ابراز تمایل ترامپ برای میانجیگری میان هند و چین

۰۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۶ کد : ۱۹۹۱۷۷۱ سرخط اخبار

رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی نوشت آمادگی دارد در موضوع مناقشه مرزی میان چین و هند به عنوان میانجیگر عمل کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی، برای میانجیگری در مناقشه مرزی میان هند و چین ابراز تمایل کرد.

ترامپ نوشت: به هند و چین اطلاع داده‌ایم که ایالات متحده آمادگی و تمایل دارد و همچنین قادر است در خصوص ادامه نزاع مرزی میان دو طرف میانجیگری یا داوری کند.

این در حالی است که «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز چهارشنبه گفت وضعیت مرزهای این کشور با هند تحت کنترل است و اختلافات از طریق گفت‌وگو قابل حل هستند. وی افزود: «ما این توانایی را داریم که مسائل را به شکلی مناسب از طریق گفت‌وگو و رایزنی حل و فصل کنیم».

بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند آمریکا همیشه به حفظ تنش میان هند و چین علاقمند بوده است. «آندره ولودین»، کارشناس انستیتوی اقتصادجهانی و روابط بین‌الملل آکادمی علوم روسیه معتقد است این یکی از ابزارهای واشنگتن برای اجرای استراتژی هند-اقیانوسیه است که یکی از اهدافش تقویت نفوذ در آسیای جنوبی است.

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتی دیگر به رسانه‌های اجتماعی تاخت و آن‌ها را به تعطیل شدن تهدید کرد. ترامپ نوشت: جمهوری‌خواهان احساس می‌کنند بسترهای رسانه‌های اجتماعی به طور کامل صداهای محافظه‌کاران را خاموش می‌کنند. ما (فعالیت) آن‌ها را شدیداً کنترل و تنظیم خواهیم کرد یا آن‌ها را تعطیل خواهیم کرد، قبل از این که اجازه دهیم چنین چیزی رخ دهد. دیدیم در تلاش برای انجام چه کاری در سال ۲۰۱۶ بودند و شکست خوردند. نمی‌توانیم اجازه دهیم نسخه پیچیده‌تری از آن را (اجرا کنند) ....

امروز شرکت پیام‌رسان «توئیتر» برای اولین بار به رئیس جمهور آمریکا به خاطر نشر ادعاهای نادرست اخطار داد. به نوشته روزنامه «گاردین»، ترامپ بارها از حساب شخصی توئیتری خود برای تهدید رهبران جهان به اقدام نظامی، نشر سخنان نژادپرستانه و دخالت در امور داخلی کشورها استفاده کرده است.

 ترامپ روز سه‌شنبه پیامی توئیتری درباره قتل دستیار یکی از نمایندگان کنگره در سال ۲۰۰۱ با هدف تخریب یکی از رسانه‌های آمریکایی، منتشر کرد. در نهایت توئیت روز سه‌شنبه رئیس جمهور آمریکا درخصوص نحوه برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایالت کالیفرنیا و حتمی دانستن تقلب در آن، واکنش شرکت توئیتر را به دنبال داشت.

توئیتر از ۱۱ ماه می (۲۲ اردیبهشت) قانون جدیدی را به اجرا گذاشته که طی آن حتی افراد برجسته و رهبران جهان را نیز درصورت نشر ادعاهای نادرست مورد بازخواست قرار می‌دهد. به گفته سخنگوی توئیتر، اظهارات توئیتری اخیر ترامپ می‌تواند منجر به عدم مشارکت مردم در انتخابات سال جاری شده و قانون عدم دخالت و نشر اکاذیبی درخصوص رویه‌های انتخاباتی آمریکا را نقض کرده‌اند.

شرکت توئیتر در اخطاری به ترامپ از او درخواست کرد برای ادعاهای مطرح شده در این توئیت‌ها مدرک مستند ارائه کند. ترامپ در واکنش به این اقدام توئیتر گفت: «توئیتر آزادی بیان را به طور کامل سرکوب می‌کند و من به‌عنوان رئیس جمهور اجازه نمی‌دهم این اتفاق رخ دهد».

کلید واژه ها: دونالد ترامپ


نظر شما :