هم زمانی رفتار امریکا با کردها با اعلام معامله قرن

فلسطین و روژاوا: در ذهن ترامپ چه می گذرد؟

۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۹۲۵۷ اخبار اصلی خاورمیانه
صلاح الدین خدیو در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: طبق معمول بازار گمانه زنی ها داغ است تا نیت ترامپ از این بذل و بخشش بازخوانی و همچنین نحوه رونمایی و زمان آن که مطابق معمول با یک نمایش داغ رسانه ای همراه است، مورد واکاوی قرار گیرد.
فلسطین و روژاوا: در ذهن ترامپ چه می گذرد؟

نویسنده: صلاح الدین خدیو، کارشناس مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی: خواندن ذهن دونالد ترامپ کار به غایت دشواری است. آشفتگی های کلامی، نوشتار بی قاعده، رفتارهای غیرقابل پیش بینی و بی نزاکتی های غیرمتعارفی که در پرونده های روسیه و اوکراین از او سر زده، در عین حال که راهی برای رفتن به درون این دنیای متلاطم و آشفته اند، به همان اندازه سرگیجه آور و گمراه کننده هستند.

طرح موسوم به معامله قرن معمای دیگری را جلو گشودن درهای این دنیای بی سامان قرار داد. برنامه ترامپ برای صلح اعراب و اسرائیل به حدی  سخاوتمندانه به سود اسرائیل است که حتی صدای محافل صلح طلب و دسته چپی این کشور را هم درآورده است.

طبق معمول بازار گمانه زنی ها داغ است تا نیت ترامپ از این بذل و بخشش بازخوانی و همچنین نحوه رونمایی و زمان آن که مطابق معمول با یک نمایش داغ رسانه ای همراه است، مورد واکاوی قرار گیرد.

مطابق الگوی دو سال گذشته که ترامپ با مساله باز کردن جعبه سیاه انتخابات و پرونده روسیه و سپس مساله اوکراین، دست به گریبان است، سیاست خارجی همیشه ابزاری برای انحراف افکار عمومی و تخلیه فشارها بوده است.

در اینجا هم طبق معمول ترامپ تقریبا از جزئیات چیزی نمی داند و کارها بر عهده مشاور یا مشاورینی است که در این موارد خاص بخت طراحی نقشه ها و استراتژی ها را می یابند. جرد کوشنر، داماد ترامپ و کسی که گفته می شود یک یهودی ارتدوکس است، طراح اصلی پروژه است که آشکارا طرف اسرائیل را گرفته است.

خالی الذهن بودن ترامپ و بی علاقه بودن وی به سرگذشت و تاریخ منازعات پیچیده، بارها در اظهار نظرهایش خود را نشان می دهد. گفته می شود مکرر کردهای سوری و عراق و مناطق تحت کنترلشان را با هم اشتباه گرفته است.

به عنوان نمونه شریرانه ترین نقطه معامله قرن، نقص قطعنامه 242 و بخشیدن سی درصد خاک کرانه باختری به اسرائیل و حفظ شهرک های یهودی در مابقی آن است. ترامپ در عوض دو قطعه از خاک اسرائیل را در صحرای نقب در منتهی الیه جنوب غربی به فلسطینیان هبه کرده است. 

گویی این نه فرش ریزبافت خاورمیانه با هزاران سال سابقه سکونت انسانی و صدها میراث فرهنگی و بشری گرانمایه، بلکه قطعه ای غیر مسکون در ماورای بحار است که در قرن 16 استعمارگران اسپانیایی و پرتغالی آن را پایاپای می کنند.

