تغییر لحن بن سلمان در قبال ایران

۰۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۴ کد : ۱۹۸۶۶۱۴ سرخط اخبار

یک رونامه فرامنطقه‌ای با اشاره به اینکه محمد بن سلمان از هم پیمانان غربی و آمریکا ناامید شده و به این نتیجه رسیده است که هدف آنها تنها باج خواهی است، لحن خود در قبال ایران را تغییر داده و به صلح و کاهش تنش متمایل شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در تحلیلی نوشت: هرکس جزئیات مصاحبه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با شبکه آمریکایی سی بی اس را دنبال کرده باشد متوجه تغییرات و تحولات عربستان و منطقه خواهد شد؛ محمد بن سلمان به گونه‌ای صحبت می‌کرد که گویی او شخص اول و آخر عربستان است نه ولیعهد این کشور، او در رابطه با دشمن قوی کشورش یعنی ایران موضع کاهش تنش و صلح را درپیش گرفته بود که این امر به طور کامل با مصاحبه های پیشین او در رابطه با ایران و هم پیمانان آن در یمن تفاوت داشت.

در بخشی از این تحلیل آمده است: بهترین و مهم‌ترین تفسیر برای این تحول سیاسی سعودی و روی آوردن آنها به صلح این است که آنها احساس ناامیدی می‌کنند و معتقدند که هم پیمانان غربی آنها و خود آمریکا نیز آن‌ها را فریب داده و در مقابله با ایران  و بازوهای  نظامی مورد حمایت این کشور ریاض را تنها گذاشته‌اند. هم پیمانان عربستان همچنین هیچ پاسخی به حملات بقیق و خریص که منجر به نصف شدن تولید نفت عربستان شد انجام ندادند.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: روشن است که محمد بن سلمان راه را برای میانجیگری و وساطت با ایران باز کرده است و چه بسا دیگران را در این راستا تشویق می کرد زیرا عمران خان، نخست وزیر پاکستان در سازمان ملل اعلام کرد که عربستان خواستار میانجیگری با ایران شده است، همزمان آقای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق نیز که هفته گذشته به ریاض سفر کرده بود اعلام کرد که عربستان خواستار میانجیگری با ایران برای حل بسیاری از اختلافات شده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران نیز اعلام کرد که عربستان از طریق روسای برخی کشورها پیام هایی به ایران و خصوصا حسن روحانی فرستاده و خواستار گفت گو شده است اما ایران پاسخ دادن به این پیام ها را مشروط به علنی کردن این مساله از سوی عربستان کرده است،  بنابراین این مسائل تصادفی نیست.
نویسنده با اشاره به اینکه محمد بن سلمان پس از گذشت پنج سال از جنگ یمن به این نتیجه رسیده است که پیروز از این جنگ بیرون نخواهد آمد نوشت: تمام محاسبات ولیعهد سعودی مبنی بر حمله آمریکا و اسرائیل به ایران با شکست مواجه شده است و برای بن سلمان ثابت شد که ترامپ ایران را وسیله ای برای ترساندن عربستان قرار داده است تا بتواند به طور مستقیم و یا از طریق فروش سلاح از آنها باج خواهی کند؛ سلاحی که نتوانست با موشک‌ها و پهپادهای انصارالله مقابله کند.

در این تحلیل با اشاره به اینکه جنگ یمن هیبت دولت عربستان را متزلزل کرد و تصویر این کشور را نزد شهروندان خود و همچنین نزد جهان عرب و اسلام مخدوش کرد نوشت: اگر این تمایل محمد بن سلمان به کاهش تنش و صلح استراتژی جدید این کشور باشد، ایران و انصارالله یمن نیز باید به منظور پایان دادن به خونریزی و خسارت های مادی و بشری و همچنین نجات عربستان از دامی که آمریکا و اسرائیل برای آن درست کرده است، پاسخ مثبت بدهند و این راهبرد را بپذیرند.

کلید واژه ها: ایران و عربستان سعودی محمد بن سلمان


( ۲ )

نظر شما :