سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی:

عربستان در قبال ایران رفتار دوگانه دارد/هنوز از میانجی‌گری‌های عمران خان خبری نیامده است

۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۵ کد : ۱۹۸۸۲۱۲ خاورمیانه انتخاب سردبیر
وی درباره میانجیگری و تلاش ها برای حل مشکلات میان ایران و عربستان گفت: گفت وگوهای رسمی ما در حد همین حج عمره بوده و گفت وگوهای دیگری اگر باشد من از آن خبر ندارم. کشورهای دیگری هستند که با حسن نیت تلاش دارند تنش ها میان ایران و عربستان را کاهش دهند. اما شاهد رفتارهای دوگانه عربستانی ها هستیم. امیدواریم این کشور دست از این رفتارهای دوگانه بردارد. امیدواریم عربستان موضوع امنیت جمعی را درک کند و بپذیرد که انباشت سلاح نمی تواند امنیت به ارمغان بیاورد.
عربستان در قبال ایران رفتار دوگانه دارد/هنوز از میانجی‌گری‌های عمران خان خبری نیامده است

دیپلماسی ایرانی: سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به سوالات آنان پاسخ داد.

وی در ابتدای سخنان گفت: جناب آقای علی لاریجانی، رئیس مجلس کشورمان به آنتالیا در ترکیه سفر کرده بود و دستاردهای خوبی این سفر داشت. جناب آقای ظریف نیز سفری به ترکیه داشت که در آن جا با رئیس جمهوری افغانستان و چند تن از همتایانش دیدار داشت. همچنین دیروز در نشست دوحه شرکت و سخنرانی کرد. وی در این سفر با 40 تن از اندیشمندان و دیپلمات های فعلی و سابق دیدار و گفت وگو داشتند. آقای دکتر عراقچی هم یک سفر زنجیره ای به چین، ژاپن، اطریش و کویت داشت که هم برجامی بود و هم درباره روابط دو جانبه. آقای روحانی نیز قرار است آخر هفته به مالزی بروند و سفر ایشان به ژاپن نیز در دست بررسی است. وزیر امور خارجه هند نیز هفته آینده به تهران خواهد آمد.

موسوی در پاسخ دیپلماسی ایرانی درباره نتایج سفر عمران خان، نخست وزیر پاکستان به عربستان برای میانجیگری میان تهران و ریاض گفت: هنوز چیزی از این سفر به ما اعلام نشده اما اگر مفاد آن اعلام شود و اقدام مثبتی در جهت کاهش تنش ها باشد ما از آن استقبال می کنیم. ما از هر گونه حل اختلافات کشورهای اسلامی استقبال می کنیم و معتقدیم که هر گونه اختلاف و وجود تنشی میان کشورهای اسلامی باعث سوء استفاده طرف های مغرض خواهد شد. دست دوستی ما به سوی کشورهای اسلامی دراز هست و برای حل اختلافات منطقه ای تلاش می کنیم.

وی در سالگرد حادثه سانچی و شایعاتی که اخیرا پیرامون آن مطرح شده است، گفت: حادثه سانچی حادثه تلخی بود که وزارت امور خارجه در حد توانش پیگیر این موضوع بوده است. متصدی این موضوع سازمان کشتیرانی است. شایعاتی که در روزهای گذشته مطرح شده عاری از صحت است و اصلا قابل اعتنا نیست.

وی درباره سفر حسن روحانی به ژاپن طی روزهای آینده گفت: ایران و ژاپن دو کشور سنتی و قدیمی هستند. این دو کشور روابط دیرینه تاریخی، سنتی و حسنه هستند. ما از مشتریان عمده یکدیگر هستیم. سفر آقای آبه به ایران انجام شد و طبیعی است که یک سفر هم رئیس جمهوری ایران به آن کشور سفر داشته باشد. مقدمات این سفر در حال تدارک است که جزئیات آن طی روزهای آینده اعلام خواهد شد. دو کشور دارای دیدگاه های مشترک بین المللی هستند که روسای جمهور دو کشور درباره مسائل مورد علاقه منطقه ای و بین المللی مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

