بازتاب ضربتی که اسراییل نوش کرد

۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۸ کد : ۱۹۸۵۹۳۳ سرخط اخبار

ایرنا- جنبش حزب الله لبنان شامگاه یکشنبه با موشک هدایت شونده «کورنت» دو خودروی نظامی رژیم صهیونیستی را در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار داد که یکی از این خودروها به طور کامل منهدم شد.

حزب الله اعلام کرد که تمام نظامیان سرنشین این خودروها کشته یا زخمی شده اند؛ موضوعی که از سوی رژیم صهیونیستی رد می شود ولی تصاویر و اخبار منتشره خلاف این ادعا را ثابت می کند.

اقدام حزب الله در حمله به خودرو نظامی رژیم صهیونیستی در تلافی تجاوز اخیر پهپادهای این رژیم به مرکز اطلاع رسانی حزب الله در منطقه ضاحیه در جنوب لبنان صورت گرفت که هفته گذشته انجام شد و در یک هفته اخیر نظامیان رژیم صهیونیستی از ترس پاسخ حزب الله در آماده باش کامل بسر می بردند.

در طول ۱۳ سال گذشته و از زمان فرار نظامیان رژیم صهیونیستی از مناطق اشغالی لبنان به دنبال ضربات کوبنده نیروهای حزب الله به آنان در سال ۲۰۰۶ میلادی این اولین باری است که حاکمان این رژیم دست به چنین تجاوزی به لبنان می زنند و پیش از آن بیشتر تجاوزات آنان به صورت اعزام جنگنده ها و یا قایق های نظامی به حریم هوایی و دریایی لبنان بود که با اعتراض و واکنش لبنان به شورای امنیت سازمان ملل و یا نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان معروف به یونیفل مواجه می شد.

پاسخ حزب الله لبنان به تجاوز اسراییل در طول کمتر از یک روز گذشته بازتاب گسترده ای داشت و با سه نوع واکنش مختلف از سوی طرف های مختلف مواجه شد.

در یک طرف هواداران و حامیان حزب الله لبنان و مقاومت در منطقه، آن را تایید و پاسخی مناسب به تجاوزات این رژیم اعلام کرده و در مقابل تنها حامی دایمی رژیم صهیونیستی یعنی امریکا و برخی کشورهای عرب مرتجع آن را رد و بر ادامه حمایت های خود از این رژیم اشغالگر مانند ۷۳ سال گذشته تاکید داشته اند.

در این بین آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل که همواره خواستار خلع سلاح حزب الله لبنان شده است در یک موضع متمایل به اسراییل بر خویشتنداری طرف ها و رعایت قطعنامه های این سازمان به خصوص قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت این سازمان  تاکید کرده است.

استفان دوگاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در همین پیرامون اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتنداری و توقف تمام اقداماتی شد که قطعنامه ۱۷۰۱ را نقض می‌کند، وی خواستار توقف تمام اقدامات جنگی شده است.

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به عملیات حزب الله لبنان علیه نظامیان رژیم صهیونیستی، گفت: اقدام تلافی جویانه حزب الله لبنان در آغاز ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، بار دیگرطنین غرور آفرین شعار "هیهات من الذله" را جهانی کرد.

وی حوزه خلیج فارس و منطقه شامات را عرصه رفتارهای شرارت آمیز آمریکا و رژیم صهیونیستی عنوان کرد و افزود: مقابله با تجاوز پهپاد آمریکایی به آسمان جمهوری اسلامی ایران و تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی حزب الله لبنان، ترجمان اراده جبهه مقاومت برای مقابله با تهدیدات و آتش افروزی های جبهه بی ثبات سازان در منطقه است.

مردم لبنان نیز شب گذشته با راه انداختن کاروان های شادی در خیابان های منطقه ضاحیه و همان محلی که پهپادهای رژیم صهیونیستی سقوط کرده بودند، شادمانی خود را از حمله حزب الله به مواضع رژیم صهیونیستی و پاسخ قاطع به تجاوزات را با روشن کردن چراغ های خودروها و زدن بوق های ممتد و چرخاندن پرچم های لبنان نشان دادند.

از لبنان خبر می رسد که مردم با نصب پرچم های حزب الله شور و شادی خود را از این پیروزی نشان می دهند.

