هدف، پاکسازی جایگاه ریاست جمهوری است

ترامپ در سیبل دموکرات ها

۱۱ مهر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰ کد : ۱۹۸۶۶۴۸ اخبار اصلی آمریکا
تاکنون نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان فقط آغاز تحقیقات استیضاح را اعلام کرده است. پلوسی نمی خواهد کمیسیون جدیدی تشکیل دهد، بلکه ترجیح داده تحقیقات جاری علیه ترامپ را که در شش کمیته در حال انجام است، با هم ترکیب و ادغام کند. سپس کمیته قضایی تصمیم خواهد گرفت که آیا یک روند دادگاهی رسمی آغاز شود یا خیر.
ترامپ در سیبل دموکرات ها

نویسنده: کلمنس ورگین

دیپلماسی ایرانی: طی هفته گذشته، دموکرات ها به طور قاطعانه به ابزاری متوسل شده اند که همواره به استفاده از آن تهدید می کردند: استیضاح.

دلایل مختلفی برای این تصمیم وجود دارد. در پرونده روسیه، مدارک قاطعانه و مستدلی یافت نشد و ترامپ هیچ جایگاه سیاسی مشخصی نداشت. اما این بار دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری عمل کرده و از قدرت سیاسی ناشی از جایگاه خود برای فشار آوردن به اوکراین برای پیشرد منافع شخصی سوء استفاده کرده است. علاوه بر آن، این بار شواهد واضح تری وجود داشته که نقش ترامپ را به طور آشکار اثبات می کند.

بیانیه افشاگران همچنین تصویری از یک اقدام هماهنگ برای تأثیرگذاری بر رهبری جدید اوکراین را ترسیم می کند که عمدتا توسط رودی جولیانی، وکیل ترامپ هدایت می شد. علاوه بر آن، این اتهام مطرح شده که دولت ترامپ از یک سیستم داده های امنیتی با هدف حفظ اطلاعات بسیار حساس، سوءاستفاده کرده است.

عامل دیگری که در جدیت تحقیقات دخیل است، تغییر فضای حاکم بر حزب دموکرات است. به علت افشاگری های اخیر، دموکرات ها اکنون معتقدند که راحت تر می توانند نظر مثبت مردم را جلب کنند. نظرسنجی های اخیر نیز نشان می دهد که تمایل به استیضاح ترامپ رو به افزایش است.

تاکنون نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان فقط آغاز تحقیقات استیضاح را اعلام کرده است. پلوسی نمی خواهد کمیسیون جدیدی تشکیل دهد، بلکه ترجیح داده تحقیقات جاری علیه ترامپ را که در شش کمیته در حال انجام است، با هم ترکیب و ادغام کند. سپس کمیته قضایی تصمیم خواهد گرفت که آیا یک روند دادگاهی رسمی آغاز شود یا خیر.

در آن صورت، کمیته قضایی یک لایحه استیضاح ارائه خواهد داد که مجلس نمایندگان به آن رأی می دهند. اگر مجلس نمایندگان با استیضاح موافقت کند، ترامپ رسماً "استیضاح" خواهد شد. قدم بعدی، برگزاری دادگاه در مجلس سنا به سرپرستی رئیس دیوان عالی کشور است. سپس اعضای سنا رای داده و در صورت کسب اکثریت دو سوم، ترامپ جایگاه خود را از دست می دهد.

روند استیضاح تنها زمانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که رئیس جمهوری به "خیانت و فساد" و به اصطلاح "جرایم بزرگ و تخلفات" متهم شود. این جرایم "باید دارای ماهیتی باشد که بتواند سیاسی در نظر گرفته شده و در درجه اول تخلفاتی باشند که به کل جامعه صدمه می زنند."

محتوای اصلی اتهامات علیه ترامپ، این است که وی برای تحریف رقابت آزاد دموکراتیک، از جایگاهش به نفع خود سوء استفاده کرده است. چنین کاری هسته اصلی جامعه آمریکا و قانون اساسی دمکراتیک آن را زیر سوال می برد.

اگر مشخص شود که ترامپ در خطر شکست فاجعه آمیزی به عنوان کاندیدای برتر انتخابات آینده قرار دارد، به احتمال زیاد حمایت جمهوری خواهان از وی پایان خواهد یافت. با وجود این، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، این احتمال کمتر شده و به نظر می رسد که جمهوری خواهان در کنگره به پشتیبانی از ترامپ ادامه می دهند.

عامل تعیین کننده نهایی این خواهد بود که چه کسی بتواند روایت قانع کننده تری را برای رأی دهندگان ارائه دهد. اگر جمهوری خواهان موفق شوند دموکرات ها به عنوان بازندگان انتقامجویی نشان دهند که در پی ابطال انتخابات گذشته هستند، ترامپ می تواند از این روند رهایی یابد. اما اگر دموکرات ها موفق شوند اثبات کنند که ترامپ از جایگاه خود برای پیشبرد منافع شخصی سوءاستفاده کرده و از این طریق به دموکراسی آمریکا آسیب رسانده، جایگاه ترامپ متزلزل خواهد شد.

منبع: ولت / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ استیضاح دونالد ترامپ


( ۴ )

نظر شما :

ناشناس ۱۲ مهر ۱۳۹۸ | ۰۱:۵۲
#اوکراین_گیت دو رکن اساسی دارد - اول اینکه ترامپ درخواست همراه با فشار برای تحقیقات بیشتر در پرونده پسر بایدن دارد ، آن هم دقیقا در سال انتخابات که معلوم است نامزد نهایی دموکرات ها بایدن است و او است که در بیشتر نظر سنجی ها نفر اول است - دوم ، نقش مسدود کردن پول کمک نظامی آمریکا به اوکراین ، دقیقا به خاطر فشار در اجابت درخواست ترامپ - این دو عامل واضح و کلیدی ، قصد ترامپ در سواستفاده از قدرت و درخواست کمک از یک فرد خارجی در انتخابات را به صورت واضح نشان می دهد - این وسط جمهوری خواه ها باید متوجه باشند که آیا حاضر هستند برای احتمال ۴ سال ریاست جمهوری ، آبروی ترمیم شده خودشان را بعد از ماجرای #واتر_گیت دوباره به حراج بگذارند یا خیر