پاییز گذشته رئیس جمهوری آمریکا مشابه این معامله را با متحدان کرد سوریش انجام داد. چند ماه اصرار و ابرام ترکیه بی فایده بود، تا اینکه حوصله ترامپ سر رفت! طی یک تماس تلفنی اردوغان با خشم و دلخوری گفت که موضع مخالف آمریکا به عنوان دوست و متحد برایش قابل درک نیست، ما که چیز زیادی نمی خواهیم، فقط بیست کیلومتر جلو می آییم! بیست کیلومتر که واقعا زیاد نیست! بفرمایید! یحتمل در آن مکالمه ذهن ترامپ به چیزی شبیه مرز مشترک میان آمریکا و مکزیک رفت که از زمان مبارزات انتخاباتی دنبال کشیدن دیوار حائلی میان آن است. ناگفته پیداست که تفاوت مرز میان دو کشور نوین کلونی نشین با دو کشور کهن که استعمار خطی از وسط شهرها و سرزمین های آنها ترسیم کرده، بسان اختلاف زمین و آسمان است. عمده شهرهای اصلی کردستان سوریه در امتداد این خط بیست کیلومتری بوده و اردوغان خوب به هدف زده بود. اما جالبتر زمانی رخ داد که کاخ سفید به خود آمد و مشاوران، ترامپ را متوجه عمق ماجرا کردند: ترامپ نیروهایی را که از سوریه خارج کرده بود، دوباره باز آورد و به کردها گفت از نوار مرزی عقب نشینی و بیایند در عمق سرزمین های اکثرا عرب، صاحب نفت و ثروت شوند. منظور ترامپ این بود که به جای سری کانی و گری سپی، دیرالزور را دریافت گنند!

این سخنان که البته با چاشنی اقدامات عملی هم همراه بود، نوعی رونمایی زودهنگام از معامله قرنی بود که دیروز انجام شد. آن زمان کمتر کسی می دانست که در گوشه ذهن رئیس‌ جمهور آمریکا نیم نگاهی راهبردی به موضوع از این زاویه وجود دارد و او دارای نوعی ذهنیت پیشینی نسبت به موضوع است. 

البته گفتار تهاجمی رئیس جمهوری ترکیه و وعده او برای اسکان سه میلیون آواره در نوار مرزی شمالی و انجام عملی آن در عفرین، احتمالا در ذهن ترامپ  به اندازه کافی جرقه شبیه سازی های لازم با مساله فلسطین و سازش ناپذیری نتانیاهو را زده بود.

سیاست ترامپ درباره کردهای سوریه، تقریبا تمامی دست اندرکاران آمریکایی مهم این پرونده را عاصی و در برابر وجدان های شرمنده خود وادار به  کناره گیری کرد. طرح معامله قرن هم با هیچ استقبال مهمی در میان دموکرات ها و پایتخت های اروپایی روبه رو نشده است. اما شوربختانه پنجولی که قدرتمندان به رخسار عدالت می کشند، دیر از تارک تاریخ کنار می رود. کاش قدرتمندترین مرد عالم بهره کمتری از نادانی داشت.

کلید واژه ها: معامله قرن شکست معامله قرن ترامپ دونالد ترامپ کردهای سوریه


( ۳۰ )

نظر شما :