در همین حال برخی شخصیت ها و احزاب و جریان های سیاسی لبنان نیز حمایت خود را از پاسخ حزب الله به اقدام تجاوزکارانه اخیر رژیم صهیونیستی در ضاحیه بیروت اعلام کردند

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در واکنش به حمله دیروز رزمندگان مقاومت به صهیونیست ها تاکید کرد: مقاومت با پاسخ خود به رژیم صهیونیستی توانست معادله قدرت بازدارندگی را تثبیت کند

وی افزود، حزب‌الله بر لزوم حفظ قدرت بازدارندگی و قواعد درگیری به‌ منظور جلوگیری از  بروز مسائل خطرناک ‌تر تاکید دارد.

الیاس بوصعب وزیر دفاع لبنان هم در واکنش به پاسخ حزب الله به رژیم صهیونیستی تصریح کرد : این کشور در هر بحرانی که از آن عبور می کند، قوی تر می شود به ویژه در سایه رئیس جمهوری قوی و مسئولانی هوشیار در همه بخش ها؛ این مسئله به خوبی قابل مشاهده است بنابراین اسرائیلی ها باید از این مسئله عبرت بگیرند.

وی افزود، رئیس جمهور لبنان و ما به هیچ فشار خارجی اهمیتی نمی دهیم و تنها چیزی که برای ما مهم است فقط و فقط منافع و مصالح لبنان است و به لطف این هوشیاری نیز موفقیت های لبنان در حال تداوم و از یک پیروزی به پیروزی دیگر در حال انتقال است.

فیصل کرامی نماینده پارلمان لبنان و رئیس جریان «الکرامه» با تقدیر از اقدام حزب‌الله در پاسخ به رژیم صهیونیستی گفت: دوره ای که حمله به لبنان بدون پاسخ می ماند، سر آمده است.

وی تاکید کرد: درباره نحوه حمایت از کشورمان از هیچ کس دستور نمی‌گیریم، حرف آخر را امروز مقاومت زده است.

حزب لبنانی «لقاء الاحزاب و القوی الوطنیه» نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از پاسخ روز یکشنبه حزب الله  اعلام کرد: عملیات مقاومت پاسخ طبیعی به تلاش دشمن برای تغییر معادلات جنگ و درگیری است.

الولید سکریه نماینده پارلمان لبنان هم تاکید کرد : با این پاسخ حزب الله، رژیم صهیونیستی دیگر جرات حمله به لبنان را نخواهد کرد، زیرا می‌داند با پاسخ مناسب مقاومت روبرو خواهد شد.

عبدالرحیم مراد نماینده پارلمان لبنان و وزیر دفاع سابق این کشور تصریح کرد : از این پس دشمن متوجه می شود به تجاوزاتش پاسخ داده می‌شود.

 "ولید جنبلاط" رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان نیز در واکنش به پاسخ حزب الله به حملات رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت تاکید کرد که پاسخگویی به تجاوزات اسرائیل بخش جدایی ناپذیر از روند مواجهه با این رژیم است.

وی که با برخی موضعگیری ها در ماه های گذشته در خصوص مناطق اشغالی لبنان واکنش هایی را  به دنبال داشت، در توییتی همزمان با هدف قرار گرفتن خودروی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی  در روز یکشنبه در مقابل شهر "مارون الراس" لبنان نوشت که پاسخگویی به تجاوزات جزء لاینفک از روند مواجهه با این رژیم است.

"سلیمان فرنجیه" سیاستمدار سرشناس لبنانی و رهبر جریان مسیحی "المرده" نیز در این باره در توییتر خود نوشت که واکنش عمیق مقاومت قدرت ما و حق ما در دفاع از سرزمین و ملت خود را بالا برده و بر توازن بازدارندگی و  قدرت ما تأکید داشت.

گروه های مقاومت در فلسطین نیز که این روزها بشدت از نزدیک مراقب تحرکات نظامیان صهیونیست در مناطق اشغالی هستند از این پاسخ حزب الله تمجید کرده و آن را حق طبیعی لبنان در پاسخ به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی خواندند.

در مقابل این مواضع ، امریکا مانند هر بار تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورهای همسایه از این رژیم حمایت کرد.

جیسون گرینبلات فرستاده آمریکا در امور خاورمیانه با این ادعا، که حمله موشکی حزب‌الله لبنان به رژیم صهیونیستی صلح را تضعیف می‌کند، بار دیگر بر حمایت واشنگتن از تل‌آویو تأکید کرد.

