سعودی‌ها با میانجیگری عراق برای ملاقات با ایران موافقت کرده‌اند

۰۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۹ کد : ۱۹۸۶۶۲۴ سرخط اخبار

یک پایگاه خبری انگلیسی در گزارشی نوشت که سعودی‌ها به عراق برای هماهنگی دیدار با مقامات ایران چراغ سبز نشان داده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ پایگاه خبری «میدل ایست آی» در گزارشی نوشت که عربستان سعودی به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق برای هماهنگی دیداری با ایران چراغ سبز نشان داده است و به نظر می‌رسد این نخستین گام برای کاهش تنش‌ها در منطقه باشد.

«عباس الحسناوی» از مقامات دفتر نخست وزیر عراق روز سه‌شنبه به میدل‌ایست‌آی گفت که عبدالمهدی به دنبال میانجی‌گری میان مقامات در ریاض و تهران بوده و شرایط هر کدام از طرف‌ها را برای دیدار به طرفین منتقل کرده است.

حسناوی این سخنان را پس از آن مطرح کرد که سخنگوی دولت ایران روز دوشنبه گفت که عربستان سعودی از طریق سران برخی کشورها پیام‌هایی را به «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران ارسال کرده است.

این مقام عراقی به میدل‌ایست‌آی تاکید کرد که عبدالمهدی به عنوان یک میانجیگر با هدف کاهش تنش‌ها در منطقه اقدام کرده است.

وی اضافه کرد:«مقامات عراق کانال‌هایی را با هر دو طرف دارند. برادران سنی ما (در دولت) با سعودی‌ها در ارتباط هستند و برادران شیعه ما با ایرانی‌ها در ارتباط هستند.»

الحسناوی افزود:«سعودی‌ها پیش از آغاز روند مذاکرات شروطی دارند و درباره ایران نیز چنین است. ما این شرایط را به هر طرف منتقل کرده‌ایم. گرد هم آوردن دو طرف مخالف در شرایط ایدئولوژی،‌ فرقه‌ای و ائتلاف‌هایشان در منطقه کار ساده‌ای نیست.»

وی گفت:«عبدالمهدی خواستار نشستی میان عربستان سعودی و ایران شده که دولت عراق نظارت و میانجی‌گری آن را بر عهده داشته باشد و بغداد محل مورد نظر برای مذاکرات باشد.»

این مقام عراقی گفت:«سعودی‌ها درباره این موضوع چراغ سبز نشان داده و عبدالمهدی در حال کار بر روی این موضوع است و سعودی‌ها از جمله «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی طی روزهای اخیر لحن خود را آرام کرده اند.»

عبدالمهدی هفته گذشته برای گفت‌وگوهایی با ولیعهد سعودی به جده سفر کرده بود.

حسناوی اضافه کرد که دولت آمریکا نیز با برگزاری مذاکرات میان دو طرف موافقت کرده و «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق در حال حاضر در واشنگتن به سر می‌برد تا درباره چارچوب زمانی دیدارها گفت‌وگو کند.

وی گفت:«اگر توافق بالقوه‌ای در منطقه بوجود آید که شامل یمن،‌ سوریه و عراق باشد،‌ آمریکایی‌ها مشکلی با آن نخواهند داشت.»

این مقام عراقی در ادامه گفت‌وگوی خود با «میدل‌ایست‌آی» اضافه کرد:«عبدالمهدی امیدوار است که میزبان نشستی در بغداد باشد اما مکان دیدار هنوز باید مورد توافق قرار بگیرد.»

وی افزود:«بغداد بهترین مکان برای دیدار است اما نمی‌توانم تایید کنم که در نهایت بغداد مکان دیدار خواهد بود. در ابتدا،‌ دیدارهایی میان مقامات دو کشور برگزار خواهد شد و سپس توافقی حاصل خواهد شد و سران عربستان سعودی و ایران با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا آن را به امضا برسانند.»

الحسناوی گفت که هر دو طرف شرایطی را برای آغاز نقطه مذاکرات تعیین کرده‌اند.

این مقام عراقی گفت: «شروط عربستان سعودی این است که ایران نقش خود در یمن و سوریه را به حداقل میزان رسانده و حمایت از گروه‌های مسلح نظیر حوثی‌ها را متوقف کند. سعودی‌ها همچنین خواسته‌اند تا نظام سوریه مشکلات خود با گروه‌های مخالف سوری را حل کرده و قانونی اساسی برای سوریه نوشته شود که تمامی گروه‌ها با آن موافقت کنند.»

ایجاد کانال تماس غیر مستقیم میان ریاض و تهران پس از حملات ویران کننده به تاسیسات نفتی سعودی‌ها انجام شد که سعودی‌ها و آمریکایی‌ها مدعی شدند که حمله یمنی‌ها به این تاسیسات نفتی توسط ایران انجام شده است التبه مقامات ایران قاطعانه هرگونه مداخله در این حمله را رد کرده‌اند.

مقامات سعودی و ایران طی روزهای اخیر تاکید کرده‌اند که کشورهایشان برای گفت‌وگو با هدف کاهش تنش‌های منطقه‌ای آماده هستند.

کلید واژه ها: ایران و عربستان سعودی


( ۵ )

نظر شما :