حسن ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۶
زبان استعاری زیبایی به خرج داده شد...عالی بود و واقع بینانه..درود بر قلم زیبای ایشان
سام ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۳
درود بر خدیو عزیز
حسین ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۴
جوابتان را در "ساز ناکوک اقلیم" دادم جناب "ایرانی فیک". منتظر پاسختان هستم
خسرو ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۶
خدیو کوشیده است مسئله گروههای تروریستی شمال سوریه (که سعی دارد انجا را روژاوا بنامدولی نیست )که متفق اسراییل و امریکا هستند را مشابه فلسطینیان جلوه دهد درحالی که ماهیت دو مسئله متفاوت است و عملکرد pyd و pkkدر شمال سوریه بیشتر به اسراییل شبیه است ابتدا عملکرد ترامپ را نکوهیده وسپس استقبال کرده که ترامپ به خود آمده و گفته که کردها بیایند ودر عمق سرزمینهای اکثرا عرب (نزدیک اسراییل ) صاحب نفت وثروت شوند شاید خوشتان نیاید ولی سری کانی و گری سپی در سوریه وجود ندارد ونامهای ساختگی است یعنی جعل نام برای مناطقی از سوریه ، وباز انتقاد از اسکان آواره ها(اکثرا کرد )در عفرین توسط ترکیه وذهن خوانی ترامپ که با کمک وجدانهای شرمنده دست اندرکاران امریکایی به خود آمده وارزش مساوی اسراییل و گروهای تروریستی منتسب به کردها (که در حقیقت دشمن کردها هستند )را فهمیده است راستی چرا وجدانهای شرمنده دست اندرکاران امریکایی به کمک فلسطینی ها نیامده است ؟ چرا این وجدانهای شرمنده یمن را نمی بیند یا لیبی یا مسلمانان مظلوم در افغانستان وهند ونیجریه و ...دوستان اگر امریکا واسراییل در حمایت از گروهی ( pkk pyd) مصمم هستند یعنی آن گروه دشمن مسلمانان و مردم منطقه است
مسعود ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۲
در مورد روژآوا دست ترامپ درد نکند ! زیرا کردها اگر سیاستمدار بودند و عاقل هیچ وقت فریب آمریکا را نمی خوردند و با حکومت قانونی خود وارد گفتگو می شدند و اجازه می دادند که ارتش ملی سوریه به عفرین و همچنین شرق سوریه برگردد و خودشان جزئی از ارتش سوریه می شدند علی رغم توصیه ی دوستان کردها چنین کاری نکردند و چوبش را خوردند! اما مساله ی فلسطین بحث دیگری است هیچگاه اسراییل در آرمش نخواهد بود و ترامپ و امثالهم هرگز نخواهند توانست امنیت و آسایش را برای صهیونیستها فراهم کنند. این طرح خفت بار صلح !! مرده از مادر زایید!
کوروش ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۶
اینجا از دو نیروی متخاصم نام برده شده است، اسرائیل و ترکیه که البته جدا از داد و بیدادهای پوپولیستی اردوغان برای دوشیدن رای و حمایت مردم ترکیه، پشت پرده روابطی عمیق اقتصادی و امنیتی دارند و ترکیه بزرگترین شریک تجاری اسرائیل در منطقه است. اما فارغ از شباهت‌ها، اسرائیلیها اگر هم دشمن باشند، حرفشان را به صراحت می‌زنند و تکلیف بقیه با آنها روشن است درحالی که ترکها از پشت به همسایگان و حتی اقوام داخل کشور خودشان خنجر می‌زنند. این جمله که منافق خطرناک‌تر از کافر است اینجا مصداق عینی دارد.
ایرانی ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۳
اتفاقا ترکها هستند که پوتین سربازهای اسرائیلی را واکس می‌زنند و اوجالان را هم با کمک موساد گرفتند. این که رابطه کردها با اسرائیل ررا مطرح کنیم ولی رابطه عمیق ترکیه با صهیونیست‌ها را نادیده بگیریم بوی قومگرایی شدیدی می‌دهد که البته مردم دنیا مشت محکنی به دهان همین جریان نژادپرستی در قضیه اخیر تجاوز ترکیه زدند و کشوری نبود که این حمله را محکوم نکند. حتی آن زمان که اسرائیلیها ترکها را در کشتی ماوی مرمره زیر پا له کردند اردوغان جز سخنرانی و احضار سفیر و... کار دیگری نکرد چرا که رابطه اقتصادی ترکیه و اسرائیل مهمتر از آن بود که با خون کسانی که امثالشان را زیاد در ترکیه کشته است، تحت شعاع قرار بگیرد. وجالب است که ترکها عملا به هر کس که با آن مخالف هستند تروریست می‌گویند. درحالیکه متحد و پیاده نظام آنها درسوریه را در تمام دنیا تروریست می‌دادند که در اصل باقیمانده جبهه النصره هستند وهمین امر بود که غربی‌ها هم مجبور به عدم حمایت از آنها شدند، ولی هیچکس گروه های کردی سوریه را تروریست نمی‌داند! همین بس که در حمله اخیر ترکیه تمام گروه های فلسطینی آن را محکوم کردند حتی آنهایی که یا ترکیه رابطه دارند.
