دیپلماسی پزشکی، راهکار ترکیه برای بهبود روابط پرتنش بین‌المللی

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۹۹۱۳۸۹ سرخط اخبار

بسته‌های مهر و موم شده با نشان ریاست جمهوری و منقش به پرچم ترکیه که چندی است پس از شیوع ویروس کرونا در راستای کمک‌های آنکارا به ده‌ها کشور ارسال می‌شود حاوی تجهیرات پزشکی و ادوات لازم برای مهار بیماری کووید ۱۹ است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، بر روی هر بسته همچنین بخشی از یک سروده از مولوی،‌ شاعر ایرانی قرن سیزدهم میلادی به چشم می‌خورد که ظهور امید پس از ناامیدی‌ مطلق و فرارسیدن روشنایی از پس تاریکی‌ها را نوید می‌دهد.

این پیام که از سوی مقامات آنکارا و از طریق کمک‌های پزشکی منتقل می‌شود نه تنها نوید دهنده روزهای بهتر در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ است بلکه به نوعی به انتظار دولتمردان ترک برای بهبود روابط دیپلماتیک کشورشان با جهان نیز اشاره دارد.

ترکیه با نیم نگاهی به روابط با متحدان اروپایی خود در ناتو،‌ اختلافات با ایالات متحده بر سر خرید سیستم پدافند ضد موشکی روسیه،‌ انتقادهای حقوق بشری و تحریم‌های غرب بر ضد ایران،‌ امیدوار است تا از رهگذر ویروس کرونا فرصتی تازه برای کاستن از تنش‌ها در روابط دیپلماتیک بیابد.

ترکیه به رغم دارا بودن بیشترین شمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خاورمیانه و به جا گذاشتن بیش از ۳۷۰۰ قربانی (تا روز دوشنبه یازدهم ماه مه) در راه مبارزه سخت و نفس‌گیر با بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، تا کنون به ۶۱ کشور جهان از جمله ایالات متحده،‌ اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و بریتانیا کمک و تجهیزات پزشکی ارسال کرده است.

این اقدامات آنکارا حتی اسرائیل را نیز شامل شده است.

بر اساس محاساباتی که به تایید منابع رسمی در آنکارا رسیده، ترکیه عنوان سومین توزیع کننده بزرگ کمک‌های پزشکی در دوره شیوع بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در جهان را به خود اختصاص داده است.

این کمک‌ها اغلب شامل محموله‌های ماسک، لباس‌های محافظ بیمارستانی،‌ کیت‌های تشخیص بیماری، مواد ضد عفونی کننده و دستگاه‌های تنفس مصنوعی بوده است.

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهوری ترکیه پیش‌تر همزمان با ارسال یکی از این محموله‌ها به ایالات متحده آمریکا طی نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ ابراز امیدواری کرده بود که آنچه وی از آن به عنوان «روح همبستگی» کشورش نام می‌برد بتواند به سیاستمداران آمریکایی برای درک بهتر اهمیت راهبردی روابط میان دو کشور کمک کند.

آنکارا به دلیل خرید سیستم پدافند ضد موشکی اس ۴۰۰ روسیه در معرض تحریم‌های بالقوه ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این سامانه پدافند موشکی بسیار پیشرفته سال گذشته از سوی آنکارا خریداری شد اما هنوز به طور کامل در ترکیه نصب نشده است.

مقامات ترکیه برغم تهدیدهای آمریکا اعلام کرده‌اند که تصمیم نهایی آنها نصب و راه اندازی کامل تجهیزات خریداری شده از روسیه است.

کلید واژه ها: ترکیه


( ۱ )

نظر شما :

رسول ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۳
خخخخ، دیدید ترامپ چیکار کرد اون یک هواپیما کمکی که ترکیه به آمریکا فرستاده بود و اردوغان برای 5 تن بار، نامه نه بلکه توماری سلطان معابانه برای ترامپ فرستاده بود ، ترامپ اون بارو دوباره سوار هواپیما کرد فرستاد کنار مرز ترکیه در سوریه برای کوردهای سوریه ، تلویزیون و رسانه های ترکیه بعد از این اتفاق ......