش‌های زودهنگام این شخصیت‌ها و از جمله برخی از نمایندگان پارلمان، نه تنها کمکی در مشخص شدن ابعاد این قضیه نکرد بلکه هر روز بر پیچیده‌تر شدن آن افزود.

13990402000873_Test_NewPhotoFree.jpg

این ادعاها در حالی در این مدت مطرح شد که مقامات ایرانی بارها هرگونه دخالت در این حادثه را رد کردند، در همین راستا و یک روز پس از وقوع حادثه دهانه ذوالفقار، یعنی یکشنبه (۱۴ اردیبهشت) سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان عنوان کرد که این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک ایران را رد کرده است. (اینجا بخوانید)

این اتهامات در حالی از سوی برخی مقامات آمریکایی، افغانستانی و اروپایی به ایران وارد شد که بر اساس پیگیرِی‌های خبرنگار فارس، 5 هیئت حقیقت‌یاب که برای حادثه هریرود به این منطقه اعزام شده بودند، اعلام کردند که حادثه هیچ ارتباطی با ایران ندارد و در محدوده پاسگاه مرزی ایران، رخ نداده است.

اقدام عجولانه و غیرمعمول سفارت افغانستان در مواجه با حادثه یزد

سه هفته بعد از این قضیه، خبر و فیلمی از آتش گرفتن خودروی حامل عابران غیرمجاز افغانستان در یزد منتشر شد و باز موجی از واکنش‌های منفی را علیه ایران به همراه داشت.در این حادثه بیش از آنکه موضوع ورود غیرقانونی و شبکه‌های قاچاق در مرز دو کشور مورد بحث قرار گیرد، متاسفانه به دستاویزی برای تیره کردن هر چه بیشتر روابط دو ملت منجر شد و برخی رسانه‌های معاند نیز مثل قبل از آب گل‌آلود ماهی گرفته و در این میان برخی از نمایندگان مجلس افغانستان با اظهارنظرهایی غیرکارشناسی و برخواسته از هیجانات زودگذر بر این آتش، هیزم ریختند.

اما در این میان موضوعی که بیش از همه به چشم می‌خورد، رفتار غیرمعمول سفارت افغانستان در تهران است. این سفارت از زمان روی کار آمدن «عبدالغفور لیوال» رویه خود را در ارتباط با رسانه‌ها تغییر داده، موضوعی که می‌توان گفت تاثیر غیرقابل انکاری را در روابط میان دو کشور خواهد گذاشت.

13990402000871_Test_PhotoN.jpg

لیوال که بلافاصله به یزد سفر کرده بود، به عیادت اتباع کشورش که به‌صورت غیرقانونی وارد ایران شده‌ بودند، در بیمارستان رفت وپس از آن اظهارات عجیب و دور از انتظاری را در خصوص این حادثه عنوان کرد.

وی در اظهاراتی گفت که مقامات ایرانی پذیرفته‌اند که به خودروی حامل اتباع افغانستان شلیک کرده‌اند! لیوال اما ساعتی بعد در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر عامل این حادثه را شبکه قاچاقچیان انسان دانست. 

این اظهارات کافی بود تا موجی از توهین و نسبت‌های ناروا به 40 سال میزبانی ایران از مهاجرین افغانستانی روانه شود.

از سوی دیگر نیز «فاطمه تالقانی» دبیر اول سفارت افغانستان در تهران از انتقاد عبدالغفور لیوال، از اقدام پلیس ایران یعنی دستبند زدن زخمی‌ها به رادیو آزادی خبر داده و این کار ار غیرقانونی و نادرست خواند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که این اقدام پلیس یک روش معمول در جهان است.

عدم همکاری سفارت افغانستان با رسانه‌های ایرانی 

موضوع یزد و هرویرد پیش از آنکه به ارائه مستندات از سوی کابل مبنی بر دخالت ایران در این قضایا منجر شود، دست مایه برخی حلقه‌هایی شد که به دنبال تخریب روابط برادرانه و همسایگی هستند. این فضاسازی‌ها تا آنجایی پیش رفت که برخی دست نشانده‌ها در مقابل سفارت ایران در کابل، سرکنسولگری‌ها  در افغانستان و برخی از نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور از جمله لندن تجمع کرده و نسبت به مقامات ایرانی توهین‌هایی را روا داشتند که این تجمعات اندک با پوشش گسترده شبکه‌های معاند فارسی زبان از جمله ایران اینترنشنال و بی بی سی و ... همراه بود.

این تجمعات و برخوردهای اهانت آمیز عبدالغفور لیوال را به وزارت خارجه ایران کشاند تا در این خصوص پاره‌ای توضیحات را ارائه دهد. (اینجا بخوانید)

خبرگزاری فارس، در خلال سفر «حنیف اتمر» سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان به تهران برای مصاحبه با وی اقدام نمود که متاسفانه با کارشکنی سفارت افغانستان در تهران مواجه شد. موضوعی که در گذشته نیز از سوی این سفارت اتفاق افتاده بود.