مهدی ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۶:۳۳
در این دنیای مزخرف هرکسی زور نداشته باشه کلاهش پس معرکه اس مثل روژاوا یا فلسطین . تنها چیزی ک میدونم این ترکهای لعنتی دارن بلای جون دنیا میشن و ب ظاهر ادای مسلمونا رو درمیارن تا امپراطوری عثمانی رو ک بیشتر از هر چیزی ب اسلام ضرر زد رو باز سازی کنن اونم از لج عربستان.
مهدی ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۵
منطق خود آقای خدیو خیلی با منطق اسراییل فرقی ندارد، نامهایی مثل روژاوا، سری کانی و گری سپی فارغ از اینکه دقیقا چه مرزهایی دارند و چرا باید شامل تل ابیض و عین عیسی و منبج عرب نشین باشند، به ما یادآوری می کند تحولات اجتماعی مانند آنچه بعد از 2011 در سوریه افتاد می تواند به گروههایی این فرصت را بدهد که با تغییر نامهای عربی و جایگزینی آن با یک سری نامهای من درآوردی یک موجودیت سیاسی جدید ایجاد کرو و مدعی تاریخی بودن آن هم بود.
فرهاد ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۱
ترکیه اگه بدتر از صهیونیسم نباشه بهتر نیست. همین امروز چندین بار به ارتش سوریه با کلی تلفات حمله کردن و افتخار هم میکنه اردوغان به این کارها. اومدن توی یک کشور دیگه و برای اینکه نوچه های داعشی و النصره ای شون تلف نشن خودشون دست به کار شدن! جمع کنید برید بیرون بابا نه تنها از این مناطق بلکه از اسکندرون و شمال عراق و قبرس و... که طی سالها با نسل کشی و کشتار اشغال کردید. اینها فرصت کنن جنایاتشون در شمال غرب ایران در زمان عثمانی رو هم تکرار میکنن. باید درس حسابی به این متوهمین نئوعثمانی داد.
خسرو ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۸:۲۹
مهدی نامی گفته ؛ این ترکهای لعنتی ؛ خجالت بکش میلیونها ترک در ایران زندگی می کنند ، من ترکم وبه این افتخار می کنم در همه جای ایران هستم و به ایر انی بودن می نازم ، چرا سایت دیپلماسی ایرانی چنین چیزهایی را اجازه میدهد ؟ بسیاری از صادق ترین ایرانی ها ترک هستند ، رهبر ایران وشهیدان باکری ها و... در هیچ کجای نوشته هایم فارس لعنتی یا کردلعنتی ننوشتم زیرا هموطن برادر است نه لعنتی ، منتظر عذرخواهی این شخص هستم از تمام مردم ایران مگر اینکه طرف ایرانی نباشد
اصغر ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۴۲
متاسفانه بعضی هموطنان هنوز فرق آذری رو با ترکها(مغولان وحشی) نمیدانند و به ترک بود هم افتخار میکنند!!
خسرو ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰
بی سوادی حدی دارد در کتابهای آموزش وپروش ایران جغرافیای استانها نوشته که مردم اذربایجان ترک هستندو زبانشان ترکی آذربایجانی است ، مغولها ترک نیستند ودر ضمن در دنیای امروز وحشی گفتن به یک ملت واقعا بی شعوری و نژاد پرستی است ، شاید به مردم استانهای آذربایجان آذری بگویید به مردم ترک دیگر استانها چه می گویید ؟یا همه آن استانها را آذربایجان می نامید؟نژاد پرستان خائن ترین اشخاص به ایران هستند و به حق نژاد پرستان وحشی ترین هستند
كامران ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۹
نظرات سیاسی افراد و دوست یا دشمن بودن فلان کشور یا فلان گروه از دید هر فرد، صرفا نظرات شخصی میباشد که قطعا عده ای موافق و عده ای مخالف میباشند .اما دیدگاه های فاشیستی و نژاد پرستانه طی دهه های اخیر و از دوره پهلوی به بعد و متاسفانه ادامه ان تا کنون مبنی بر انکار زبان و قومیت افراد منجمله ترکهای اذربایجان و بعضا توهین و تحقیر همه جانبه فقط و فقط موجب جدایی و تفرقه بیشتر میباشد، جناب ایرانی فارس زبان همین زبان فارسی که الان بهش افتخار میکنی و توقع داری همه به همین زبان صحبت کنن حدود ۱۰۰۰ ساله که از بخش های از افغانستان به تمام ایران سرایت کرد و الا قبل از حمله اعراب بیشترمناطق ایران پهلوی زبان بودن ، منظور از این حرف من اینه که زبان فرهنگ مذهب در طول گذر زمان قابل تغییره و هر کسی حق انتخاب خودش رو داره پس توهین فقط نشان دهنده پوشالی بودن افکار و اموخته های اون فرده
دکتر ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۹
جواب های هوی هست. وقتی به تاریخ ایران و اقوام ایرانی و خلیج فارس و اخیرا هم قرآن توهین بشه، بقیه با دسته گل جواب پانترکها رو نمیدن.