موسوی درباره توصیه وزارت امور خارجه به اتباع ایرانی برسر سفر به امریکا گفت: ما توصیه می کنیم حتی کسانی که روادید سفر به امریکا دارند مراقب سفر خود باشند، چرا که دولت امریکا به طور غیرقانونی دنبال بهانه جویی است و اتباع ما را همانند دکتر سلیمانی بازداشت می کند. ما طبیعی است که نگران امنیت شهروندان و هم وطنانمان باشیم و چنین توصیه هایی به آنها کنیم. سفر به امریکا به صلاحدید هر شهروندی می تواند انجام شود اما ما هشدارهای لازم را نسبت به رفتارهای دولت امریکا به آنها می کنیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره عملکرد مجلس در روزهای پایانی آن در حوزه دیپلماسی گفت: خوشبختانه در این دوره مجلس با توجه به تحرکات دیپلماتیک آقای لاریجانی، مجلس بسیار مناسب و هم سو با اهداف وزارت امور خارجه عمل کرده است. ما از این تحرکات تشکر می کنیم و امیدواریم در سال های آینده این تحرکات دیپلماتیک ادامه یابد.

وی درباره میانجیگری و تلاش ها برای حل مشکلات میان ایران و عربستان گفت: گفت وگوهای رسمی ما در حد همین حج عمره بوده و گفت وگوهای دیگری اگر باشد من از آن خبر ندارم. کشورهای دیگری هستند که با حسن نیت تلاش دارند تنش ها میان ایران و عربستان را کاهش دهند. اما شاهد رفتارهای دوگانه عربستانی ها هستیم. امیدواریم این کشور دست از این رفتارهای دوگانه بردارد. امیدواریم عربستان موضوع امنیت جمعی را درک کند و بپذیرد که انباشت سلاح نمی تواند امنیت به ارمغان بیاورد.

وی درباره احتمالاتی که درباره سفر آقای روحانی به ژاپن و اعلام این که این سفر با چراغ سبز ایالات متحده امریکا انجام شده است، گفت: روابط ما با کشورها ارتباطی با کشور ثالثی ندارد. ما روابطمان با کشورها را بر اساس احترام و منافع متقابل تعریف می کنیم و علاقه ای هم نداریم کشورهای دیگر نیز روابط خوشان را منوط به چراغ سبز و قرمز کشورهای دیگر کنند. ما همواره طرفدار صلح و ثبات در منطقه بوده ایم و هر گونه رابطه دو جانبه ای را کمک به صلح و ثبات می دانیم. 

وی در خصوص گام بعدی کاهش تعهدات برجامی نیز گفت: درباره گام بعدی باید بگویم که هنوز در حال بررسی است. ما هنوز فرصت داریم و امیدواریم که اروپایی ها درباره تعهداتشان به صورت جدی فکر و عمل کنند. 

موسوی درباره عقب نشینی روسیه از همکاری های هسته ای در فوردو نیز گفت: استنباط ما عقب نشینی روسیه نیست. ما مشکل فنی را به عنوان نکته ای که مطرح شده است به رسمیت می شناسیم. کارشناسان فنی ایران و روسیه هم در حال بررسی آن هستند. دو طرف به لحاظ فنی در حال بررسی چگونگی ادامه همکاری ها هستند. ما آخرین خبری که از کمیسیون مشترک برجام داشتیم این است که همه کشورها متفق القول خروج امریکا از برجام را عامل اصلی این تنش موجود دانسته اند. 

