اقدام جدید واشنگتن در تشدید تنش با تهران

ترامپ برای برخورد با ایران «استراتژی خروج» ندارد

۰۷ تیر ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۴۴۴۷ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
تنش ها بین واشنگتن و تهران همچنان در حال تهدید شدن است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دستور حمله به اهدافی در ایران را در آخرین دقایق لغو کرد و برای مدت بسیار کوتاهی فضا اندکی آرام تر شد. اما تهران اعلام کرده تحریم های اخیر واشنگتن (علیه رهبر معظم ایران و وزیر خارجه این کشور) نشانه «عقب ماندگی ذهنی» ترامپ و به منزله پایان دیپلماسی است.
ترامپ برای برخورد با ایران «استراتژی خروج» ندارد

نویسنده: اندرو بانکامب

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، ادعا کرده که اگر کشورش با ایران وارد جنگ شود، هیچ «استراتژی خروجی» برای آن ندارد. در جدیدترین تنش ها بین دو کشور، ترامپ تهدید کرده که در صورت هرگونه حمله ایران به دارایی های آمریکایی، به این کشور حمله خواهد کرد و تهران هم هشدار داده که در صورت ورود یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی دیگر به حریم هوایی ایران، دیگر هیچ جایی برای مذاکره با واشنگتن باقی نخواهد ماند. ترامپ گفته ایران هر زمانی که برای مذاکره آماده بود، به ایالات متحده اعلام کند و در عین حال تصریح کرده که درگیری نظامی بین دو کشور همچنان متحمل است.

در همین حال، وقتی در کاخ سفید از ترامپ پرسیده شد که در صورت امضای فرمان اجرایی حمله ایالات متحده به ایران «استراتژی خروج» او چیست، گفته: «به استراتژی خروج نیازی نخواهدبود. من به استراتژی خروج نمی اندیشم.» در موقعیتی دیگر هم از او پرسیده شده که آیا برای سران ایران پیامی دارد؟ ترامپ در پاسخ گفته: «به شما می گویم که پیامم برای آنها چیست: هر زمانی که آماده بودند، به ما اطلاع دهند.» وقتی از او پرسیده شد که منظورش آمادگی برای مذاکره است، افزود: «آماده برای هر چیزی. فرقی نمی کند. هر کاری که بخواهند انجام دهند، من برای آن آماده ام.» این در حالی است که رئیس جمهوری روز خود را با انتشار توئیت های تهدیدآمیز شروع کرده بود و در پاسخ به واکنش ایرانی ها به تهدید تحریم رهبر معظم ایران که آن را «بسته شدن درهای دیپلماسی» خوانده بودند، گفت که اظهارنظرهای ایران «ابلهانه و توهین آمیز» بوده است: «هر گونه حمله ایران به هر چیزی که متعلق به آمریکا باشد، با قدرتی بزرگ و شدید مواجه خواهد شد. در برخی زمینه ها شدید می تواند به معنای نابودی باشد. روزهای جان کری و اوباما گذشته است!»

در ایران، حسن روحانی، رئیس جمهوری این کشور، گفته تحریم هایی که یک روز پیش از این لفاظی ها توسط ترامپ امضا شده و ماهیتی نمادین دارد و آیت الله علی خامنه ای را هدف گرفته، نشان دهنده این است که ایالات متحده از «عقب ماندگی ذهنی» رنج می برد. او که مسئولیت قوه مجریه در کشورش را بر عهده دارد، افزوده: «صبر استراتژیک ایران به این معنا نیست که ما می ترسیم.»

روابط دو کشور از سال گذشته که ترامپ از توافق هسته ای چندجانبه ایران خارج شده، به وخامت گراییده است. هدف از برجام این بود که صنعت هسته ای ایران را تحت نظارت قرار دهد و در نهایت دستیابی ایران را به بازارهای بین المللی فراهم آورد و تحریم ها علیه این کشور را لغو کند. اما ترامپ پس از خارج کردن یکجانبه ایالات متحده از توافق مطابق وعده ای که در کمپین های انتخاباتی 2016 داده بود، یک سری تحریم ها را به صورت زنجیره ای مجددا علیه ایران اعمال کرد که صنعت نفت ایران را هدف گرفته اند و تجارت این کشور با دیگر کشورها را دشوار ساخته اند.

این تحریم ها به همراه مبارزات تبلیغاتی که ایالات متحده سال گذشته آغاز کرد، آسیب های شدیدی به ایران وارد آورده اند، اما هنوز اقتصاد این کشور را فلج نکرده اند. تا همین ماه آوریل گذشته ایران بیش از 2.5 میلیون بشکه نفت خام در روز صادر می کرد؛ اما این رقم در ماه جاری میلادی به 300 هزار بشکه کاهش یافته است. اخیرا ایران اعلام کرده قصد دارد بخش هایی از محدودیت ها بر تولیدات اورانیوم غنی شده طبق برجام را نقض کند؛ اقدامی که به طور کلی تلاش برای ترغیب دیگر امضاکنندگان توافق هسته ای سال 2015 به کمک در مواجهه با تاثیرات تحریم های ایالات متحده صورت گرفته است.

