سرمایه های چینی که سرازیر شده اند

چین در سودای بلعیدن اروپا!

۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۲۲۸۵ اخبار اصلی اروپا آسیا و آفریقا
در شرایط کرونایی جهان، چین اهداف اقتصادی خود را در قاره سبز دنبال می‎کند. چشم بادامی‎ها با کیف‌های پر از پول به اروپا رفته‌اند و شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از بنادر خارجی در اقصا نقاط جهان تا خرید شرکت‌های در حال ورشکستگی اروپایی‌ها هدف چینی‌هاست.
چین در سودای بلعیدن اروپا!

 دیپلماسی ایرانی: در شرایط کرونایی جهان، چین اهداف اقتصادی خود را در قاره سبز دنبال می‎کند. چشم بادامی‎ها با کیف‌های پر از پول به اروپا رفته‌اند و شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از بنادر خارجی در اقصا نقاط جهان تا خرید شرکت‌های در حال ورشکستگی اروپایی‌ها هدف چینی‌هاست. همین امر اتحادیه اروپا را به تکاپو انداخته است. 
 
چین در چند دهه اخیر رشد اقتصادی سرسام‌آوری داشته؛ تا جایی ایالات متحده آمریکا رقمی معادل ۱/۱ تریلیون دلار به چین بدهکار است. پکن از روزی که درهای خود را بر روی جهان باز کرد و صنعت خود را ارتقا بخشید تا به امروز تغییرات شگرفی داشته است. چین دارای دومین اقتصاد بزرگ جهان و یکی از بازیگران اصلی در اقتصاد جهانی است. در واقع با توجه به استانداردهای «برابری قدرت خرید»، چین امروز شماره یک جهان است.
 
کرونا با اینکه معادلات جهان در حوزه اقتصادی را تغییر داده است؛ اما پکن سعی دارد از این شرایط سربلند بیرون بیاید و تا حدودی موفق بوده است. چین در همین شرایط دست به اقدامات اقتصادی جدیدی در جهان زده است که نگرانی آمریکا و اتحادیه اروپا را برانگیخته است.
 
سرمایه‌گذاری پکن در بنادر خارجی

پیش از شیوع بیماری کرونا، چین هماهنگ با توسعه اقتصادی خود درصدد تسخیر راه‌های دریایی و ایجاد بنادر در سراسر جهان بود. شرکت‌های بزرگ چینی از ژوئیه ۲۰۱۶ تا ژوئن ۲۰۱۷ با برنامه‌های حساب شده دست به خرید بنادر در کشورهای خارجی زده‌اند. حجم این سرمایه‌گذاری‌های بیش از ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. بخش غالب سرمایه‌گذاری‌های چین در این عرصه در جنوب آسیا بوده است. چین تنها در مالزی برای خرید بنادر حدود 11.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است. بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها نیز به کشورهای اندونزی و سریلانکا سرازیر شده است.
 
بانک سرمایه‌گذاری "جریسون پیک" در لندن در تحقیقی به فهرست خرید‌های چین اشاره کرده و این سیاست‌گذاری استراتژیک را چرخشی اساسی در برنامه‌های بلندپروازانه‌ این کشور دانسته است. راه‌های دریایی تجاری و تسخیر برخی از آنها نقشی اساسی در استراتژی جدید چین دارند. بنا به ارزیابی کارشناسان اقتصادی بهره‌وری چین از بنادر جدید از سال ۲۰۳۵ آغاز خواهد شد.
 
تور خرید چین در اتحادیه اروپا

آلمان و اروپا نگرانی‌هایی درباره انتقال فناوری‌های پیشرفته به چین از طریق خرید شرکت‌های اروپایی دارند. رهبر بزرگترین اتحاد سیاسی پارلمان اروپا درخواست کرده است که اتحادیه اروپا ممنوعیت‌هایی را بطور موقت علیه شرکت‌های چینی به اجرا بگذارد تا مانع از آن شود که سرمایه‌گذاران چینی بتوانند شرکت‌هایی را که در این قاره به دلیل شیوع کرونا دچار بحران مالی شده‌اند، تصاحب کنند.
 
مانفرد وبر، سیاستمدار برجسته آلمانی و رهبر فراکسیون راست میانه حزب مردم اروپا (EPP) در پارلمان، گفته که او طرفدار ایده اعلام ممنوعیت دوازده ماهه علیه سرمایه‌گذاران چینی است. او ابراز کرده: «شاهد آن هستیم که شرکت‌های چینی، که تا حدودی نیز از حمایت مالی دولتشان برخوردارند، به طور فزاینده‌ای در تلاشند تا شرکت‌های اروپایی را که به دلیل شیوع کرونا دچار بحران مالی شده‌اند و به بهای ارزانی واگذار می‌شوند، بخرند». پیش از این نیز مارگارت وستاگر، مسئول رقابت اتحادیه اروپا، طی مصاحبه‌ای گفته بود: «کشور‌های عضو اتحادیه اروپا باید از طریق خرید سهام شرکت‌ها، با تهدید تملک آنها توسط چینی‌ها مقابله کنند».
 
تور خرید چینی‌ها در قاره سبز به شدت اتحادیه اروپا مخصوصاً آلمان را نگران کرده است. کرونا روی دیگر سکه اقتصاد جهانی را به رخ اروپایی‌ها کشیده است.  اعضای دولت آلمان یک ماه پیش از این برای وضع قوانینی جهت محافظت از شرکت‌های داخلی در مقابل تصاحب توسط سرمایه‌گذاران کشورهای غیراروپایی به توافق رسیدند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا در حال طراحی بسته حمایت از شرکت‌ها در برابر تبعات شیوع ویروس کرونا است.
 
چین از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بزرگترین رقیب آمریکا و اروپا در آینده خواهد بود. چین یک رقیب استراتژیک برای اروپا است که می‌خواهد قدرتش را گسترش دهد و جایگزین ایالات متحده به عنوان یک قدرت پیشرو باشد. در شرایط امروز نیز که بحران ویروس کرونا سرنوشت اروپا را تغییر داده است، چین سعی دارد از این آب گل‌آلود استفاده لازم را بکند و هر چه سریع‌تر خواسته‌های خود را جامعه عمل بپوشاند. به دلیل کرونا فقدان همبستگی در اتحادیه اروپا به چشم می‌خورد و با خرید شرکت‌های اروپایی توسط چین قدرت پکن بیش از پیش افزایش پیدا می‌کند.

وضعیت اقتصاد جهانی در دوران پساکرونا مبهم است، ولی از نقش چین و خیز این کشور برای اثرگذاری بیشتر بر روی اقتصاد جهانی نمی‌توان به سادگی گذر کرد./یوروآتلانتیک

کلید واژه ها: چین سرمایه گذاری سرمایه گذاری چین در اروپا چین و اروپا


( ۱۵ )

نظر شما :