وقتی حق بشری بر سلامت نادیده گرفته می شود

نقش ترامپ در تضعیف بهداشت جهانی

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۹۱۴۶۳ آمریکا انتخاب سردبیر
امیر بی پروا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در حال حاضر همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا، دونالد ترامپ در مقام رئیس یک دولت مکلف است در چارچوب حقوق بین الملل بشر برای مقابله با ویروس کرونا از طریق اقدام برای پیشگیری و درمان بیماری اقدام کند، اما عملکرد و اظهار نظرهای ترامپ صرف نظر از این که با بدیهیات عقلی مغایرت دارد دارای اختلافات آشکار با اصوال مسلم حقوق بین الملل بشر است.
نقش ترامپ در تضعیف بهداشت جهانی

نویسنده: امیر بی پروا، فعال حقوق بشر و پژوهشگر حقوق بین الملل بشر

دیپلماسی ایرانی: شیو ع گسترده کرونا ویروس در سطح جهان، همه گیری جهانی آن، هشدارهای جدی سازمان بهداشت جهانی، صندوق کودکان ملل متحد، ورود دبیرکل و ارکان اصلی و فرعی ملل متحد برای مقابله با ویروس کرونا، افزایش بی سابقه تعداد بیماران و تلفات ناشی از بیماری، همه ضرورت همکاری جهانی و تعامل سازنده را نشان می دهند.آنچه برای مقابله با بیماری ضرورت دارد، همکاری بین المللی ورای مرزهای ملی در چارچوب قواعد حقوق  بشری حق بر سلامت برای پیشگیری از بیماری و درمان بیماران است.

به موجب حقوق بین الملل عرفی، اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دولت ها برای پیشگیری از بیماری ها و درمان بیماران دارای تعهد بین المللی هستند و مکلفند که از تمام امکانات خود در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی برای اجرای این تعهدات به منظور تضمین حق  بر سلامت استفاده کنند.

در حال حاضر همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا، دونالد ترامپ در مقام رئیس یک دولت مکلف است در چارچوب حقوق بین الملل بشر برای مقابله با ویروس کرونا از طریق اقدام برای پیشگیری و درمان بیماری اقدام کند، اما عملکرد و اظهار نظرهای ترامپ صرف نظر از این که با بدیهیات عقلی مغایرت دارد دارای اختلافات آشکار با اصوال مسلم حقوق بین الملل بشر است:

اول، همزمان با شیوع ویروس کرونا؛ سازمان بهداشت جهانی که متولی جهانی مقابله با بیماری های همه گیر است با موضع گیری ترامپ مواجه شد و ترامپ در اقدامی بی سابقه و خلاف حقوق بین الملل اعلام کرد که آمریکا کمک های مالی خود را به سازمان بهداشت جهانی قطع خواهد کرد. قطع کمک های مالی آمریکا که سابق بر این در بودجه سهم گسترده ای داشت، به کاهش توان مالی سازمان منجر خواهد شد که این اقدام ترامپ مغایرت آشکار با همکاری جهانی در مقابله با ویروس کرونا دارد و همکاری های جهانی و اقدامات سازمان ملل برای پیشگیری بیماری و درمان بیماران را مانع خواهد شد و در چنین وضعیتی به کاهش توانایی سازمان بهداشت جهانی و پایین آمدن سطح همکاری بین المللی منجر خواهد شد.

دوم، توصیه به تزریق مواد ضد عفونی کننده؛ از توئیت های جنجالی ترامپ مبنی بر تجویز مصرف قرص های آزیترومایسین و کلروکین در صورت ابتلاء به بیماری برای درمان به مردم که البته در همان زمان دکتر فائوچی، رئیس مرکز بیماری های آمریکا، این دستور را غیر علمی خواند و رد کرد تا اظهار نظر جنجالی در کنفرانس زنده خبری مبنی بر تزریق مواد ضد عفونی کننده برای پیشگیری از بیماری، صرف نظر از این که مداخله ساده لوحانه در امور پزشکی است، از جهت بالا بردن میزان مرگ و میر ناشی از بیماری و آسیب های آن، مغایرات آشکار با حق سلامت به عنوان یک حق بشری است.

سوم، رفع قرنتینه و شعارهای عوام فریبانه ترامپ با ظاهر اقتصادی در ایام شیوع بیماری، بیش از پیش به علت رکود ناشی از کرونا در میان افکار عمومی بی اعتبار شدند. ترامپ به منظور اهداف اقتصادی برای کاهش قرنتینه تلاش کرد. در برخی ایالات همین کاهش قرنتینه و فاصله های اجتماعی به شیوع بیماری و افزایش مرگ و میر و ابتلای ناشی از آن منجر شد که این اقدام اقتصادی ترامپ با تعهد بین المللی دولت ها  در پیشگیری از بیماری های همه گیر تعارض دارد.

