سفیر مسکو در تهران: ایران و روسیه مانع حکومت تروریست‌ها در سوریه شدند

۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۱ کد : ۱۹۸۹۳۱۵ سرخط اخبار

سفیر روسیه در تهران، با مهم دانستن نقش دو کشور در حفظ دولت مشروع سوریه، ایران را قابل تاییدترین دولت در حوزه هسته‌ای در جهان توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در جمهوری اسلامی ایران می‌گوید مسکو و تهران نقش مهمی در ممانعت از ایجاد حکومت تروریست‌ها ایفا کردند.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، جاگاریان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «اگر به خاطر روسیه و ایران نبود، تروریست‌ها هم‌اکنون در سوریه پیروز شده بودند. به لطف اقدامات ما، دولت مشروع [رئیس‌جمهور] بشار اسد اکنون در قدرت است. حتی دشمنان ما به این اذعان دارند، البته اخیراً».

وی با بیان اینکه روابط روسیه و ایران طی سال‌های گذشته رو به بهبود بوده، توضیح داد: «این بدان دلیل است که مواضع ما در بسیاری از مسائل یا نزدیک است یا همپوشانی دارد. سوریه به یکی از حوزه‌های همکاری تبدیل شد که تاثیر خود را اثبات کرد».

به نوشته تاس، این مقام روس ادامه داد: «مبارزه با تروریسم یک چالش مشترک برای ایران و روسیه است. ما همچنین اهداف و وظایف مشترکی در قبال دیگر مشکلات منطقه‌ای داریم. از سوی دیگر، کشورها ما تحت تحریم‌های غربی قرار دارند. این یقیناً ما را به هم نزدیک‌تر می‌کند».

جاگاریان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع آغاز فرایند مکانیسم حل اختلاف در برجام توسط تروئیکای اروپایی و تهدید ایران به خارج شدن از «معاهده عدم اشاعه» (NPT)، در صورت بازگشت تحریم‌های سازمان ملل اشاره کرده و گفت این مسئله مسکو را نگران کرده است.

به نوشته تاس، وی در این باره اظهار داشت: «ما از این مسئله بسیار مضطرب شده‌ایم، مخصوصا اینکه در مجلس [شورای اسلامی] هم مطرح شده است. چنین واکنش احساسی از سوی همکاران ایرانی را می‌توان به میزان قابل توجهی از طریق این حقیقت که تهران به تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای برای مدت طولانی عمل کرد، توضیح داد».

بر این اساس، سفیر روسیه در تهران با بیان اینکه در زمانی که ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده، سه کشور اروپایی فقط بیانیه می‌دادند، افزود: «روسیه بارها از ایران خواسته که به تعهدات خود ذیل بندهای اِن.پی.تی پایبند باشد و در این معاهده بسیار مهم بین‌المللی باقی بماند».

جاگاریان ضمن اشاره به اینکه ایران «مجبور شد» پنج گام کاهش تعهدات برجامی را بردارد، تصریح کرد:‌ »ایالات متحده آشکارا تعهدات خود و قوانین بین‌المللی را، یعنی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، نقض کرد و ایران را بی‌اساس [مقصر] تمام مشکلات متهم کرد».

وی با بیان اینکه ایران هنوز قابل تصدیق و تایید‌ترین دولت در موضوع هسته‌ای در جهان است، گفت:‌ »آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها پایبندی ایران به الزاماتش [ذیل برجام] را تایید کرده است. روسیه از اقدامات ایران خوشحال نیست اما ما درک می‌کنیم که آنها مجبور به انجام آنها شدند. بعلاوه، تمام آن اقدامات برگشت‌پذیر است».

کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس سه هفته پیش، در اقدامی‌که آن را تلاش برای حفظ برجام خواندند، با انتشار بیانیه‌ای،  ساز و کار حل اختلاف در چارچوب برجام را فعال کردند. این مکانیسم روندی است که در صورت طی کردن کامل مراحل، به بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل علیه ایران منتهی خواهد شد. 

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با بیان اینکه هدف از آغاز این فرایند، احیای تحریم‌های سازمان ملل نیست، گفته بود طرف‌های اروپایی برجام توافق کردند چارچوب زمانی مکانیسم حل اختلاف تمدید شود.

کلید واژه ها: ایران و روسیه سوریه


نظر شما :