شبکه های اجتماعی بر گسترش جنبه های روانی بیماری تاثیر دارند

ویروس کرونا از توهم توطئه تا سیاسی بازی

۱۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۰۰۲۶ اخبار اصلی خاورمیانه
شبکه های اجتماعی در گسترش ترس و وحشت از این ویروس جدید به میزان زیادی نقش داشته اند. در مقایسه، ویروس هایی که در گذشته شیوع پیدا کردند خطر کمتر و میزان مرگ و میر بیشتری نسبت به کرونا داشتند، اما این بار سیطره شبکه های اجتماعی بیشتر است و بنابراین با پدیده ترس از این ویروس  روبه رو شده ایم که این موضوع ابعاد تازه ای در جهت مقابله با این ویروس ایجاد کرده است.
ویروس کرونا از توهم توطئه تا سیاسی بازی

نویسنده: صادق الطائی

دیپلماسی ایرانی: با شیوع ویروس جدید کرونا نظریه های توطئه و خرافات های مختلفی ظهور پیدا کرده است. نظریه توطئه ای که بیشترین رواج را پیدا کرده، این است که این ویروس در آزمایشگاه ها به عنوان یک سلاح بیولوژیکی ساخته شده است. این نظریه دو جهتگیری دارد. در جهت گیری نخست، ویروس از یکی از آزمایشگاه های شهر ووهان به بیرون درز کرده است. اما در جهت گیری دوم ایالات متحده آمریکا به علت رقابت و کشمکش های سیاسی و اقتصادی با چین متهم شده که این ویروس را ساخته و در این کشور منتشر کرده و الآن در جهان فراگیر شده است.

لازم به ذکر است این نظریه توسط دانشمندان بیماری های واگیردار و دانشمندان علوم پزشکی کاملا رد شده است.

از جمله برخوردهای غیر منطقی و خرافاتی که در شبکه های اجتماعی در جهان عرب شاهد آن بودیم، این بود که ویروس کرونا انتقام الهی از چین در نتیجه ظلم و ستم حکومت این کشور به مسلمان اویغور است، اما بلافاصله این ویروس در کشورهای مسلمان از جمله ایران شیوع پیدا کرد.

شبکه های اجتماعی در گسترش ترس و وحشت از این ویروس جدید به میزان زیادی نقش داشته اند. در مقایسه، ویروس هایی که در گذشته شیوع پیدا کردند خطر کمتر و میزان مرگ و میر بیشتری نسبت به کرونا داشتند، اما این بار سیطره شبکه های اجتماعی بیشتر است و بنابراین با پدیده ترس از این ویروس  روبه رو شده ایم که این موضوع ابعاد تازه ای در جهت مقابله با این ویروس ایجاد کرده است.

آنچه در برخورد با شیوع این ویروس جلب توجه می کند بعد سیاسی این مسئله است. از جمله این که انتقادهای شدیدی علیه ایران صورت گرفته و ایرانی ها متهم شده اند که اقدامات پیشگیرانه ضعیفی انجام داده اند، حتی فراتر ادعا می شود که ایرانی ها شمار مبتلایان را پنهان می کنند، در نتیجه این بیماری به کشورهای همسایه این کشور انتقال یافته است.

این ویروس وارد محدوده درگیری ایران – آمریکا نیز شده است. به این ترتیب که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده خواستار بیان واقعیت توسط ایران شده و روحانی گفته است که اجازه نمی دهیم آمریکا ویروسی به نام ترس را به ویروس کرونا اضافه کند.

به نظر می رسد بعد سیاسی این ویروس در ایران پررنگ تر است زیرا نخستین کشوری است که در آن شخصیت های رسمی و حکومتی برجسته به این بیماری مبتلا شده اند.

از سوی دیگر بسیاری از هیئت های دینی در کشورهای اسلامی با این بیماری برخورد آگاهانه ای داشته اند و برخی مراسم و عبادت ها مانند نماز جمعه را متوقف کرده اند و از تجمع در مراکز دینی جلوگیری می کنند. به این ترتیب عربستان سعودی اجازه ورود به این کشور برای انجام مناسک عمره را نمی دهد. روز گذشته تصاویری منتشر شد که نشان می داد بیت الله الحرام و مسجد نبوی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا خالی از زوار است.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا استفاده ابزاری امریکا از ویروس کرونا توهم توطئه ایران و ویروس کرونا


( ۳۰ )

