منابع آبی همچون نفت متعلق به همه کشور است؛ واعظی: تغییر در رویکرد تقابلی عربستان و امارات/ امریکایی‌ها قاشق خالی در دهان سعودی‌ها گذاشتند

۲۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۰:۱۶ کد : ۱۹۸۶۹۳۵ سرخط اخبار

رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری از تغییر در رویکرد تقابلی عربستان و امارات با جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: اماراتی‌ها برای ارتباط با جمهوری اسلامی پشقدم شدند.

به گزارش ایسنا-محمود واعظی در ستاد اقتصاد مقاومتی استان سمنان با اذعان به اینکه شرایط بین‌المللی به نفع کشورمان تغییر کرده اظهار کرد: جمهوری اسلامی از ابتدا سیاست‌های خود را به وضوح اعلام کرده و آماده روابط خوب و نزدیک با همه همسایگان است.

وی با بیان اینکه ما باید با همسایگان خود زندگی کنیم ادامه داد: جمهوری اسلامی علی‌رغم برخی دشمنی‌ها و بی‌مهری‌ها از سوی برخی همسایگان اساس خود را بر همکاری با همسایگان گذاشته چرا که ما باید برای همیشه با هم زندگی کنیم و از همین رو از ابتدا اعلام کرده بودیم که آماده برقراری روابط خوب با همسایگان خود هستیم.

وی با بیان اینکه با وجود برخی خامی‌ها از سوی کشورهای همسیه می‌دانستیم که به مرور این کشورها به مرور به ما نزدیک می‌شوند افزود: امروز همان روزها رسیده و روابط اماراتی‌ها به آرامی تغییر کرده و سعودی‌ها هم به تدریج از آن روابط خصمانه فاصله گرفتند و ادبیات‌شان مسالمت‌آمیزتر شده است.

واعظی روابط بسیار خوب با همه کشورهای اسلامی را سیاست جمهوری اسلامی در این بخش ارزیابی و تصریح کرد: جمهوری اسلامی منافع خود را در روابط حسنه با همسایگان و در گام بعدی با کشورهای اسلامی و در گام سوم با کشورهای آسیایی تعریف کرده است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه این کشورها گام به گام به سمتی حرکت کردند که متوجه شدند که امریکایی‌ها به دنبال پول آنها هستند افزود: همه دیدیم که امریکایی‌ها در اتفاقات منطقه به یاری آنها نمی‌آید و در حقیقت "قاشق خالی در دهان آنها گذاشته است". حمایت امریکایی‌ها از آنها محدود شد به یکی دو توئیت لذا آنها باید بدانند در آخر آنچه در منطقه می‌ماند این کشورهای منطقه هستند که باید با هم زندگی کنند.
 

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اذعان به اینکه جمهوری اسلامی با یکی از شدیدترین تحریم‌ها در طول تاریخ روبرو است گفت: امریکایی‌ها این تحریم‌ها را با این هدف وضع کردند که جمهوری اسلامی بعد از دو سه ماه تسلیم شود.

وی تحریم‌های ظالمانه امریکا را بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های یک کشور بر علیه کشور دیگری دانست و گفت: سابقه ندارد که تحریم یک کشور به دغدغه اصلی رئیس جمهور یک کشور دیگر تبدیل شود. آنها همه توان و ابزارهای سیاسی، اقتصادی و... خود را بکار گرفتند که فروش نفت ما را به صفر برسانند و از همین رو یک جنگ تمام عیار اقتصادی، تبلیغاتی و روانی بر علیه کشورمان به راه انداختند.

واعظی با بیان اینکه صهیونست‌ها و چند کشور منطقه نیز با امریکا همراهی کردند افزود: این کشورهای منطقه امروز پشیمان شدند.

وی با بیان اینکه سال 97 سال بسیار سختی بود ادامه داد: جنگ تبلیغاتی و روانی دشمن از جنگ اقتصادی آنها شدیدتر و سخت‌تر بود و از همین رو بود که به دلیل بمباران مداوم اطلاعاتی افکار عمومی و ایجاد نوعی عدم قطعیت نسبت به آینده، شاهد نوسانات قیمت در بازار و بحث ارزهای خارجی بودیم. ضمن اینکه در آن شرایط کمتر سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاری رغبت پیدا می‌کرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه رهبری معظم انقلاب و مسوولان کشور به گونه‌ای عمل کردند که همه به این نتیجه رسیدند که جنگی در کار نخواهد بود اضافه کرد: هجوم به برخی کالاها و نوسانات قیمت در بازار بیش از همه ناشی از عملیات سخت روانی و جنگ تبلیغاتی دشمن بود.

وی با بیان اینکه اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کردند که سال 98 به مراتب از 97 سخت‌تر خواهد بود افزود: با همدلی که بین مردم و قوای سه‌گانه زیر چتر هدایت رهبری بوجود آمد توانستیم از آن شرایط به خوبی عبور کنیم به طوری که شرایط امروز ما چه از نظر سیاسی و چه از نظر بین‌المللی و اقتصادی شرایط به مراتب بهتری است.