وی بدون اشاره به تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان و اعزام پهپادهای نظامی به جنوب بیروت  مدعی شد: «موشک‌هایی که از لبنان به سمت «اسرائیل» شلیک شدند، احتمالا صلح را تضعیف می‌ کند و ایالات متحده بر حق دفاع اسراییل تاکید دارد.

دیوید شنکر معاون وزیر خارجه امریکا نیز در آستانه سفر به خاورمیانه و آفریقا و در واکنش به پاسخ حزب الله لبنان به تجاوز اخیر اسراییل گفت که جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان حتمی است.

وی تاکید کرد که جنگ بین حزب الله لبنان و اسراییل قطعا اتفاق می افتد.

وزیر خارجه بحرین هم در موضعی نزدیک به موضع امریکا از حمله تلافی جویانه حزب الله علیه ارتش رژیم صهیونیستی انتقاد و دولت لبنان را متهم کرد که تماشاچی دامن زدن به تنش در مرزهای خویش است.

شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه  در حساب توئیتری خود نوشت: قانون بین ‌الملل حمله یک کشور به کشوری دیگر را ممنوع کرده است.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات هم با انتشار توئیتی که به نوعی جانبداری از اسراییل تلقی می شود، مدعی شد: «قلب ‌های ما امروز با لبنان و مردم این کشور همراه است، مدت‌هاست که آنها از تصمیم‌های یک‌ جانبه حزب الله و پیامدهای آن رنج می برند، منطق حکم می‌ کند که تصمیم جنگ و صلح  باید توسط دولت اتخاذ شود و در وهله نخست بیانگر منافع ملی و صلح شهروندانش باشد.

خبرگزاری فرانسه نیز در واکنش به شکست حمله پهپادی اسراییل به جنوب بیروت و پاسخ حزب الله به این تجاوز اعلام کرد که حملات اخیر اسراییل به لبنان نشان می ‌دهد که اسرائیل این روزها شاهد تضعیف توان پهپادی خود است. در واقع اسراییل امروز شاهد به چالش کشیده شدن برتری پهپادی خود از سوی ایران و حزب الله لبنان است که در حال توسعه پهپادهای رزمی هستند.

اتحادیه عرب هم در بیانیه ای با هشدار نسبت به پیامدهای بمباران متقابل بین اسرائیل و حزب الله، با دولت لبنان اعلام همبستگی کرد.

این  اتحادیه اعلام کرد: «احمد أبوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب با نگرانی و ناراحتی تحولات تبادل آتش در مناطق مرزی بین اسرائیل و لبنان را دنبال می‌کند».

در بیانیه مزبور بر همبستگی کامل اتحادیه عرب با دولت لبنان در مقابله با هر نوع تجاوزی به این کشور تأکید و آمده است،

اتحادیه عرب همچنین جامعه جهانی را مسئول کنترل واکنش‌های اسرائیل می داند که با انگیزه‌های انتخاباتی داخلی باعث تشدید اوضاع می‌شود.

همه این مواضع و دیدگاه ها در حالی مطرح می شود که رژیم صهیونیستی همچنان در شوک پاسخ قاطع، به موقع و کوبنده حزب الله فرو رفته است و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم که این روزها به دنبال ماجراجویی برای پیروزی در انتخابات روزهای آتی است، مقام های خود را از هرگونه مصاحبه در ارتباط با پاسخ اخیر حزب الله منع کرده تا شکست این رژیم در برابر سیاست دایمی تجاوز به کشورهای همسایه بیش از این اسباب شرمندگی وی در داخل فلسطین اشغالی نشود.

با این وجود برخی مقام های سابق و کارشناسان صهیونیست پاسخ حزب الله را بر اساس وعده های داده شده اعلام کردند.

یائیر گولان معاون سابق رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی در پی حمله موشکی حزب ‌الله لبنان به نظامیان صهیونیست، اظهار داشت که حزب‌الله به وعده‌اش جامه عمل پوشاند.

همه اینها در حالی صورت می گیرد که پیشتر نیز کارشناسان به دنبال تهدید اسراییل از سوی سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله لبنان به خاطر تجاوز پهپادی اعلام کرده بودند که وی به وعده های خود عمل می کند و مردم در فلسطین اشغالی به سخنان وی بیش از مقام های اسراییلی باور و ایمان دارند.

کلید واژه ها: حزب الله اسرائیل


( ۵ )

نظر شما :