نظر شما :

زیتون ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۰:۱۰
محققان به خانواده کروناویروس‌ها علاقه زیادی نشان می‌دهند، چرا که ویروس‌های بزرگی را شامل شده و از نظر ژنتیکی ظرفیت بزرگی دارند، همچنین به این ویروس‌ها به عنوان حامل‌های دارو و از نظر ژنتیکی توجه زیادی شده و به اصطلاح ویروس شناسان، با این خانواده از ویروس‌ها دست ورزی‌های ژنتیکی زیادی شده است.....این محققان که میگن ویروس روند تکامل طبیعی داشته مقاله ای دارن که به ما معرفی کنی یا برای جلوگیری از موج ترس تکرار این جنایت می گی....تنها راه جلوگیری ایجاد معادله وحشت است .....بزنی میزنم.....
ابراهیم قدیمی ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۲:۱۹
تمام فعالیت های شبکه های تبلیغاتی در بی خطر نشان دادن این ویروس ناشناخته وفوق العاده سریع الانتقال با مقاوت طبیعی اندک وناچیز انسان نسبت به ان و اسمان ریسمان بافتن غیر علمی از پیدایش ان است. ویروس در بدن خفاشی جهشی کرده وخفاش فضله ای کرده وجهان الوده شده است. جهان به این عظمت ودانش اگر با فضله خفاشی به این حقارت برسد که صاحب دانشی نیست وپایداری ان تاامروزه باعث حیرت بایدباشد....این ویروس تمام ارتباطات انسانهای کره خاکی را تحت الشعاع خود قرار داده وسعی در پایدار ماندن ارتباطات انسانی را علی رغم سعی توسط دولتها ووسایل رتباط جمعی را به اجبار با مشاهده خطرات غیر قابل کتمان متوقف کرده است.در مورداین ویروس حرف وتحلیل وتحقیق علمی قابل توجه ومنتشر شدهای نشده است. تمام سعی ها در حفظ ارامش اجتماعی علی رغم خطرات ان و معالجه خیل بیماران ان است.
فدوی ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۳
جالبه . در هر کشوری که شبکه های اجتماعی مخالف حکومت ها فعالتر هستند ، جولان کرونا نیز بیشتر است شبکه های اجتماعی که ادمین های آنها اکثریت مطلق در آمریکا و اروپا ساکن هستند . شاید کرونا با تلگراو ، واتساپ و ... خوشاوندی داشته باشد .
عماد ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۱
سلام. ویروسیکه نمیتونه سیستم دفاعی حیوانات روهدف قراربده بایدپیداکنیم ببینیم چیه!؟تنهافرقی که انسان تکامل یافته باحیوان داره موردحمله این ویروس قرارمیگیره .خودتون میتونین حدس بزنین چیه.
علی ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۵
اگه توهم توطئه هست چرا ازمایشگاهای بیولوژیک تو گرجستان و دهها جای دنیا ساختن؟؟؟؟؟شاید بیکار بودن خاستن سرگرم بشن یا پول مفت داشتن خرج کنن بس کن بابا.یه قانون داریم تو تمام پرونده ها استفاده میشه تا ب نتیجه برسه اونم اینه .چه کسی از این اتفاق سود میبره در واقع جوابش پاسخ خواهد بود !!!! دنیا اونجور که نشون میدی گل و بلبل نیست ساده نباش لطفا .
آرش ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۶
آنچه که در نظر من می گذرد این پدیده (کرونا) از دوحالت خارج نیست ۱. یک مانور (رسانه ای و کنترل جامعه جهانی) محرمانه با هماهنگی دولت های جهان و بدون اطلاع ملت های جهان ۲. سیاست یکسان و سودمند برای دولت ها و حکمت ها که تقریبا همه آنها را طرغیب و تشویق می کنند از این سیاست (کرونا حراسی) تبعیت کنند
وبگرد ۰۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۷
بعد از گذشت کمتر از یک ماه آمار تلفات و مبتلایان حکایت از واقعا ترسناک بودن این ویروس دارهااااا.... بازم میل خودته میخواهی باور کنی یا تکذیب کنی... لطفاً نظریه‌های اشتباه را نشر نکن عزیز.
babak.mahmoodi ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۳:۰۳
من به تئوری توطئه اعتقادندارم ولی اگه دقت کنیدمیبینید یه قسمتهایی ازاین پازل جورنیست وبه هم نمیاد