وی درباره راه اندازی کانال بشردوستانه سوئیس که گفته شده است ظرف یک ماهه آینده راه اندازی خواهد شد، گفت: من نام بشردوستانه برای آن نمی گذارم. ما با کشورهای همسایه و دوست مکانیسم های دوجانبه تعریف کرده ایم تا نیازهای دو طرف برطرف شود. این کانال نیز در همین راستاست و ما نیز اعلام کرده ایم که هر کشوری تمایل داشته باشد بر اساس روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران کار کند، آمادگی داریم، حتی بحث تبادل کالا با ارزهای ملی دو کشور و تهاتر کالایی را نیز مطرح کرده ایم که این موضوع نیز در این رابطه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تبادل زندانی همانند امریکا با دیگر کشورها یا تکرار همین کار با خود امریکا نیز گفت: چیزی در حدود سه هزار نفر از اتباع ما در کشورهای دیگر به جرایم مختلف زندانی هستند و تعدادی نیز به جرایم مختلف در زندان های ما زندانی هستند. ما اگر ببینیم می توانیم برای رفع مشکلات تبادل زندانی داشته باشیم حتما این کار را می کنیم. مشابه کاری که با کشورهای همسایه شمالی داشته ایم. همچنین اگر کشورهایی مثل سوئیس مجددا میانجی گری کنند حاضریم باز هم با کشورهایی نظیر امریکا بدون مذاکره مستقیم با آنها تبادل زندانی داشته باشیم.  

وی درباره وام 5 میلیارد دلاری ایران از روسیه نیز گفت: ما با کشورهای مختلف پروژه های گوناگون از جمله با روسیه داریم. این پروژه ها قرار است تامین اعتبار شود که طرف روسی نیز باید تامین کند. من آن را وام نمی گذارم بلکه تامین اعتبار است و باید در همین چارچوب آن را بررسی کرد.

موسوی درباره مقررات اف ای تی گفت: مقررات اف ای تی اف مانعی در مراودات مالی و بانکی ما با کشورهای دنیاست. کشورهای دیگر وارد این معاهده شده اند و مقررات آن را پذیرفته اند و چون ما نپیوسته ایم برای همکاری با بانک های طرف ما مشکلاتی دارند. ما نظر کارشناسیمان پیوستن به چنین مقرراتی است. ما از پیوستن به چنین کنوانسیون هایی که همه کشورهای دنیا به آن پیوسته اند نگرانی نداریم. اتفاقا با پیوستن به آن می توانیم بسیاری از اتهاماتی که به جمهوری اسلامی ایران رفع می شود را برطرف کنیم. 

وی درباره اظهارات منوچین، وزیر خزانه داری امریکا که در نشست دوحه گفته بود اگر ایران به شرایط 12 گانه عمل کند تحریم ها لغو خواهند شد و همچنین ادعا کرده بود که تحریم جایگزین جنگ هست، گفت: تحریم خود جنگ است نه جایگزین آن. امریکا بعد از آن که دید انتظاراتی که از برجام دارد برآورده نشد از برجام خارج شد. ما همواره شاهد رفتارهای نامتجانس و ضدونقیض رفتارهای امریکایی ها هستیم، برای همین اظهارات آنها را جدی نمی گیریم. خروج امریکا از برجام غیرقانونی بوده است. تنها راه حل بازگشت امریکا به تعهداتش است و هیچ راه حلی دیگری وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین نشست شورای همکاری خلیج فارس و این که بنا بوده در آن درباره طرح صلح هرمز بررسی شود، گفت: آنچه از بیانیه های آنها صادر شده است چیز خاصی را بیان نمی کند. برخی اعضای این شورا دید مثبتی به این طرح دارند اما کشورهای دیگر همچنان بر دیدگاه منفی خود اصرار دارند. ایران با حسن نیت این طرح را اعلام کرده و انتظار پاسخ صادقانه است.

موسوی درباره ناآرامی های عراق نیز گفت: تماس ها و مراوداتمان با دولت عراق ادامه دارد. همچنین آقای ظریف با آقای فالح الفیاض، دبیر شورای عالی امنیت ملی عراق در دوحه دیدار کرد. اگرچه ما از حادثه حمله به کنسولگریمان در نجف اشرف دلخور هستیم. ولی معتقدیم که این روزها می گذرند و این حوادث گذرا هستند. ما هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق را رد می کنیم. سیاستمداران عراقی افرادی بالغ و عاقل هستند و می توانند خودشان مشکلاتشان را حل کنند. کما این که شاهدیم هم اکنون در حال حل مشکلات خود و انجام رایزنی ها برای تشکیل دولت هستند.  

کلید واژه ها: نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه


( ۱ )

نظر شما :