چهارم، تضعیف نظام بیمه های درمانی؛ از ابتدای ریاست ترامپ بر کاخ سفید او تلاش گسترده ای بر ای تضعیف نظام بیمه های همگانی زمان اوباما کرد که به افزایش هزینه های درمانی و آسیب پذیری اقشار ضعیف از بیماری ها منجر شد. در وضعیت شیوع بیماری های همه گیر این سیاست ترامپ دسترسی عموم را امکانات درمانی را باعث خواهد شد  و حتی ناکارآمدی مراکز درمانی را به وجود خواهد آورد که در حقیقت نقض حق سلامت افراد و کوتاهی دولت در درمان بیماران است.

پنجم، تحریم های یک جانبه علیه کشورهای دیگر؛ در شرایط بیماری اصرار ترامپ به تحریم سایر کشور ها، که به واردات اقلام پزشکی و بهداشتی نیاز دارند به علت محدودیت های ناشی از تحریم برای دسترسی به منابع مالی به کاهش سطح دسترسی کشورهای تحت تحریم به امکانات پزشکی و دارویی منجر خواهد شد. در نتیجه سرعت شیوع بیماری افزایش و درمان بیماران با مشکل مواجهه می شود و به همه گیری بیماری دامن می زند.

ششم، حمله به دیگر کشور ها؛ حملات ترامپ به کشورهای دیگر از جمله چین در وضعیتی که همه کشورها درگیر بیماری همه گیر هستند، با اصل همکاری بین المللی، تبادل امکانات و افکار و اقدامات بشردوستانه مغایرت دارد و نتیجه آن فقط تضعیف جامعه جهانی در مقابله موثر با بیماری خواهد بود.

اقدامات و نظرات ترامپ در دوران پاندومی کرونا، به آمار بالای ابتلاء و مرگ و میر در آمریکا، تضعیف سازمان های بین المللی به ویژه سازمان بهداشت جهانی و تضعیف همکاری های بین المللی را باعث شده است، لذا جدای از این که با قواعد لازم الاجرای حقوق بین الملل بشر مغایرت آشکار دارد، حرکتی غیر علمی است که تداعی گر اقدامات غیر علمی در دوران قرون وسطا و شیوع طاعون است. 

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا در جهان شیوع ویروس کرونا در امریکا


( ۷ )

نظر شما :

شهروند ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۶:۴۴
انتظار می‌رود که حتی اگر نویسنده متن نمیتواند اشتباههای واضح نوشتاری و املایی خودش، مثلاً نوشتن "قرنتینه!" بجای "قرنطینه" را ببیند، حداقل خود سایت خبری منتشر کننده، یکبار ویراستاری ساده املایی انجام بدهد. البته ارزش محتوای متن هم همینقدر نازل هست و در حد یک انشای مدرسه محسوب می‌شود.
رامین بهرامی ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۱
«شهروند» محترم بجای تکیه بر ادبیات گاهی غلط رسانه ها باید به قواعد درست نویسی تکیه کنند. اولین جایی که واژه قرنتینه درست نوشته شده در این متن هست و نگارش به شیوه قرنطینه رایج هست اما صحیح نیست. پس بدون آگاهی به قلم دیگران نتازیم برادر.
شهروند ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۵
مبنا برای آگاهی از املای صحیح کلمات، همیشه اعتبار لغتنامه مرجع هست. در لغتنامه های معتبر فارسی؛ لغتنامه دهخدا، فرهنگ فارسی معین و فرهنگ فارسی عمید، املای این کلمه فقط بصورت "قرنطینه" ذکر شده و معرب و مأخوذ از کلمه فرانسوی quarantaine هست. همچنین، ذکر کردم که محتوای متن نویسنده، ذیل عنوان "نقش ترامپ در تضعیف بهداشت جهانی" بسیار نازل است و انتظار منطقی، این هست که وقتی محتوای متن، اینقدر ضعیف باشد، حداقل از اشتباه املایی و نوشتاری پرهیز شود.
سروستانی ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۵
شهروند محترم، متاسفانه نگاههای سطحی باعث شده است که به نقادان ترامپ تاخته شد اما باید توجه داشت که نویسنده که اولین بار است نام ایشان را شنیده ام یک نقد مستند و مستدل در نقش ترامپ.در شیوع ویروس کرونا ارائه کرده اند که دارای محتوای منطقی و حقوق است.
وحید بیگلری ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۲
شهروند محترم، نگارش صحیح قرنتینه می باشد جهت ملاحظه نگارش صحیح به لینک ذیل مراجعه کنید: http://farhang-press.com/index/%D9%81%D9%86-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D8%9B-%D9%82%D8%B1%D9%86%D8%B7%DB%8C%D9%86/
م.ه. ذاکر حسن ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۳
یک عده ای از این افراد از خارج برگشته فقط اهل حسادت هستند زیرا فکر میکردند زمانی که برگردند فرش قرمز برای آنها پهن می کنند. اینها همه از حسادت است. بنده همین الان اسم نویسنده را سرچ کردم و دیدم چه انسان بزرگی هستند. لطفا به ایشان حسادت نکنید.