آمدنیوز بدون همراهی سرویس‌های خارجی نمی‌توانست به وقایع 96 دامن بزند

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: از همین رو است که برخلاف گذشته که با توئیت یک رئیس‌جمهور، بازار ما متاثر می‌شد امروز بانک مرکزی ما را برای دومین بار تحریم‌ می‌کنند اما در همان روز و در روز بعد قیمت ارز کاهش می‌یابد و همین آن شاخصی است که بر پایه آن اقتصاددان‌ها به این مهم می‌رسند که تحریم‌ها دیگر کارایی خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه ما بدون اتکا به بیرون و در داخل می‌توانیم بسیاری از نیازهای خود را مرتفع کنیم گفت: اقتصاد مقاومتی نیز دقیقا به همین معنا است و خوشبختانه گویی در زمان طرح اقتصاد مقاومتی پیش‌بینی چنین روزهایی شده بود.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران اسلامی با زدن پهباد امریکایی اقتدار نظامی خود را نشان داد افزود: امروز نیز با دستگیری مدیر آمدنیوز که در دی ماه 96 بدون همراهی سرویس‌های جاسوسی خارجی به آن ماجراها دامن بزند اقتدار امنیتی خود را بیش از پیش نشان دادیم.

وی با بیان اینکه دستگیری مدیر آمدنیوز صدای سرویس‌های جاسوسی صهیونیستی و بیگانه را درآورده گفت: دستگیری این فرد و سپردن وی به دست عدالت پیامی است برای آنها که به ملت و کشور خود خیانت می‌کنند.

دولت به فشار بر طبقات متوسط و پایین آگاه است

واعظی با بیان اینکه دولت به فشار بر طبقات متوسط و پایین‌تر آگاهی دارد گفت: از همین رو بخش زیادی از وقت ما در شورای هماهنگی سه قوه به چاره‌جویی برای کمک به این اقشار صرف می‌شود. دولت می‌داند قشر حقوق‌بگیر، روستاییان و طبقه محروم با مشکلات اقتصادی روبرو هستند و از همین رو برای این سه قشر برنامه‌ریزی ویژه داریم.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه اقتصاد ما توفان را پشت سر گذاشته و به تدریج به سمت ثبات می‌رود ادامه داد: امروز ارز تا حدودی ثبات پیدا کرده اگرچه قیمت ارز باید پایین تر بیاید.

وی ادامه داد: اگر تحریم‌ها نباشند قیمت ارز قیمت امروز نخواهد بود. البته دشمن به دنبال این است که در بازار ارز مدام نوسان قیمت‌ها حاکم باشد تا اقتصاد و تجارت رونق نگیرد.

امریکایی ها در سفر نیویورک برای دیدار با روحانی به التماس افتاده بودند

واعظی بر لزوم کاهش فشار بر اقشار کم‌درآمد تاکید و خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقدامات خوبی در دولت در حال انجام است و شرایط اقتصادی رو به بهبود است.

وی با اشاره به اعلام 12 پیش شرط از سوی امریکا گفت: به دلیل عدم کارایی تحریم‌ها امریکایی ها در سفر سازمان ملل برای دیدار با دکتر روحانی به التماس افتاده بودند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه شرایط سیسی و بین‌المللی و اقتصادی ما کاملا تغییر کرده گفت: برخی فعالیت‌های عمرانی اگرچه با تاخیر اما در کشور آغاز شده و شرایط روند رو به بهبودی پیدا کرده است.

بی‌مهری به استان سمنان

وی با بیان اینکه در گذشته به سمنان بی‌مهری شده افزود: با وجود اینکه دو رییس جمهور اخیر از این استان هستند و ذهنیت برخی متفاوت است اما به نظر من در گذشته به این استان بی‌مهری‌هایی صورت گرفته و از همین رو این استان با وجود ظرفیت‌های بالا با مشکلاتی هم روبرو است.

واعظی با بیان اینکه در دولت امتیاز ویژه ای به هیچ استانی داده نمی‌شود گفت: دولت مصمم است که حق همه استان‌ها را ببیند و از همین رو کم‌مهری‌هایی که شده را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه 838 میلیارد تومان از 962 میلیارد اعتبار مصوب سفر اول دولت به استان ابلاغ شده اظهار کرد: تلاش می‌کنیم به زودی 124 میلیارد تومان باقی مانده ابلاغ شود ضمن اینکه330 میلیارد تومان از اعتبار 1429 میلیارد تومانی دور دوم سفر استانی نیز ابلاغ شده و می‌کوشیم که تا پایان 99 همه مانده این دو سفر پرداخت شود.

وی بر لزوم توجه بیشتر به بخش خصوصی تاکید و تصریح کرد: بخش دولتی بیشتر در حوزه طرح‌های زیرساختی تلاش خواهد کرد و این بخش خصوصی، نهادهای شبه دولتی و سرمایه‌گذاران هستند که می‌توانند چهره استان را تغییر جدی کنند.

منابع آبی همچون منابع نفتی متعلق به همه استان ها است

وی از کم آبی به عنوان جدی ترین مشکل استان نام برد و گفت: آب در استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیتیی استان همیشه از اهمیت ویژه برخوردار بوده است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری از توسعه معادن به عنوان یکی از برنامه های دولت نام برد و گفت: توسعه استان معدنی سمنان که 42 نوع ماده معدنی از 70 نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور را در دل خود دارد نیازمند منابع آبی و ایجاد زیرساخت های دیگر است.

وی حل معضل کم آبی در این استان را ضروری خواند و گفت: باید از همه ظرفیت‌های ممکن برای تامین آب استان استفاده شود.

وی با بیان اینکه منابع آبی همچون منابع نفتی متعلق به همه استان ها است گفت: این دولت یک دولت محیط زیستی است و هیچ تصمیم غیرعلمی که در تضاد با منافع زیست محیطی باشد را اتخاذ نخواهد کرد.

انتهای پیام


( ۲ )

نظر شما :