در همین خصوص و علیرغم پیگیری‌های خبرنگار فارس از سفارت افغانستان در تهران برای تشریح و تبیین مواضع کابل در قبال این دو حادثه، نه تنها پاسخی از سوی این سفارتخانه داده نشد،  بلکه هیچ گونه تلاشی برای اقناع رسانه‌ها در خصوص ماوقع و مقابله با موج ایران ستیزی و تلاش‌ها در راستای تخریب روابط دو ملت دوست صورت نگرفت. 

کلید واژه ها: ایران و افغانستان


( ۵ )

نظر شما :

بانوی ایرانی ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۰
تشکر از سایت دیپلوماسی ایرانی بخاطر توضیحات خوب و منطقی در رابطه با حوادث اخیر مهاجرین افغانستانی که غیر قانونی وارد ایران شده بودند ، این حقیر شبکه های اجتماعی ندارم و عقیده هم ندارم که باید داشته باشم و خبر را از منابع ایرانی دنبال میکنم .
بانوی ایرانی ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۶
کارکنان شبکه فارسی زبان بی بی سی چرا آنچه که در بی بی سی انگلیسی پخش میشود را برای فارسی زابانان ترجمه و پخش نمیکنید این حق هر فارسی زبانیست که بداند در بخش انگیسی این شبکه چه میگذرد این را پرسیدم چون از اسم بی بی سی استفاده شده و اخبار فارسی شما کپی ترجمه شده اخبار انگلیسی نیست با مردم رو راست نیستید و شرم هم ندارید فکر میکنید مردم هالو هستند یا شاید هم زبان انگلیسی تان ضعیف است و قدرت ترجمه ندارید .
بانوی ایرانی ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۴
اوائل ماه رمضان امسل بود که طبق عادت همیشگی به یک خانواده افغانستانی زنگ زدم ماه رمضان را تبریک بگم که در همان شروع سلام و علیک حرفهائی را شنیدم که شوکه کننده بود هرچه میگفتم بخدا خبر ندارم لطفأ درست توضیح بدهید که چه اتفاقی افتاده ، آیا کسی از شما کشته شده...... تازه دو روز از حادثه مرزی گویا گذشته بود و گفتم اجازه بدهید بروم از اینترنت کمک بگیرم حد اقل برای اطلاع خودم هم که شده باید بدونم چرا اینقدر به کشورم ایران بد و بیرا میگویند.....تصور کنید این گونه رفتارهای افغانستانی ها در کانادا که همه دارند زندگی میکنند ودر حادثه دهانه ذوالفقار هم نبودند چه میتواند باشد جز کانالهای مخرب ایران انترنشنال ، منو تو ، بی بی سی فارسی که از زمین تا آسمان با بی بی سی انگیسی فرق دارد.....تمام اینها از همان منبع ایران ستیزی و ایران هراسی در میآید که این روزها مثل ویروس همه گیر شده ، امریکا روی اجساد افغانستانیها ادرار کرد و با اجساد عکسهای سلفی گرفتند اما این مردم جلوی سفارت امریکا تجمع نکردند و شعار ندادند چرا چون در اسلام امریکائی همه حضور دارند اشرف غنی طالبان عبدالله بتوان ۲ ، داعش ، امریکائیها ، فقط نمیدانم چرا علاقمند هستند که به ایران بروند ؟
بانوی ایرانی ۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۱
دیروز کانال طلوع افغانستان در بخش خبری خود خبری را با آب و تاب پخش کرد مبنی براینکه تعداد ۳۲ دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) که به کشور افغانستان اهدا شده بود به پیشاور پاکستان قاچاق شد ، در همین حال گوشه هائ از بیماران کرونائی را نشان میداد که با این دستگاه تنفس میکنند و نیاز شدید به ونتیلاتور دارند ، و از همه مهمتر فردی که مهمان برنامه بود توضیح میداد که چه کشورهائی این ۳۲ دستگاه را اهدا کرده بودند و ایران هم جزو کشورهای اهدا کننده بود ، بعد گفته شد که میرویم تا واکنش مردم را ببینیم....فردی بنام عبدالسمیع محمودی گفت ما مردم بیچاره به این دستگاهها نیاز داریم و اینا را به پاکستان و ایران قاچاق میکنند ، البته بهنگام توضیحات مهمان برنامه گفته شد که این خبر از پژواک بدست ما رسیده.....پژواک در افغانستان یک آژانس خبریست و در وبسایت آنها فقط متن مفصل این خبر درج شده اما خود ویدئو نیست ، جالب اینجاست که خبر دزدیده شدن این دستگاها از وزارت صحت افغانستان و قاچاق آنها به پاکستان با نام پاکستان شروع شد و به واکنش مردم که رسید فردی بنام عبدالسمیع محمودی نام ایران را به پاکستان گره زد خدا کند سفر افغانستان در تهران بخاطر این کامنت هم که شده این ویدئو سایت پژواک را که روز دوشنبه از شبکه طلوع پخش شد ببینند که چگونه گاهی اوقات یک دروغ میتواند خود دروغگو را رسوا کند این خواست خداست که ایران سربلند بماند ، ایران ترکیه چین در اهداء این ۳۲ دستگاه ونتیلاتور سهم داشتند که در برنامه هم گفته شد . این حقیرایمان دارم که مردم خوب و شریف زحمتکش افغانستان حسابشان از خشونت و فرصت طلبان جداست .