تنش ها پس از آن مجدد شدت گرفت که ایران یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را هدف گرفت. ایران اعلام کرده این هواپیما حریم هوایی آن را نقض کرده بود. ترامپ هم دستور به حمله هوایی تلافی جویانه به سه هدف در ایران را در دقایق آخر لغو کرد چون طبق گزارش ها، نمی خواسته 150 نفری را که طبق برآوردها جان خود را در این حملات از دست می دادند، بکشد. ایالات متحده مدعی است که هواپیمای بدون سرنشین هدف گرفته شده در حریم هوایی بین المللی پرواز می کرده است.

روحانی روز سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفت که ایران به دنبال جنگ نیست، اما اگر ایالات متحده بار دیگر حریم هوایی این کشور را نقض کند، ایران از خود دفاع خواهد کرد. به گزارش رسانه های ایران، روحانی گفته: «اگر آمریکایی ها بار دیگر حریم هوایی یا آبی ایران را نقض کنند، نیروهای مسلح ایران موظف به مقابله با آنها هستند و برخورد قطعی خواهد بود.»

منبع: ایندیپندنت / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: تنش ها بین واشنگتن و تهران تحریم رهبر معظم ایران هدف گیری هواپیمای بدون سرنشین آمریکا توسط ایران خروج ترامپ از برجام تصمیم ترامپ به لغو دستور حمله به ایران


( ۲ )

نظر شما :

ریو ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | ۲۳:۲۵
علی القاعده متن باید در خدمت توضیح و تحلیل و شفاف سازی ی تیتر بویژه در چنین مورد خاصی که فحوی کلام گوینده علی الظاهر به روشنی مشخص نیست باشه که در اینجا چنین امری مشاهده نمیشه ! و دلیل انتخاب این مطلب را هم برای نشر بر همین اساس متوجه نشدم ... اما در مورد اینکه ترامپ گفته برای نبرد احتمالی با ایران استراتژی خروج ندارم یا دقیق ترش اینکه ( نیازی) به استراتژی ی خروج ندارم یک معنای تحت الفظی می تونه این باشه که اصلا قصدی برای نبرد ندارم چنانکه در اکثر سایت ها و مقالات داخلی هم چنین برداشت شده بود اما شق دوم این هست که بر اساس سایر شواهد و اظهارات ایشون ( در زمینه ی قدر قدرتی ی آمریکا ) چنین برداشت بشه که شاید منظور ایشون این بوده که به مخاطب این پیام را برسونه که : آمریکا در صورت اقدام به جنگ با ایران ؛ دچار تبعاتی نخواهد شد که نیاز به خروج یا استراتژی خروج داشته باشد اما معنا و برداشت دقیق تر را در ترکیب با اون اظهار نظر ایشون که گفتند: ((حمله به ایران هوایی و مقطعی خواهد بود )) می شه متوجه شد که در نهایت امر از ترکیب این دو گزاره ( نیازی به تدوین استراتژی ی خروج نیست+ حمله هوایی خواهد بود ) می توان به این نتیجه گیری رسید که اونچه مد نظر ایشون بوده انتقال این مفهوم بوده که : اگر جنگی در بگیرد زمینی و همراه با ورود نیروهای رزمی زمینی به خاک ایران نخواهد بود و به این ترتیب نیازی هم به تدوین استراتژی ی خروج نیست زیرا اساسا قرار نیست ورودی صورت بگیرد که نیاز به خروجی داشته باشد . ضمن اینکه توجه به تمرکز ایشون در ارتباط با تحقق پیروزی در دور بعدی انتخابات , بیشتر صحت گزینه ی مذکور را تصدیق می کنه به دلیل اینکه ورود به هرگونه نبرد زمینی به معنای تحمیل خسارات و تلفات انسانی و تبعات سنگین اقتصادی ( در بعد دا خلی برای آمریکا) و در نتیجه نهایی ریزش آراء ترامپ خواهد بود و از این زاویه اگر به موضوع نگاه کنیم کاملا متوجه منظور و مقصود نهایی ی سخن ایشون خواهیم شد که در نهایت امر به دنبال کاهش هرگونه ریسک احتمالی با محوریت انتخابات اینده خواهد بود . بر همین اساس هم نرمش ایشون در جی 20 مقابل چین و مصالحه ی آحتمالی ی اقتصادی ی اینده با چین ( بر سر موضوع تعرفه ها ) دور از انتظار نیست به نحوی که در نتیجه ی نهایی هر اتفاقی به نفع بهبود شرایط اقتصادی آمریکا و کسب رضایت رای دهندگان باشد. نظر شخصی و ای بسا اشتباه با مهر