بیست و یکمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم

ترامپ با وجود تحریم ها می خواهد با ایران مذاکره کند

۱۴ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۷۹۲۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
من معتقدم که امریکای ترامپ طرفدار آغاز جنگ نظامی مستقیم با ایران مثل جنگ افغانستان و عراق نیست. همه تلاشش این است که حکومت اسلامی ایران را پای میز مذاکره بکشاند. اوباما این کار را کرد که نتیجه اش توافق هسته ای بود. ترامپ امریکا را از آن خارج کرد برای این که باور داشت توافق ضعیفی بود و بابی را می گشاید که بعد از چند سال ایران به یک کشور هسته ای مدنی و نظامی تبدیل می شود، و برای این که این توافق به هیچ وجه به طرح موشک های بالستیک ایران نپرداخته است. او تحریم های سابق را برگرداند و تحریم های شدید و بسیار سخت دیگری را نیز علیه آن اعمال کرد و همچنین تلاش می کند تا ایران را به میز مذاکره بکشاند. این چیزی است که همیشه می گوید.
ترامپ با وجود تحریم ها می خواهد با ایران مذاکره کند

دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا بیست و یکمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

در جواب مدیر مسئول یکی از سازمان های یهودی امریکایی که کار رسمی و هر روزش دفاع از اسرائیل و منافع آن در محافل مردمی و حزبی و رسمی و کنگره و سیاسی و رسانه ای داخلی ایالات متحده است، که گفت شاید لازم باشد جرد کوشنر، داماد ترامپ در طرح خود موسوم به معامله قرن تجدید نظر کند، نظر دادم: «این کار ضروری است. شاید به خاطر نیازی که اعراب و مسلمانان به امریکا دارند و به خاطر این که در وضعیت «بدی» به سر می برند مجبور به سکوت و قبول این طرح شوند، اما تا کی؟ این مساله دیگری است. تو می دانی که یهودی هایی، چهره های مهم یهودی هستند که طرفدار راه حل دو کشوری اند و به اسرائیل امن در چارچوب مرزهایش معتقد هستند و با سیاست های نتانیاهو مخالفت می کنند و با حکومت خودگردان ملی فلسطین در تماس دائمند و به آن توصیه می کنند که خودش را منحل کند. در این صورت شاید اسرائیل به سمت اشغال دوباره کرانه باختری به صورت کامل و حتی شاید غزه سوق یابد، برای این کار هم بهانه های اقتصادی و امنیتی و نظامی را مطرح کنند. در این صورت فلسطین و اسرائیل به یک کشور با دو ملت اسرائیلی یهودی و فلسطینی تبدیل می شوند، در این حالت دموگرافی فلسطینی ها بر اسرائیلی ها غلبه خواهد کرد. طبیعی است که این مساله باعث می شود تا اسرائیل سیاست تبعیض نژادی خود را در حق فلسطینیان به طور کامل ادامه دهد دقیقا مثل حالتی که در آفریقای جنوبی و رودسیا بود. نتیجه حتمی چنین سیاستی در نهایت به نفع اکثریت ساکن خواهد بود نه اقلیت، با وجود این که برتری نظامی و تسلیحاتی و ثروت و علمی و فرهنگی از آن اقلیت است. آیا قبول می کنید که اسرائیلی که از آن رسما دفاع می کنید مثل آفریقای جنوبی و رودسیا شود؟»

جواب داد: «آنچه می گویی به جاست و باید هم مورد توجه قرار بگیرد... بگذار درباره ایران ازت بپرسم. برتری با کیست، به عبارتی با آن چه خواهند کرد؟ آیا با آن مذاکره خواهد شد یا مورد حمله نظامی واقع و شکستی سنگینی بر آن تحمیل خواهد شد؟»

جواب دادم: «من معتقدم که امریکای ترامپ طرفدار آغاز جنگ نظامی مستقیم با ایران مثل جنگ افغانستان و عراق نیست. همه تلاشش این است که حکومت اسلامی ایران را پای میز مذاکره بکشاند. اوباما این کار را کرد که نتیجه اش توافق هسته ای بود. ترامپ امریکا را از آن خارج کرد برای این که باور داشت توافق ضعیفی بود و بابی را می گشاید که بعد از چند سال ایران به یک کشور هسته ای مدنی و نظامی تبدیل می شود، و برای این که این توافق به هیچ وجه به طرح موشک های بالستیک ایران نپرداخته است. او تحریم های سابق را برگرداند و تحریم های شدید و بسیار سخت دیگری را نیز علیه آن اعمال کرد و همچنین تلاش می کند تا ایران را به میز مذاکره بکشاند. این چیزی است که همیشه می گوید.»

پرسید: «آیا معتقد نیستی که او دنبال تغییر حکومت اسلامی ایران است یا این که می خواهد با آن کار کند؟»

جواب دادم: «شاید ترامپ خیلی خوشحال باشد یا احساس خوشبختی کند اگر تحریم های قدیم و جدید سبب شوند مردم ایران به خیابان ها بریزند و به امریکا و بعد از آن به حکومت اسلامی اعتراض کنند. ممکن است این اتفاق باعث شورش شود. اما ترامپ تلاشی برای این کار نمی کند. آن چه می خواهد، منافع امریکا و اسرائیل مطابق با نظر خودش است، یعنی حکومت اسلامی رفتار خود را عوض کند و از طرح توسعه طلبانه خود در منطقه و جهان دست بردارد، در مقابل نقش مهمی به آن در منطقه بدهد که با متحدان امریکا همکاری کند. به اعتقاد او این کار می تواند موازنه منطقه ای ایجاد کند که شاید به طرح رهبری یکجانبه ایران در جهان عرب و اسلام پایان دهد.»

پرسید: «آیا ایران مقاومت می کند؟»

جواب دادم: «ایران می گوید که طرحی پیاده کرده که برای دو سال یعنی تا پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ می تواند مقاومت کند. اما اگر ترامپ برای دور دوم در سال 2020 انتخاب شد چه خواهد کرد؟ آیا مقاومت خواهد کرد؟ تلاش می کند. اما موفقیتش شاید تضمین شده نباشد. شاید هم نتیجه اش بازگشت به میز مذاکره باشد.» 

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم ایران و امریکا مذاکره ایران و امریکا برجام فلسطین و اسرائیل


( ۵ )

نظر شما :